خبرگزاری کار ایران

تلاش بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال پایدار درمناطق محروم

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۲۱۹

۴۵ طرح اقتصادی با مشارکت این بنیاد در مناطق محروم استان‌های مختلف کشور به بهره برداری قطعی یا آزمایشی رسیده است.

ایلنا: تلاش سال‌های اخیر بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، به بار نشسته و زمینه‌های امیدواری را در میان کارآفرینان محلی ایجاد کرده است.

کارآفرینی پایدار، اساسی‌ترین هدف بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از مشارکت در طرح‌های اقتصادی مناطق محروم است.

کار‌شناسان اقتصادی اعتقاد دارند، شیوه‌های موثر، نوین و علمی که بنیاد برکت در این خصوص در سال‌های اخیر دنبال کرده، منجر به نتایج چشمگیری شده است.

نگاه شفاف در طرح‌های اقتصادی و اطمینان از نتیجه بخش بودن آن‌ها، در تمامی طرح‌های مشارکت بنیاد برکت مورد توجه بوده و بهمین خاطر ضریب پایداری این طرحهای اقتصادی قابل توجه است.

در همین حال متخصصان بنیاد برکت می‌گویند این بنیاد بر اساس تجارب ناکارآمد مدل‌های قرض دهی در مناطق کمتر توسعه یافته، سعی کرده تمامی فعالیت‌های تامین مالی خرد را معطوف به مدل‌های جدید مبتنی بر عقود مشارکتی و تأمین مالی سرمایه محور کند تا نتایج مفید تری کسب شود.

در این راستا بنیاد برکت، بومی سازی مدل تامین مالی خرد را از طریق سرمایه گذاری ریسک پذیر با درک فرایند درونی این نوع خاص از سرمایه گذاری، دنبال کرده است.

بر این اساس فعالیت‌های خدماتی یا حمایتی که به لحاظ مالی سود آور، به لحاظ اقتصادی بادوام و در راستای کمک به توسعه مناطق محروم کشور و ایجاد اشتغال پایدار باشد، مورد توجه بنیاد برکت قرار می‌گیرد.

بنیاد برکت، تاکنون تلاش کرده است در حوزه کارآفرینی فردی و جمعی با تشکیل شرکت با افراد حقیقی یا حقوقی، برای راه اندازی طرح‌های اقتصادی در مناطق محروم کشور اقدام کند وبا گذشت مدت زمان کوتاهی، این شیوه فعالیت با ایجاد اشتغال پایدار، نتایج مثبت خود را نشان داده است.

اجتناب از تصدی‌گری، یکی از رویکردهای جدی و اساسی بنیاد برکت در اینگونه مشارکت‌های اقتصادی بوده که در میان شرکای محلی، انگیزه زیادی ایجاد کرده است.

همچنین بالفعل کردن ظرفیت‌های اقتصادی و انسانی مناطق محروم یکی از محوری‌ترین سیاست‌هایی است که بنیاد برکت در مشارکت با کارآفرینان محلی دنبال می‌کند.

منابع سرمایه‌ای، هنگامی که در اختیار کارآفرینان درجستجوی فرصت‌های جدید اقتصادی قرار می‌گیرد، آنان را به لحاظ اقتصادی فعال کرده و توانایی استفاده از منابع را تشدید می‌کند. این کارآفرینان همواره تمایل دارند که منابع دریافتی را بازپرداخت یا میزان بیشتری از سهام شرکت را به خود اختصاص دهند، که این خود ابزاری قدرتمند و فعال برای تولید بهینه، پایدار و ایجاد اشتغال بشمار می‌آید.

در این چارچوب تاکنون برای مشارکت در ۱۴۵ طرح کارآفرینی در سطح کشور، بیش از ۱۶ هزار و ۸۸۳ میلیارد ریال توسط بنیاد برکت سرمایه گذاری شده است. اجرای این طرح‌ها بیش از ۷۰۵ روستا در کشور را با جمعیتی بالغ بر ۵۹۰ هزار نفر پوشش می‌دهد و بیش از ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند و بطور میانگین حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

۴۵ طرح اقتصادی با مشارکت این بنیاد در مناطق محروم استان‌های مختلف کشور به بهره برداری قطعی یا آزمایشی رسیده است.

عملیاتی شدن این ۴۵ طرح اقتصادی تاکنون منجر به ایجاد اشتغال برای ۶۸۶۶ نفر شده است و جمعیت کثیری نیز بطور غیر مستقیم بابت این طرح‌ها صاحب شغل و درآمد شدند.

در همین حال بنیاد برکت قصد دارد برای کارآفرینی و توانمندسازی مناطق محروم کشور، میزان سرمایه گذاری در این مناطق را تا ۴۰ هزار میلیارد ریال افزایش داده و ضریب نفوذ خویش را در عمق روستاهای کشور باز هم توسعه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز