خبرگزاری کار ایران

تکرار / / فانی با حضور در جلسه شورای عالی استان‌ها:

راهکارهای سند تحول آموزش و پرورش از مهر ۹۳ اجرایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۹۰۹

«تکیه صرف به بودجه دولتی وضعیت ما را متحول نخواهد کرد از این رو باید به مردم، اولیا و معلمان و دانش آموزان تکیه کنیم و با اعتماد به آنها اجازه دهیم که مردم در حوزه های آموزش و پرورش دخالت کرده و حضور داشته باشند.»

وزیر آموزش و پرورش با حضور در جلسه شورای عالی استان‌ها، گفت: ‌ برخی از راهکارهای سند تحول، از مهر ۹۳ اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه امروز شورای عالی استانها، ابراز امیدواری کرد در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی زمینه‌سازی برای رفتار مطلوب دانش آموزان ایجاد شود، اظهار کرد: ‌ ما سند تحول نظام آموزشی کشور داریم وزارتخانه آموزش و پروزش خود را مکلف می داند که ابتدا نقشه راه این سند تحول را فراهم کرده و سپس اجرای سند را شروع کند.

وی با بیان اینکه برخی از راهکارهای سند تحول، از مهر ۹۳ اجرا خواهد شد، تاکید کرد: این سند، تحولی است که آموزش و پرورشِ در تراز جمهوری اسلامی را رقم می زند و امیداریم با حمایت همه، این سند را اجرایی کنیم. این وزارتخانه هنوز با کمبود های فراونی مواجه است و بودجه ۹۳ نسبت به ۹۲ در کشور، حدود ۱۱ درصد رشد داشته و این در حالی است که در آموزش و پرورش بیش از ۲۶ درصد رشد داشته و این نشان می دهد که دولت تدبیر و امید نسبت به آموزش و پرورش عنایت خاصی داشته است.

وزیر آموزش و پرورش تکیه صرف بر بودجه دولتی را مشکل گشای این وزارتخانه ندانست و اعلام کرد: تکیه صرف به بودجه دولتی وضعیت ما را متحول نخواهد کرد از این رو باید به مردم، اولیا و معلمان و دانش آموزان تکیه کنیم و با اعتماد به آنها اجازه دهیم که مردم در حوزه های آموزش و پرورش دخالت کرده و حضور داشته باشند. توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یک امر جدی است و ما آن را پیگیری خواهیم کرد و برنامه های خوبی در این باره به تصویب رسیده و از امسال اجرایی خواهد شد.

فانی همچنین تصریح کرد: ‌ اگر اختیارات مدارس را افزایش دهیم، می توانیم در ارتقای کیفیت موثر باشیم. آموزش و پرورشی که این اهمیت را دارد به وسیله معلم است که خوب اداره می شود، یعنی معلم نقش کلیدی در آموزش و پرورش دارد و اگر دنبال آموزش و پرورش پویا، اثربخش و مفید هستیم باید بدانیم که به معلم رسیدگی خاص شود.

وی با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا می توانند با همکاری آموزش و پرورش در برنامه ریزی های منطقه ای به ما کمک کنند، افزود: باید بدانیم که در دوره های متوسطه و فنی و حرفه ای، رشته های نظری را چگونه توسعه بدهیم. برنامه ریزی های منطقه می تواند با همکاری های خوب آموزش و پرورش و شوراهای شهر و روستا شکل بگیرد.

فانی در ادامه صبحت‌های خود گفت: ‌ مهمترین سرمایه، سرمایه انسانی است و در یک تقسیم بندی می گویند، سرمایه هر کشوری از سه جزء تشکیل شده که اولین آنها سرمایه انسانی و سپس سرمایه فیزیکی و سرمایه طبیعی است. که البته سرمایه انسانی مهمترین سرمایه هر کشور است.

وی با بیان اینکه سرمایه انسانی کشورهای تولید کننده مواد خام، ۳۶ درصد و سرمایه انسانی کشورما ۳۴ درصد اعلام شده است، افزود: باید در راستای کیفی سازی نیروی انسانی تلاش بیشتری کنیم چون جمعیت کشورمان جمعیت جوانی است، نقش آموزش و پرورش، در این بین نقش ممتازی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۲ و نیم میلیون دانش آموز در کشور داریم که ۲۰ سال دیگر وارد جامعه می شوند، تصریح کرد: ‌ آموزش و پرورش سبب ساز توسعه است و به همین دلیل بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری فرموده اند که بالاترین سرمایه گذاری در کشور، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است و این یک موضع گیری استراتژیک در کشور است.

فانی با بیان اینکه بسیاری افراد فکر می کنند که آموزش و پرورش یک دستگاه هزینه ای است، اعلام کرد: این وزارتخانه یک دستگاه سرمایه ای برای آینده کشور است که آینده کشور را می‌سازد و اگر می خواهیم آینده خوبی داشته باشیم باید امروز به آموزش و پرورش کشوربه صورت ویژه‌ای بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه بالاتر ازهمه وزارتخانه دانست و گفت: ‌ این وزارتخانه یک فراوزارتخانه و یک وزارتخانه مادر است چرا که نیروی انسانی همه دستگاه های دیگر از این وزارتخانه تشکیل می شود به طوری که مسئول تامین نیروی انسانی کشور و نوآوری و خلاقیت است و زیرساخت آینده کشور را تامین می کند.

به گفته فانی وزارت آموزش و پرورش انتقال فرهنگ از نسل قبلی به نسل بعدی را انجام می‌دهد و هویت هر کشور وابسته به هویت آحاد آن کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز