خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن ایمنی زیستی خبر داد؛

رتبه اول ایران در شاخص عدم بازگشت به خانه

کد خبر : ۱۰۵۵۴۲

محیط زیست پس رفته‌ترین حوزه در بیوتکنولوژی است / سند ملی زیست فناوری ۵ درصد هم اجرایی نشده است / یکی از خواسته‌های ما از سرپرست وزارت علوم شفاف سازی در مورد این هزینه هاست.

ایلنا: ‌ رئیس انجمن ایمنی زیستی گفت: شاخص عدم بازگشت به خانه به این معنی است که افرادی که برای اخذ PHD به کشورهای دیگر می‌روند به کشور خود برنگردند که ایران در این زمینه رتبه اول را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهزاد قره یاضی در سلسله نشست‌های تخصصی کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه با عنوان بررسی سند ملی زیست فناوری که عصر امروز برگزار شد، گفت: سهم تولیدات بیوتکنولوژیک از کل تولید ناخالص ملی براساس سند ملی زیست فناوری باید یک و نیم درصد باشد درحالی که یک دهم درصد هم نیست.

وی با اشاره به اینکه مطابق سند ملی زیست فناوری باید ۵۰ درصد از فرآورده‌های تولیدی صادر شود، افزود: این درحالی است که در کشاورزی صادرات بیوتکنولوژی تقریبا صفر است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی از ویژگی سند ملی زیست فناوری توجه به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: براین اساس باید طوری رفتار می‌کردیم که ۸۵ درصد نیازهای تجهیزاتی ما از بخش خصوصی تأمین می‌شد.

وی ادامه داد: براساس سند ملی زیست فناوری باید همکاری بین المللی ۷ برابر افزایش می‌یافت این درحالی است که نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش هم پیدا کرد.

وی ادامه داد: براساس سند باید ده درصد از نمونه‌ها در بانک‌های ژن ثبت شود و این کارهم با استفاده از زیست فناوری شود در حالی که حتی نیم درصد هم ثبت نشده است.

قره یاضی با اشاره به اینکه در محیط زیست به هیچ عنوان از زیست فناوری استفاده نشد، افزود: نه تنها از زیست فناوری در محیط زیست استفاده‌ای نشد بلکه با آن مقابله هم شد.

به گفته رئیس انجمن ایمنی زیستی محیط زیست پس رفته‌ترین حوزه در بیوتکنولوژی است.

وی با ابراز تأسف از اینکه سند ملی زیست فناوری ۵ درصد هم اجرایی نشده است، افزود: هر کسی که باور دارد سند ملی زیست فناوری اجرا شده است بیاید و با هم بحثکنیم.

قره یاضی خاطرنشان کرد: علاوه براینکه اهداف سند محقق نشده است در بعضی از زمینه‌ها نیز پست رفت داشته‌ایم برای مثال کل کشور در حوزه بیوتکنولوژی فقط ۲۹ مقاله داشته که به آن ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در سالی که این سند تدوین شد این رقم ۳۹ بود اما با اینکه میلیارد‌ها برای سند هزینه شد که معلوم هم نیست کجا رفته است بازهم این عدد‌‌ همان ۳۹ است.

وی با تأکید براینکه یکی از خواسته‌های ما از سرپرست وزارت علوم شفاف سازی در مورد این هزینه هاست، افزود: تحقیق و تفحص از پژوهش ملی مهندسی ژنتیک خواست جامعه علمی از سرپرست وزارت علوم است.

وی با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم از نظر علمی خود پسند‌تر شدیم، افزود: در ابتدای دولت نهم از نظر ارجاع به خود رتبه ۲۸ بودیم اما اکنون به رتبه ۱۸ در کل علوم رسیده‌ایم.

قره یاضی همچنین به رتبه اول ایران در شاخص عدم بازگشت به خانه اشاره کرد و افزود: شاخص عدم بازگشت به خانه به این معنی است که افرادی که برای اخذ phd به کشورهای دیگر می‌روند به کشور خود برنگردند که ایران در این زمینه رتبه اول را دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که در ابتدای دولت نهم در شاخص عدم بازگشت به خانه رتبه ما ۴ بود که به این معنی است که مردم در آن زمان امیدوار بودند که به کشور باز می‌گردند و کار می کنند امیدواریم دولت تدبیر و امید این مسائل را حل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز