خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل کانون همیاری و توسعه مهد کودک‌های کشور:

تنها ۱۰ درصد کودکان به پیش دبستانی رفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۳۹۶

امروزه شهرداری، وزارت ارشاد، دارالقران‌ها و امور مساجد بدون نظارت سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری و آموزش کودکان مجوزهایی را صادر می کنند، که سبب پراکندگی نیرو در این زمینه می شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و ر فاه اجتماعی گفت: متاسفانه شناخت خانواده‌ها از آموزش‌های مربوط به کودکان پیش دبستانی و مهد کودکی چندان مطلوب نیست. بنابراین ما موظفیم که در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد میدری در نشست برنامه تربیت و مراقبت از کودکان که با حضور جمعی از کار‌شناسان حوزه کودک برگزار شد، گفت: سال اول دولت یازدهم، سال طراحی سیاست‌هاست و دولت بر اساس چارچوب‌هایی که پذیرفته، باید برنامه ریزهای لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه رشد کودکان و تاثیر آن بر رشد و توسعه اقتصادی و مراقبت از کودکان در دوران پیش از دبستان مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: چگونگی مراقبت از کودکان در دوران پیش از دبستان یکی از مباحثمهمی است که بر شاخص توسعه، فقر و رفاه اجتماعی تاثیر دارد و اگر ما برای دوران کودکی نتوانیم، اقدام روشنی انجام دهیم، چرخه فقر بین نسلی خواهدشد، اما متاسفانه سیاستگذاری در این حوزه بر روی میز سیاستگذاران ما قرار ندارد.

میدری با تاکید بر اینکه برای این دوران باید برنامه ریزی‌های درست و روشنی صورت بپذیرد، تصریح کرد: ۱۰۰۰ روز اول زندگی، سرنوشت فرد را تعیین می‌کند. بنابراین دولت باید برنامه منسجم و مشخصی برای این دوران طلایی داشته داشته باشد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و ر فاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: نتایج مطالعات بین المللی در سالهای ۱۹۹۰ تا میلادی بر ۲۰۱۰ میلادی بر روی کودکان نشان می‌دهد که شیوع کم وزنی در کودکان ایرانی در سال ۱۹۹۰ حدود ۱۶ درصد بوده که در سال ۲۰۱۱ به ۱/۴ درصد رسیده است.

میدری اظهار کرد: همچنین، طی همین مطالعات، نرخ مرگ و میر کودکان ایرانی در سال حدود ۶ درصد بوده اما این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۵/۲ درصد رسیده است.

وی در ادامه افزود: هر چند در زمینه رشد و تکامل کودکان از پیشرفت‌های خوبی برخوردار بوده‌ایم اما نیاز است تا در زمینه‌های دیگر به شرایط مطلوب دست یابیم. متاسفانه شناخت خانواده‌ها از آموزش‌های لازم مربوط به کودکان پیش دبستانی و مهد کودکی چندان مطلوب نیست. بنابراین ما موظفیم که در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بحثمراقبت و تربیت از کودکان از جمله مسائل پنهان است و چندان مورد توجه سیاستگذاران نیست. بنابراین لازم است تا نگاه دولتمردان تغییر یابد و بیشتر برنامه ریزی‌ها به این سمت و سو باشد.

میدری در ادامه این نشست همکاری‌های بین بخشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: هدف از برگزاری این جلسه ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها با یکدیگر در این زمینه است و این موضوعی است که به نوعی به همه دستگاه‌ها مربوط می شود.

وی افزود: برای اجرای بهتر باید یک هدف مشخص را طرح ریزی کنیم و همه دستگاه‌ها موظفند در این زمینه همکاری کنند. در عین حال دولت برنامه ششم را پیش رو دارد بنابراین مراقبت از کودکان باید به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

میدری همچنین با ارائه پیشنهادی در زمینه بهبود وضعیت مراکز نگهداری و آموزشی پیش از دبستان اظهار کرد: می توانیم منطقه ای در تهران را برای اجرای طرحی پایلوت انتخاب کرده و بر اساس برنامه ای که با نظر کارشناسان تهیه می شود در آن منطقه اقدام کنیم و نتایج مطلوب را در دیگر مراکز به اجرا در آوریم.

در ادامه این مراسم، فاطمه دعایی مدیر عامل کانون همیاری و توسعه مهد کودک‌های کشور با اشاره به پراکندگی مراکز آموزش کودکان پیش از دبستان گفت: امروزه، شهرداری، وزارت ارشاد، دارالقران ها و امور مساجد بدون نظارت سازمان بهزیستی برای مراکز نگهداری و آموزش کودکان مجوزهایی را صادر می کنند که سبب پراکندگی نیرو در این زمینه می شود.

وی با تاکید برای اینکه تمامی این مراکز باید زیر نظر یک مدیریت واحد اقدام کنند، اظهار کرد: آموزش و پرورش نیز بخشی از این مسولیت را بر عهده دارد، البته آمارها نشان می دهد که اکنون تنها ۱۰ درصد کودکان، تحت پوشش آموزش‌های پیش از دبستان قرار گرفته اند که نسبت به سال‌های گذشته که این آمار ۵۰ درصد بوده با افت قابل توجهی روبروست.

اسفندیاری، نماینده آموزش و پرورش نیز ضمن بیان این مساله که بر اساس قانون و طبق نظر شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش متولی آموزش های پیش از دبستان است اظهار کرد: آمار های ارائه شده در مورد کاهش کودکان پیش از دبستان تحت پوشش آموزش و پرورش قابل توجه است، که در جای خود اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: در این وزارتخانه کارگروهی برای آموزش های پیش از دبستان تشکیل شده که اگر هدف تمامی گروه ها درمورد منافع کودکان یکسان است، دعوت می‌کنم که نهاد های مربوطه عضو آن کارگروه شوند.

در ادامه این نشست، حمید رضا الوند، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی نیز ضمن بیان اینکه شکل گیری کارگروهی با حضور نهاد های مرتبطی همچون شهرداری، بهزیستی، می‌تواند در وضعیت مراکز آموزش و تربیت کودکان زیر سن دبستان بسیار موثر باشد؛ گفت: هدف اصلی ما داشتن خانواده هایی متعادل در کشور است.

وی تاکید کرد: هیچ کدام از دستگاه ها به تنهایی نمی توانند موثر باشند و باید در این زمینه خدماتی هماهنگ و یکپارچه صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز