خبرگزاری کار ایران

یکی از قله‌های علوم اجتماعی معاصر به ایران سفر می کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۳۱

هدف از دعوت الرشتاین به ایران حضور و در سمینار بررسی آراء وی، بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی شیراز و اصفهان و ایجاد همگرایی معرفتی در میان اصحاب اجتماعی ایران و تمرینی برای اساتید و دانش جویان جامعه‌شناسی ایران برای تجزیه و تحلیل جامعه‌شناسی ایران در مقابل جریان جهانی این علم و تبادل نظر با سیاستمدارن است.

ایلنا: " والرشتاین "، جامعه‌شناس و پایه گذار مکتب «نظام نوین جهانی» و یکی از قله‌های اندیشهٔ علوم اجتماعی معاصر، به دعوت انجمن جامعه‌شناسان به ایران می‌آید.

به گزارش ایلنا؛ " ایمانوئل والرشتاین "، جامعه‌شناس و پایه گذار مکتب «نظام نوین جهانی» ۹ اسفند ماه به دعوت انجمن جامعه‌شناسی به ایران سفر می‌کند.

پروفسور والرشیان جامعه‌شناس؛ نظریه‌پرداز معاصر و رئیس اسبق انجمن بین المللی جامعه‌شناسی و مدیر مرکز " فرناندو برودل " یکی از سه جامعه‌شناس زندهٔ پایه گذار مکتب و یکی از قله‌های اندیشهٔ علوم اجتماعی معاصر است.


وی در سال ۱۹۳۰ به دنیا آمد و مدرک لیسانس؛ فوق لیسانس و دکتری خودرا از دانشگاه کلمبیا گرفت و در همین دانشگاه و در دانشگاههای ییل و نیویورک به تدریس جامعه‌شناسی پرداخت.

اولین اثر مهم وی با نام «افریقا: سیاست استقلال» بود که در سال ۱۹۶۱ منتشر شد.

وی با نگارش نظریه نظام نوین جهانی جایگاه خود ر در این علم تثبیت کرد. این نظریه تاکنون در چهارجلد از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۱ منتشر شده است و درواقع پروژه‌ای ۵۰ ساله است.


به گفته محمد امین قانعی راد؛ ر ئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران هدف از دعوت الرشتاین به ایران حضور و در سمینار بررسی آراء وی، بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی شیراز و اصفهان و ایجاد همگرایی معرفتی در میان اصحاب اجتماعی ایران و تمرینی برای اساتید و دانش جویان جامعه‌شناسی ایران برای تجزیه و تحلیل جامعه‌شناسی ایران در مقابل جریان جهانی این علم و تبادل نظر با سیاستمدارن است.


وی در روز اول سفر خود جلسه‌ای با عنوان «غروب ژئوپولیتیک یک ابر قدرت» درمرکز بررسی استراتژیک با حضور صاحبنظران و مسولین مطالعات راهبردی کشور سخنرانی خواهد کرد و سپس در روز یکشنبه ۱۱ اسفند در جلسه بررسی آراء در دانشگاه تهران حضور پیدا خواهد کرد. سپس در ۱۲ و ۱۳ اسفند به شیراز سفر می‌کند و در دانش‌گاه شیراز به سخنرانی می‌پردازد و در ۱۴و۱۵ در اصفهان با اعضای گروه علوم اجتماعی اصفهان دیدار می‌کند.


این برنامه توسط انجمن جامعه‌شناسان ایران با همکاری انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ مرکز بررسی‌های استراتژیک؛ مرکز مطالعات و همکاری‌های بین المللی؛ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی؛ دانشگاه تهران؛ شیراز؛ اصفهان و دانشگاه حافظ شیراز انجام خواهد شد.


ایمانوئل والرشتاین در مقابل نظریه نوسازی و نظریه وابستگی نظریه جدیدی را تحت عنوان نظام نوین جهانی بیان کرد؛ وی در این نظریه نظام جهانی را به سه لایه نیمه پیرامونی، پیرامونی و هستهای براساس توسعه یافتگی تقسیم و بیان می‌کند که کشور‌ها می‌توانند دراین لایه‌ها حرکت‌های صعودی یا نزولی داشته باشند.


از دیگر نظریات مهم او؛ آن است که کشور شوروی سابق را نیز جزیی از نظام سرمایه داری جهانی به حساب می‌آورد و معتقد است که با فروپاشی شوروی هژمونی آمریکا نیز فرو پاشیده است.


وی معتقد است که نظام سرمایه داری جهانی با بحرانهایی روبروست که امکان تغییر در ساختار آن را به وجود می‌آورد، اما آنکه چه چیزی جانشین آن خواهد شد را مشخص نمی‌داند:


«آنچه در ‌‌نهایت جایگزین اقتصاد جهانی سرمایه داری می‌شود شاید بهتر و یا بد‌تر باشد بنابراین دلیلی وجود ندارد که زیاد نسبت به آینده شاد و یا ناامید باشیم.»


تاکنون دو جلد از کتب وی و برخی از مقالات او به زبان فارسی منتشر شده است. طی جلسه سخنرانی وی در دانشگاه تهران کتابی از مجموعه برخی ازمقالات وی به زبان فارسی برای حضار ارائه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز