خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن اسلامی معلمان ایران؛

سه چهارم معلمان زیر خط فقر زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۲۸۹

ما انتظار داریم مدارس ما به درستی استاندارد شده و روزی فرا برسد که معلمان و دانش آموزان در هر محله از شهر و کشور با خیالی آسوده و فارغ از دغدغه‌های مربوط به ناامنی تربیتی و یا نگرانی از پایین بودن سطح آموزش مدرسه در نزدیک‌ترین نقطه به منزل خود مدارس خود را برای تدریس و تحصیل انتخاب کنند.

انجمن اسلامی معلمان ایران طی بیانیه‌ای به مناسبت هفته معلم اعلام کرد: در برآوردی کاملا خوشبینانه بیش از سه چهارم معلمان کشور زیر خط فقر قرار دارند و با احتساب درآمد‌های جانبی(کار دوم و سوم و یا شغل همسر) تنها یک چهارم می‌توانند بالای خط فقر محسوب کرد.

به گزارش ایلنا، انجمن اسلامی معلمان ایران به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: با تبریک پاسداشت هفته معلم که به مناسبت یاد کرد دو اسوه نیکوی معلمان کشور استاد فرزانه مرتضی مطهری و معلم فداکار و آزاده ابوالحست خانعلی برگزار می‌شود، فرصت گفتگو با همکاران فرهیخته را مغتنم شمرده و نکاتی را در ادامه یاد آور می‌شویم.

معلم همزمان با ایفای نقش در تعلیم و تربیت حرفه‌ای و تخصصی پاسدار حریم مرزهای اخلاقی و انسانی بوده و بخش قابل توجهی از هویت سازی نسل‌های آینده را بر عهده دارد. معلم مقدم بر وظایف و مسئولیت‌های خود، حقوقی دارد که اهتمام بر آن از سوی مدیران ارشد کشوری، مسولین آموزش و پرورش اولیا مدرسه و خود معلم فرض است.

از نظر ما حقوق معلم جنبه مقدماتی داشته و تقدم رتبی و ترتیبی نسبت به وظایف او دارد، از این رو نادیده گرفتن حقوق و انتظار وجود انگیزه و انجام وظایف حداکثری از سوی معلم نابجا و عبثخواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: از اهم حقوق معلم در حوزه اقتصادی و معیشتی آنکه سطح درآمد او متناسب با سطح تورم، افزایش یابد، آنچه واقعیت زندگی معلمان ایرانی را بازگو می‌کند اینکه در برآوردی کاملا خوشبینانه بیش از سه چهارم معلمان کشوردر زیر خط فقر قرار دارند و با احتساب درآمد‌های جانبی(کار دوم و سوم و یا شغل همسر) تنها یک چهارم می‌توانند بالای خط فقر محسوب نمود و چنین وضعیتی هرگز شایسته معملمان ما نبوده و نیست.

آموزش و پرورش و دولت همچنان از پرداخت برخی از حقوق قانونی و مصوب معلمان به انحا گوناگون طفره می‌روند و یا حتی مطالبات پذیرفته شده آن‌ها را با تاخیرات فراوان به انجام می‌رساند که امیدواریم این رویه در دولت تدبیر و امید هر چه زود‌تر اصلاح شود.

در بخش دیگر این بیانیه به حقوق معلم در حوزه علمی و پژوهشی و تجربی اشاره شده و آمده است: فراهم آوری شرایط برای برخورداری از نظام ارتقا علمی شامل: آموزش‌های تخصصی پودمانی، ارزیابی عملکرد علمی در کلاس درس، ارتقا شغلی متناسببا ارزشیابی پایه علمی و تجربی و با استفاده از ظرفیت‌های وسیع و کم نظیر مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان.

برای معلمان باید فرصت و انگیزه لازم را فراهم کرد تا ایشان با تلاش و پشتکار موضوع به روز رسانی علمی و تخصصی خود را در سر لوحه برنامه‌هایشان قرار دهند و هم زمان با آموزش و پرورش که باید انواع سواد‌ها را برای دانش آموزان پیش بینی و مهیا کند، شایسته است تا معلمان نیز خود را با مطالعه و تلاش بیشتر برای حضور موثر‌تر در کلاس درس آماده سازند. حقوق معلم در مدیریت کلاس و مدرسه موضوعی دیگری است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

انجمن اسلامی معلمان در این بیانیه آورده‌اند: معلم حق دارد تا در چار چوب ضوابط عادلانه، مدیر کلاس درس خود باشد، لذا هر گونه دخالت در نحوه اداره کلاس، نحوه تعامل فکری با دانش آموزان، ارزشیابی و اعلان نظر نهایی(داوری) در مورد دانش آموزان، از حقوق اساسی معلمان محسوب می‌شود. در مورد این حق کسی نمی‌تواند و نباید به عنوان مصالح عالیه و یا اقدامات فرهنگی و امنیتی و مانند آن ذره‌ای از اختیارات او کم کند.

ما انتظار داریم مدارس ما به درستی استاندارد شده و روزی فرا برسد که معلمان و دانش آموزان در هر محله از شهر و کشور با خیالی آسوده و فارغ از دغدغه‌های مربوط به ناامنی تربیتی و یا نگرانی از پایین بودن سطح آموزش مدرسه در نزدیک‌ترین نقطه به منزل خود مدارس خود را برای تدریس و تحصیل انتخاب کنند.

دراین بیانیه به مسئولیت‌ها و تکالیف سترگ معلمان هم پرداخته شده است. بر اساس این بیانیه معلم بنا به وظیفه ذاتی خود مکلف است تا با همه دانش آموزان رابطه‌ای اخلاقی، انسانی و آموزشی برقرار کند تا بیشترین آن‌ها در آزمون و ارزشیابی‌های استاندارد شده موفق شوند.

معلم موظف است در راهنمایی‌های اخلاقی، انسانی و هویتی دانش آموزان تلاش کرده و حتی المقدور مانع رسوخ انواع آسیب‌های تربیتی، روحی و اخلاقی به دانش آموزان شود.

معلم مسئول است تا با اولیا هریک از دانش آموزان ارتباط و تعامل سازنده برای تربیت و تعلیم بهتر آن‌ها داشته باشد.

معلم وظیفه دارد کلیه ضوابط تعلیم و تربیت و راهبردهای مدیریتی مدرسه و اهداف بالا دستی هر درس و نظام آموزشی را دنبال کرده و متقابلا نقطه نظرات خود را برای ارتقا امور مدرسه ارایه نماید.

معلم موظف است با گروه‌های آموزشی منطقه، ناحیه و… همکاری کرده و در بارور سازی و غنا بخشی سر فصل‌های دروس و کتاب‌های درسی نقطه نظرات خودر ا اعلان کند. همچنین معلم وظیفه دارد دانش آموزان نقاد و پرسشگر تربیت کرده و در این زمینه خود پیشگام بوده و فضای کلاس را به مجالی برای پرسشگری و نقد و نظر تبدیل کند. و معلم باید الگوی عملی دانش آموزان برای آزاد اندیشی، حریت و مسئولیت پذیری اجتماعی باشد.

انجمن اسلامی معلمان ایران در این بیانیه راهبرد‌ها و پیشنهادهایی را مطرح کرده و آورده است: در راهبردی کلی و اساسی سهم اقتصاد آموزش و پرورش از اقتصاد ملی باید تا سر حد متوسط جهانی افزایش یابد تا معلم با انگیزه و آموزش و پرورش بالنده داشته باشیم.

افزایش بهره وری درونی و به حداقل رساندن پدیده اتلاف در آموزش و پرورش با بهبود مدیریت‌ها و پویایی آن باید در اولویت برنامه‌های سیاستگذاران و مدیران ارشد آموزش وپرورش قرار گیرد.

اجرای نظام رتبه بندی و ارتقا معلمان انتظاری است که امید است برای افزایش انگیزه معلمان و کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت هر چه زود‌تر به مرحله اجرا درآید.

در پیان این بیانیه یادآوری شده است: شان منزلت اجتماعی معلمان و همین طور راه ایجاد بهبود در عملکرد ایشان با آشنا شدن هر چه بیشتر این قشر فرهیخته با حقوق و مسئولیت‌های خود و نیز با استیفای همه حقوق و مطالبات ذکر شده ربطی وثیق و غیر قابل انکار دارد.

امید است در دولت تدبیر و امید شاهد آزادی عمل هر چه بیشتر معلمین در عرصه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی باشیم و کلیه معلمین زندانی هر چه زود‌تر آزاد شده و روزگاری فرا برسدفرهنگ امنیتی جای خود را به امنیت در حوزه فرهنگ بدهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز