خبرگزاری کار ایران

اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان برای کیفیت بخشی در آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۳۸

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای سیستم گرمایشی مدارس / در ارتقاء مدیریت آموزشگاهی، اختیارات جدیدی به مدیران داده می‌شود که پس از آنکه بصورت قانون ابلاغ شد، اجرائیات آن شروع می‌شود.

ایلنا: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، به رشد ۲۶ درصدی هزینه آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: ۲۵۰ میلیارد تومان برای اجرای فعالیتهای کیفیت بخشی در بودجه سال ۹۳ پیش بینی شده است.

به گزارش ایلنا، وحید کیارشی با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال ۹۳، بر اساس طرح‌های وزیر آموزش و پرورش با ۶۰۰ نفر ساعت کار کار‌شناسی تدوین و پیشنهاد شده است، افزود: برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش بر اساس چالش‌های بیرون آمده، کیفیت بخشی در همه مولفه‌ها آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهبرد اصلی لایحه بودجه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، یادآور شد: ایجاد مفاهمه مشترک و عزم ملی برای همکاری با نهاد‌ها و دستگاه‌ها، تدوین نقشه راه یکپارچه، توانمند سازی نیروی انسانی، ظرفیت سازی، اجرای تدریجی و بدور از شتابزدگی، توجه به اقتصاد آموزش و پرورش در همه سطوح، کاهش تمرکز و تفویض اختیاربه ادارات کل، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامه‌ها، از سیاست‌های اجرایی تعریف شده در لایحه بودجه ۹۳ است.

وی بودجه ریزی بر مبنای عملکردی را از برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش دانست و افزود: انسداد ورودی بیسوادی، خروج نیرو‌های ناکارآمد، رتبه بندی معلمان، ساماندهی نیروی انسانی، ارتقاء مدیریت آموزشگاهی، توسعه مدارس هیات امنایی، خرید خدمت از مدارس غیردولتی را می‌توان از سیاست‌های اعمال شده در بودجه سال ۹۳ اعلام کرد.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای سیستم گرمایشی مدارس

کیارشی به تبصره بند ۳، در خصوص عوارض مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی اشاره کرد و یاد آور شد: ۲۰۰ میلیارد تومان از این طریق برای سیستم گرمایشی مدارس به صورت قانونی در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به ماده ۳ بند ن بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: این ماده به ما اجازه می‌دهد اموال، املاک و مستغلات خود را در جهت بهره برداری بفروش برسانیم و پروژه‌های نیمه تمام دولتی، خیر ساز و خرید مدارس استیجاری را جایگزین اجرای احکام قلع و قمع کنیم و امیدوارم استان‌ها از این ظرفیت قانونی بهتراستفاده کنند.

وی به تبصره ۱۳ بند الف در خصوص برنامه ریشه کنی بیسوادی اشاره کرد و یادآور شد: نهضت سواد آموزی می‌تواند از طریق واگذاری فعالیت به اشخاص حقیقی، هزینه تمام شده را به روش فرد به فرد بدون ایجاد حق تعهد استخدامی پرداخت کند و همچنین نهضت سواد آموزی می‌تواند یک بیسواد را به روش خود آموز با راهنمایی و پس تایید صلاحیت یادگیری سواد هزینه آن را مستقیما از بودجه دولتی به وی پرداخت کند.

کیارشی افزود: یکسری دستگاه‌ها مثل کمیته امداد، بهزیستی، زندان‌ها که جامع هدف آنان افراد بیسواد هستند می‌توانند با نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش با بودجه خودشان مشارکت کنند.

ارتقا مدیریت آموزشگاهی

وی با اشاره به اینکه ارتقاء مدیریت آموزشگاهی در بند ب تبصره ۱۳ بودجه ۹۳ دیده شده است، اظهار داشت: در ارتقاء مدیریت آموزشگاهی، اختیارات جدیدی به مدیران داده می‌شود که پس از آنکه بصورت قانون ابلاغ شد، اجرائیات آن شروع می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: استفاده از مدارس غیر دولتی یا‌‌ همان خرید خدمات آموزشی در بند ب تبصره ۱۳ احکام دولت آمده که انشاء الله تصویب می‌شود.

کیارشی گفت: ساختمان‌های متعلق به دستگاه‌های اجرایی، اعم از شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی مثل بنیاد شهید در سال ۹۳ همچنان در اختیار آموزش و پرورش باقی می‌ماند و این احکام قوی موجب می‌شود ۵۰ تا ۶۰ ساختمانی که داریم بتوانیم به بهره برداری از آن‌ها ادامه دهیم بند ج تبصره ۱۳ به ما اجازه می‌دهد برخی پروژه‌های نوسازی با استفاده از مشارکت خیرین تکمیل شود و بند ب تبصره ۲۰، کمک به مدارس را قانونی کرده است.

کیارشی به وجود نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در بند ز تبصره ۲۰ اشاره کرد و افزود: در بودجه سال ۹۳ تلفیقی از مدیریت آموزشگاهی و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را خواهیم داشت نظر وزیر آموزش و پرورش این است که سال آینده بصورت آزمایشی در یک گستره مناسب انجام شود.

ستاد بودجه وزارتخانه تا قبل از بهمن ماه، آئین نامه‌ها، روش‌ها و شیوه‌های اجرایی این تبصره و مقررات سال ۹۳ را تبیین خواهد کرد.

وی به تبصره ۳ بند م در خصوص احکام عمومی بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: این تبصره به ما اجازه می‌دهد واحد‌های خدماتی، رفاهی، مجتمع‌های فرهنگی و هنری و مانند آن را از طریق مزایده به اشخاص صاحب صلاحیت بخش‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها واگذار کنیم و این یک جریان جدید در لایحه بودجه سال ۹۳ می‌باشد.

رشد ۶ / ۷ درصدی بودجه کل کشور

وی به رشد ۶ / ۱۱ درصدی هزینه دولت در بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: هزینه دولت بر اساس مصوب سال ۹۲، رقم ۸۲۸ هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال ۹۳ به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کیارشی با تاکید بر اینکه ۳۳ درصد بودجه عمراتی کل کشور کاهش پیدا کرده، گفت: تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای، از ۵۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و این امر نشان می‌دهد که دولت در نظر دارد بودجه را به شکل واقعی و شفاف ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه در بودجه، اعتبارات هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۴.۵ درصد بوده است، اظهار کرد: بار سنگین بودجه متعلق به استان هاست.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: درآمد‌ها، تملک و هزینه‌های آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۲ به ۸.۱ درصد و در سال ۹۳ به ۱۰ درصد کل بودجه رسیده است.

رشد ۲۶ درصدی هزینه آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۳

کیارشی به ۱۱.۳ درصدی رشد هزینه‌ای کشور در بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: بودجه وزارت آموزش و پرورش در بخش هزینه‌ای ۲۶ درصد رشد داشته در صورتی که بودجه کل کشور ۱۳.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد درآمد آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۳،۸. ۹ درصد رشد داشته و در تملک ۴۳ درصد کاهش داریم که این امر ناشی از تغییرات تملک است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه عمومی در سال ۹۲،۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده در سال ۹۳ به ۱۹ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است که رشد ۲۶ درصدی را داشته است.

کیارشی به درآمد اختصاصی بودجه سال ۹۳که عمدتا متعلق به استانهاست، اشاره کرد و افزود: درآمد سال ۹۲،۴۹۳ میلیارد تومان و درآمد سال ۹۳،۵۵۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است. سال ۹۲ تملک آموزش و پرورش، ۱۱۲۴ میلیارد تومان بوده و برای سال۹۳،۶۳۸ میلیارد تومان پیش بینی شد که با کاهش ۴۳ درصدی روبرو هستیم.

۲۵۰ میلیارد تومان بودجه برای کیفیت بخشی

وی در پایان به تعریف یک ردیف بودجه‌ای جدید تحت عنوان ردیف اجرایی سند تحول بنیادین در جهت کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: در این ردیف برای هفت الی هشت برنامه ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده که ستاد بودجه موظف به تدوین برنامه اجرایی فعالیت‌های کیفیت بخشی در ردیف بودجه سال ۹۳ شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز