خبرگزاری کار ایران

تاکید وزیر آموزش و پرورش بر نقش انجمن‌های اولیا و مربیان

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۴۸۴

«انجمن‌ها برخاسته از انتخابات اولیا هستند که علاوه بر پیگیری و نظارت بر امور آموزشی دانش‌آموزان باید نقش خدمات‌رسانی به دیگر اولیا را نیز بر عهده بگیرند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید فضای جدیدی ایجاد کنیم تا انجمن‌های اولیا و مربیان بتوانند در این مأموریت جدید موفق باشند و از این رو نقش آن‌ها ممتاز و منحصر به‌ فرد است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی در گردهمایی روسای انجمن اولیا و مربیان استان‌ها که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، «خانه، مدرسه و جامعه» را سه رکن موثر در پویایی و بالندگی تربیت فرزندان کشور خواند و تصریح کرد: هماهنگی این سه بخش می‌تواند رویداد مبارکی در عرصه نظام تعلیم و تربیت به حساب آید و در این میان نقش خانه به عنوان انجمن اولیا و مربیان کلیدی است.

وی «عدم اعتقاد برخی مدیران به انجمن‌های اولیا» و «تمرکزگرایی در فعالیت انجمن‌ها» را به عنوان دو مانع جدی در پویایی انجمن‌های اولیا و مربیان معرفی و خاطرنشان کرد: انجمن‌ها برخاسته از انتخابات اولیا هستند که علاوه بر پیگیری و نظارت بر امور آموزشی دانش‌آموزان باید نقش خدمات‌رسانی به دیگر اولیا را نیز بر عهده بگیرند.

فانی «توسعه مشارکت‌ها» را راهبردی مهم در آموزش و پرورش خواند و افزود: با تکیه بر منابع و امکانات دولتی، تمام اهداف تعلیم و تربیت محقق نمی‌شود و باید به جوانب مختلف توسعه مشارکت‌ها پرداخته شود.

وزیر آموزش و پرورش مدرسه را محیطی برای تمرین مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان خواند و اظهار کرد: مدیران مدارس باید مشارکت‌جویی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند، و بستری فراهم کنند تا معلمین احساس تعلق و نیاز در برنامه‌ریزی‌های مدارس داشته باشند.

فانی با تاکید بر توسعه مشارکت اولیا در امور مدرسه، عنوان کرد: زمانی که اولیا مشکلات مدارس را بدانند یقیناً کمک خواهند کرد و نباید رابطه آموزش و پرورش را با اولیا در حد مناسبات مالی پایین آورد.

وزیر آموزش و پرورش «خیرین مدرسه ساز» را مصداق مشارکت مردم در آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: اکنون دو میلیون و یکصدهزار دانش‌آموز در مدارس خیر ساز تحصیل می‌کنند و سهم این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه ۵/۷ کلاس در کشور بوده است.

عضو کابینه تدبیر و امید استفاده از ظرفیت «تخصصی و مهارتی اولیا» را از مصادیق مشارکت آنان در آموزش و پرورش معرفی و اظهار کرد: مدیران مدارس و مناطق باید با شناخت و احصای تخصص و فعالیت‌های اولیا بتوانند علاوه بر استفاده از ظرفیت آن‌ها در مدارس، انگیزه خدمت را نیز در آنان ایجاد کنند.

وی همچنین تصریح کرد: نقش تعاملی انجمن اولیا و مربیان با مدرسه می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تسهیل روند فعالیت‌های آموزش و پرورش مهم باشد.

فانی «دولتی کردن امور» را امری خطرناک برای مدیریت کشور دانست و اذعان کرد: انجمن‌های اولیا و مربیان بهترین و طبیعی‌ترین بستر تحقق نقش مردم در آموزش و پرورش به عنوان نهادهای غیردولتی می‌باشد.

عضو کابینه تدبیر و امید با انتقاد از رویکرد دولتی بودن امور در سال‌های اخیر، افزود: در تلاش با مشارکت مردم، اولیا، معلمین و دانش‌آموزان در امور مختلف عرصه تعلیم و تربیت به پویایی و بالندگی برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز