خبرگزاری کار ایران

اعلام دستورالعمل اجرایی برنامه توان بخشی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۲۱

در شرایط یکسان، دانش آموزان بی‌سرپرست، بد سرپرست یا بی‌بضاعت با نظر مشاور یا مددکار مدرسه در اولویت دریافت خدمات توان بخشی قرار می‌گیرند.

ایلنا: به منظور توسعه و پوشش بیشتر در خدمت رسانی به دانش آموزان نیازمند استثنایی و بهره گیری از خدمات توان بخشی، مشاوره و مددکاری دستورالعمل اجرایی برنامه توان بخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه اعلام شد.

به گزارش ایلنا، این دستورالعمل با هدف افزایش توانمندی‌های دانش آموزان در کسب مهارت‌های زندگی و استقلال فردی و اجتماعی و نیز ارتقاء سطح پوشش خدمت رسانی توان بخشی و ارایه وسایل کمک توان بخشی تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها ابلاغ شده است.

در این دستورالعمل نحوه هزینه کرد اعتبارات برنامه توان بخشی، تعیین و برای اجرای بهینه آن شورای مرکزی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل شده است که سیاست گذاری‌ها و بررسی‌های علمی و اخذ تصمیمات مربوطه توسط این شورا انجام خواهد شد.

در همین راستا شورای نظارت برنامه توان بخشی در استان و شورای تخصصی در سطح مدرسه، نیز پیگیر و مسوول اجرای برنامه توان بخشی هستند.

بر اساس این دستورالعمل، اولویت بندی دانش آموزان شامل دانش آموزان شاهد و افرادی است که به دلیل نداشتن وسیله کمک توان بخشی امکان جذب در مدرسه عادی را ندارند و یا نیاز به خرید وسیله کمک توان بخشی و دریافت خدمت توان بخشی، مشاوره و مددکاری دارند.

گفتنی است در شرایط یکسان، دانش آموزان بی‌سرپرست، بد سرپرست یا بی‌بضاعت با نظر مشاور یا مددکار مدرسه در اولویت دریافت خدمات توان بخشی قرار می‌گیرند.

بر این اساس افرادی که از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند هستند و همچنین دانش آموزان تلفیقی وکلاس‌های ضمیمه نیز تحت پوشش برنامه توان بخشی قرار می‌گیرند.

شایان ذکر است منابع مالی و اعتبارات این برنامه برای خرید تجهیزات وخدمات توان بخشی مورد نیاز دانش آموزان جسمی - حرکتی، کم توان ذهنی، اختلال رفتاری –هیجانی، آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی و چند معلولیتی هزینه می‌شود.

بر اساس این دستورالعمل، هزینه‌های قابل پرداخت برای تهیه وسایل کمک توان بخشی شامل(شامل سمعک، قالب و باطری سمعک، عینک، عصا، ذره بین، دستگاه بزرگ نما، انواع ارتز‌ها، کفش طبی، ویلچر و واکر) و خدمات توان بخشی شامل(گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، تربیت شنیداری، مشاوره و مددکاری) به تفکیک استان به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز