خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش:

از حیثیت مولفان کتاب درسی دفاع می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۸۴

من که خود از ۱۴ سالگی نویسنده بودم، تا به حال جرأت نوشتن یک کتاب درسی را نداشته‌ام / باید قبول کرد که ما یکهزار و ۱۵۰ عنوان کتاب درسی داشته و برای ما مقدور نیست تا همه تغییرات را به شکلی مطلوب در همه این کتاب‌ها لحاظ کنیم چراکه آموزش پلکانی است و باید تغییرات تدریجی اتفاق بیافتد.

ایلنا: رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش گفت: معتقدیم دانش آموز علاوه بر کتاب درسی باید از ابزار دیگر رسانه جهت یادگیری و همچنین فاصله گرفتن از حافظه مداری استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " محی الدین بهرام محمدیان " با اشاره به تاکید بر حقوق شهروندی، مدنی، محیط زیست، آموزش در فناوری‌های جدید در سند تحول بنیادین گفت: تمامی این موارد به تدریج در برنامه‌های آموزشی ما تسری می‌یابد، اما باید قبول کرد که ما یکهزار و ۱۵۰ عنوان کتاب درسی داشته و برای ما مقدور نیست تا همه تغییرات را به شکلی مطلوب در همه این کتاب‌ها لحاظ کنیم چراکه آموزش پلکانی است و باید تغییرات تدریجی اتفاق بیافتد.

وی با اشاره به اینکه از تمامی کار‌شناسان و صاحب نظران دعوت می‌کنیم که با شناسایی نقاط آسیب برنامه و‌ گاه نگاه نقادی این موضوع را به ما اعلام کنند، افزود: مثلا نمی‌توان اگر نقدی بر کتاب اول دبیرستان است آن را برای سال آینده تغییر داد؛ چرا که تغییر در کتاب درسی باید به نوبت و به تدریج باشد.

محمدیان افزود: در همه این برنامه‌ها در کنار تدوین محتوای کتاب، دسته‌های آموزشی را تولید و تقویت کرده و معتقدیم دانش آموز علاوه بر کتاب درسی باید از ابزار دیگر رسانه جهت یادگیری و همچنین فاصله گرفتن از حافظه مداری استفاده کند.

وی با انتقاد از کتابهای کمک آموزشی که عمدتا کمک به بازار نشر آموزش است نه کمک به تربیت دانش آموز، افزود: در تولید برنامه‌های درسی ما همواره بر اساس برنامه درسی ملی نیازسنجی می‌کنیم تا بتوان نیاز آتی زندگی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی دانش آموز را برآورده کنیم باید نیاز دانش آموز مورد توجه قرار بگیرد اما برخی فکر می‌کنند که کتاب خمره رنگرزی است.

محمدیان با تاکید براینکه از حیثیت مولفان کتاب درسی دفاع می‌کنم، افزود: زیرا آنان با پشتوانه سوابق علمی، معلمین و تدریس و تحصیل امروز مولف کتاب درسی شده‌اند و در شورای برنامه ریزی کتاب‌های درسی افراد متخصص در حیطه‌های مختلف حضور دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: من که خود از ۱۴ سالگی نویسنده بودم، تا بحال جرأت نوشتن یک کتاب درسی را نداشته‌ام.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز