خبرگزاری کار ایران

به همت بنیاد برکت و کار آفرینان بومی در استان قم؛

تولید مداد از بازیافت روزنامه زمینه اشتغال ۲۳۰۰ نفر را فراهم می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۴۴

هم اکنون مداد‌های مشکی روزنامه‌ای در بازار عرضه شده که این نوشت افزار بواسطه استفاده از مواد بازیافتی دارای قیمتی به مراتب پایین‌تر از محصولات رقیب است.

ایلنا: با مشارکت بنیاد برکت و کارآفرینان بومی برای نخستین بار پروژه‌های تولید مداد ازبازیافت کاغذ روزنامه با استفاده از ماشین الات و فناوری داخلی در استان قم آغاز شده و به تدریج طی مدت ۵ سال زمینه اشتغال دست کم دو هزار و ۳۰۰ نفر در این استان فراهم می‌شود.

به گزارش ایلنا، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) که به قصد توانمند سازی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه یافته، در پروژهای اقتصادی و تولیدی در مناطق محروم مشارکت می‌جوید این بار در احداثدو کارخانه تولید مدادهای روزنامه‌ای به حمایت مالی از کارآفرینان بومی استان قم آمد.

با اجرای این پروه از یک طرف با تولید این مداد‌ها از مواد بازیافتی از قطع بی‌رویه درختان جنگلی جلوگیری شده و با هزینه بسیار کمتری این نوشت افزار تولید و در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد و از طرفی زمینه اشتغال خانگی دست کم دو هزار زن سرپرست خانوار و نیازمند به کار در قالب این طرح فراهم خواهد شد.

«قاسمعلی دباغی» رییس هیات مدیره پروژه‌های تولیدی آریا پارس و پترو فیلم آیندگان قم، در این زمینه اظهار داشت: کارخانه تولید مداد مشکی روزنامه‌ای از مواد بازیافتی خرداد ماه امسال در زمینی به مساحت یک هزار و ۸۰۰ متر مربع و دو هزار متر زیر بنا در سه طبقه در شهرک صنعتی شکوهیه قم احداثشد و با حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولید آغاز بکار کرد.

این کارخانه با مشارکت مالی بنیاد برکت و سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال احداثشده و تکمیل آن نیازمند سرمایه در گردشی ۲۰میلیاردریال است که تهیه آن از طریق شبکه بانکی دنبال می‌شود.

کارخانه دیگری هم در زمینه تولید مدادرنگی روزنامه‌ای در این شهرک صنعتی در زمینی به مساحت ۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۷ هزار متر زیر بنا در دست ساخت است. برای احداثاین کارخانه هم با مشارکت بنیاد ۵۰ میلیاردریال سرمایه گذاری شده است.

هم اکنون مراحل احداثاین کارخانه آغاز شده لیکن ادامه کار پروژه نیازمند ۴۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش از طریق تسهیلات بانکی است که به محض دریافت آن روند ساخت پروژه تسریع شده و محصولات ما به فاصله دو ماه بعد در بازار خواهد بود. در کنار این پروژه به طور همزمان راه اندازی خط تولید نوار چسب هم با ظرفیت تولید ۴۰۰ تن در دست احداثاست.

به گفته این مسوول پروژه، از فناوری‌های بومی و دستگاه‌های تولید داخل برای نخستین بار در ایران در تولید مداد‌های روزنامه‌ای در این دو کارخانه استفاده می‌شود که محصولات آن قابل رقابت با محصولات خارجی مشابه در بازار و کالاهای رقیب کشور چین است.

دباغی با اشاره به اینکه این کارخانجات در هر شیفت تولید ۶۰۰ هزار مداد با نام تجاری «مداد من» تولید خواهد کرد در مورد صادرات، گفت: با تکمیل کارخانجات و دستیابی به حداکثر ظرفیت مورد پیش بینی صادرات برای کشورهای همسایه و قاره اروپا و آمریکا در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی در مورد میزان اشتغال آفرینی این پروژه‌ها توضیح داد: با احداثکامل هر یک از این کارخانه‌های تولیدی ۱۵۰ نفر به طور مستقیم دارای شغل شده و یک هزار نفر هم در قالب مشاغل خانگی در آمد زایی خواهند داشت. هم اکنون کارخانه تولید مداد مشکی روزنامه‌ای در فاز نخست برای ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۵۰۰ نفر دیگر در قالب مشاغل خانگی فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به تدریج با تکمیل کارخانه‌های تولیدی و جا افتادن فرهنگ کار در منزل تعداد افراد شاغل خانگی افزایش خواهد یافت. دو مرحله چسباندن مغز مداد به روزنامه و پوشش روی مداد توسط نیروی کار خانگی انجام می‌شود و فرایند تهیه مغز و روزنامه، برش و رول کردن و پخت و بسته بندی محصول در کارخانه انجام می‌شود.

وی گفت: هم اکنون مداد‌های مشکی روزنامه‌ای در بازار عرضه شده که این نوشت افزار بواسطه استفاده از مواد بازیافتی دارای قیمتی به مراتب پایین‌تر از محصولات رقیب است.

دباغی اظهار داشت: متاسافانه در کشور ما مداد‌های روزنامه‌ای به دلیل انکه از مواد بازیافتی استحصال می‌شود جز کالاهای درجه دو محسوب شده لیکن در اروپا و کشورهای پیشرفته بواسطه منفعتی که تولید مواد بازیافتی برای محیط زیست دارد جز کالا‌های درجه یک به شمار می‌رود.

دباغی با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه دریافت تسهیلات بانکی توضیح داد: از یک سو ارایه تسهیلات از سوی بانک‌ها در گیر و دار تغییرات دولت و قوانین، مقرات و آیین نامه‌های بانکی دجار وقفه شده و از سویی بانک‌ها در قبال ارایه تسهیلات وثایق ملکی در محدوده شهری می‌خواهند.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که ما همه منابع مالی و ملکی خود را برای تولید و صنعت در محدوده‌های خارج از شهر‌ها سرمایه گذاری کردیم و چنین وثایقی در اختیار نداریم.

وی همچنین با ابراز رضایت از مشارکت اقتصادی با بنیاد برکت، گفت: در شرایطی که هیچ کس متوجه توجیه اقتصادی و مناقع این طرح برای منطقه نبود بنیاد برکت با هدف اشتغالزایی در استان به کمک ما شتافت و علاوه بر کمک به تامین مالی طرح زمینه اشتغال و کار در منزل برای قشر متوسط و فقیر استان را فراهم کرد به گفته وی زنان سرپرست خانوار و دیگر افراد متقاضی کار می‌توانند با مراجعه به ۸ شعبه پذیرش نیروی کار این کارخانجات در استان قم در قالب مشاغل خانگی مشغول به کار شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز