خبرگزاری کار ایران

با امضاء رئیس جمهور:

نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش ابلاغ شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۸۳

در این مصوبه ۴۳ شاخص مهم برای ارزیابی نظام آموزش و پرورش در سطح کلان از جمله صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان، تراکم دانش آموزی در کلاس‌های دایر، نسبت معلم به دانش آموز و میزان رضایتمندی معلمان به تصویب رسیده است.

ایلنا: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن را ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، رئیس شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه هشتصد و هشتادو ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش را با عنوان «نشانگرهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن» را برای اجرا به وزارت آموزش وپرورش ابلاغ کرد.

بنابراین گزارش در مصوبه هشتصد و هشتادو ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است:

ماده واحده: با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی در نظام آموزش وپرورش و نقش تاثیرگذار آن در ارتقا و تضمین کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش موظف است:

الف) براساس شاخص‌های ارزشیابی نظام آموزش و پرورش، مصوب جلسه ۷۶۰ تاریخ۲۳/۱۱ / ۸۶ شورای عالی آموزش وپرورش، با اولویت شاخص‌ها و استاندارهای چهل و سه گانه پیوست، نظام آموزش و پرورش را به صورت مستمر و نظاممند، با طراحی ساختار‌ها و ساز و کارهای لازم و رعایت موارد ذیل ارزشیابی کند:

۱. استاندارد سایر شاخص‌های مصوب را با بهره گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافته‌های علمی - پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برای دوره‌های زمانی پنج ساله، تدوین و پیشنهاد نماید. این استاندارد‌ها پس از بررسی و تصویب در کمیسیون برنامه‌های توسعه و منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش، با امضای وزیر آموزش و پرورش برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

۲. برنامه‌های کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتارسازمانی و اشاعه نظاممند استانداردهای ارزشیابی با بهره گیری از فناوری‌های نوین تدوین و اجرا نموده و برای دستیابی به استانداردهای مصوب در دوره زمانی پنج ساله، تدابیر لازم را اتخاذ نماید.

۳. منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخص‌ها و استاندارد‌ها، تأمین و در برنامه‌های سالانه خود منظور نماید.

۴. گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای مصوب، به همراه برنامه‌های پیشنهادی برای ارتقای شاخص‌ها و رسیدن به وضع مطلوب، هر سال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.

۵. باتوجه به کیفی بودن شاخص‌های شماره۳۰ الی۴۳، لازم است با استفاده از روش‌های علمی مناسب، ابزارهای متناسب با شاخص‌های مربوط را طراحی وبراساس آن، نظام آموزش وپرورش را ارزشیابی وبه شورای عالی آموزش وپرورش، گزارش کند. بدیهی است نتیجه ارزشیابی سال اول به عنوان پایه محسوب شده و مبنای قضاوت برای ارزشیابی در سال‌های بعدی قرارخواهد گرفت.

۶. دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه را(با تاکید بر تعیین مرجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوه‌های ارزشیابی، ابزارهای سنجش کارآمد، برنامه‌های عملیاتی و تعیین محدوده زمانی) ظرف مدت سه ماه، تدوین و ابلاغ نماید.

ب) دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش موظف است:

۱. ضمن تحلیل و بررسی گزارش‌های عملکرد سالانه وزارت آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت و امکانات درون و برون سازمانی و بر اساس استانداردهای مصوب و برنامه‌های عملیاتی هر سه سال یک بار گزارش جامعی از ارزشیابی نظام آموزش و پرورش را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

۲. فرآیند بررسی و تصویب استانداردهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش(موضوع بند ب ماده یک) را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش دهد.

یاد آور می‌شود در این مصوبه ۴۳ شاخص مهم برای ارزیابی نظام آموزش و پرورش در سطح کلان از جمله صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان، تراکم دانش آموزی در کلاس‌های دایر، نسبت معلم به دانش آموز و میزان رضایتمندی معلمان به تصویب رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز