خبرگزاری کار ایران

گرفتن حکم تخلیه توسط وکیل تخلیه ملک در ترازو

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۱۱۷

قرارداد اجاره قراردادی است که به سبب آن در مقابل مالی که موجر به مستاجر اجاره می‌دهد، مستاجر برای زمان مشخصی می‌تواند از منافع آن استفاده کند. حال اگر مستاجر شرایطی را پیش بیاورد مثلاً در پرداخت اجاره‌بها تعلل کند، طبق شرایط خاصی موجر می‌تواند حکم تخلیه مستاجر را از مراجع ذی‌صلاح بگیرد .در این مقاله در مورد حکم تخلیه، گرفتن حکم تخلیه و وکیل تخلیه ملک مطالب مهمی را با شما در میان می گذاریم .

قرارداد اجاره چیست؟

قرارداد اجاره قراردادی است که بین موجر (مالک) و مستاجر بسته شده و می‌تواند به صورت رسمی و غیررسمی باشد. قرارداد اجاره مشخص می‌کند که موجر کیست و مستاجر چه کسی است و تمام مشخصات آنها در این قرارداد به صورت صحیح باید ذکر شود.

در قرارداد اجاره مدت زمانی که عین مستاجره از طرف موجر در اختیار مستأجر قرار دارد معین می‌شود.

همچنین مبلغی را که موجر به عنوان اجاره بها  پرداخت میکند در قرارداد ذکر می شود.

برای اینکه منافع موجر و مستاجر هردو حفظ شود بندهایی در قرارداد اجاره ذکر می شود.

 در صورت بروز مشکل بین موجر و مستاجر، قرارداد اجاره حالت سند قانونی را پیدا می‌کند که می‌شود به تک ‌تک بندهای آن استناد کرد. برای نوشتن قرارداد اجاره بهتر است به مشاورین املاک مراجعه شود تا برای تنظیم سند اجاره کار موجر و مستاجر به خوبی انجام شود.

قرارداد اجاره چه به صورت دستی و چه رسمی و چه بنگاهی، اگر به امضای موجر و مستاجر برسد در هر سه مورد بار قانونی دارد.

وقتی شخصی ملکی را اجاره می کند، مالک و مستاجر توافق خود را در قالب قرارداد اجاره یا اجاره نامه تنظیم می کنند. جزئیات و قوانین اجاره نامه را می توانید در قرارداد اجاره ؛ توصیه ها و شرایط انعقاد اجاره نامه مطالعه کنید.

در چه صورت می‌توان حکم تخلیه مستاجر را گرفت؟

هنگامی که مستاجر به تعهدات خود که در قرارداد اجاره با موجر بسته عمل نکند، موجر می‌تواند برای رفع مشکلات خود به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه کند و حکم تخلیه مستاجر را پس از طی مراحلی بگیرد.

 مالک یا مستاجر می‌تواند بعد از اتمام اجاره یا به دلیل ایجاد مشکلات توسط مستاجر برای تخلیه ملک خود دادخواست بدهد .چهار شرط وجود دارد که موجر می‌تواند با توجه به شرایط پیش ‌آمده دادخواست تخلیه منزل بدهد :

۱. اگر مستاجرعلیرغم تمام شدن زمان اجاره که در اجاره نامه آمده در منزل باقی بماند.

۲. در صورتی که مستاجر از شروط مذکور در قرارداد تخطی کند.

 اگر قرارداد اجاره به صورت رسمی بین موجر و مستاجر بسته شده باشد، جهت درخواست تخلیه، موجر باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کند و برای درخواست صدور اجراییه به دفتر اسناد رسمی که قرارداد اجاره در آن بسته شده مراجعه کند .قرارداد اجاره به موجب قانون سال ۱۳۷۶ باید در دو نسخه تنظیم شده باشد .دلیل آن هم این است که هر یک از طرفین باید به طور کامل به وظایف و تعهدات خود آگاهی داشته و امکان جعل این سند قانونی وجود نداشته باشد .همچنین هنگام وقوع عقد قرارداد، دو نفر به عنوان شاهد باید صحت گواهی آن را تایید کرده و سپس امضا کنند.

در قراردادهای اجاره مخصوصا در حوزه‌ی املاک و اراضی ممکن است پیش یا پس از اتمام قرارداد بین طرفین اختلاف پیش بیاید که در این صورت مراجع قانونی برای از طریق گرفتن حکم تخلیه نسبت به تخلیه مستاجر اقدام خواهند کرد. در https://etarazoo.com/حکم-تخلیه-مستاجر/  شرایط و مراحل تخلیه مستاجر به طور کامل توضیح داده شده است.

منظور از تعدیل اجاره بها چیست؟

 تعدیل همان متعادل کردن امری است ودر زبان اصطلاحات حقوقی به این معنی است که موجر و مستاجر در مورد تعدیل مبلغ اجاره‌بها به توافق نرسند.

باید توجه داشته باشید که دعوای تعدیل اجاره‌بها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که تاریخ انعقاد قرارداد بین سال‌های ۵۶ تا ۷۶ (دوره زمانی حاکمیت قانون مصوب ۱۳۵۶) باشد. در این مورد موجر و مستاجر برای اینکه برای تعدیل اجاره بها به توافق برسند باید به شورای حل لختلاف مراجعه کنند تا طبق وضعیت اقتصادی کشور با کاهش و افزایش هزینه‌های زندگی دعوای درخواست افزایش یا کاهش اجاره‌بها را به مرجع قضایی ارائه کنند.

 با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های جاری معمولاً تعدیل تحت عنوان افزایش اجاره‌بها صورت می‌گیرد و بنابراین این دعوا از طرف موجر انجام می‌شود. ماده ۴ قانون مدنی روابط بین موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ بیان می‌کند که کدام یک از موجر یا مستاجر ملک تجاری می‌تواند با استناد به ترقی یا تنزل هزینه‌های زندگی در کشور درخواست تجدید نظر نسبت به میزان اجاره‌بهای ملک و تعدیل آن را داشته باشد .رسیدگی به دادخواست تعدیل اجاره‌بهای ملک مشروط به این نکته است که مدت زمان اجاره ملک تمام شده باشد و از تاریخ استفاده مستاجر از عین مستاجره یا تاریخ مشخص شده در حکم قطعی که برای تعدیل اجاره‌بهای ملک صادر شده ۳ سال کامل گذشته باشد .دادگاه با جلب نظر کارشناس اجاره‌بهای ملک را به نرخ عادله روز تعدیل می‌کند .این رأی قطعی و لازم‌الاجرا است. 

تعدیل اجاره بها یعنی شرایطی که مالک و مستاجر بر سر مبلغ اجاره بها اختلاف دارند که عموما این اختلاف در افزایش اجاره بها صورت می گیرد و عموما براساس شاخص تعدیل اجاره بها، فرمول تعدیل اجاره بها تعیین می شود. 

وکیل تخلیه ملک چه نقشی در گرفتن حکم تخلیه دارد؟

هنگامی که حقوق مستاجر در استفاده از ملک مورد اجاره به اتمام می‌رسد ولی مستاجر ملک را تخلیه نمی‌کند، صاحب ملک می‌تواند دادخواست  تخلیه ملک را در مراجع ذی‌صلاح مطرح کند.

وکیل تخلیه ملک شخصی است که در این زمینه تبحر داشته و کمک زیادی به موجر می‌کند .علم حقوق بسیار گسترده است و بخش‌های متفاوتی دارد .یک وکیل به تنهایی نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها تجربه و مهارت کامل داشته باشد. بعضی از وکلا در زمینه خانواده تخصص دارند. حوزه تجارت، مباحث حقوقی مربوط به املاک و تخلیه ملک نیز متخصص می‌خواهد، زیرا پرونده‌های املاک از حساس‌ترین دعاوی حقوقی می‌باشد .زیرا یکی از بزرگترین دارایی های هر فرد ملک او می باشد و شکست در یک دعوای ملکی خسارت جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

تجربه ملکی یک وکیل تخلیه باعث می‌شود که در پرونده‌های ملکی کوچکترین اشتباهی رخ ندهد، زیرا در غیر این صورت شکست در پرونده حتمی خواهد بود.

در تنظیم قراردادهای ملکی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است بصورت اصولی و قانونی اقدام کنید، در غیر اینصورت برای گرفتن حکم تخلیه باید به وکیل تخلیه ملک مراجعه کنید. برای گرفتن وکیل تخلیه ملک می توانید به پلتفرم حقوقی ترازو https://etarazoo.com/ مراجعه کنید.

 هزینه حکم تخلیه مستاجر چقدر است؟

هزینه وکالت برای تخلیه ملک معمولاً درصدی از مبلغ مورد مطالبه می باشد .این مبلغ بین ۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد، ولی در مورد دستور تخلیه ملک مبلغ به صورت کاملاً توافقی در نظر گرفته می‌شود.

دستور تخلیه ملک در چه صورتی صادر می‌شود؟

وقتی که قرارداد اجاره عادی باشد و مدت زمان آن نیز به اتمام رسیده باشد، دو حالت را می‌توان در نظر گرفت:

۱. تقاضای دستور تخلیه

۲. تقاضای حکم تخلیه

دستور تخلیه ملک در صورتی صادر می شود که تمامی شرایط زیر موجود باشد:

 ۱ . اجاره نامه مدت‌دار باشد.

 ۲ . اجاره نامه در دو نسخه تنظیم شده باشد.

۳. هر دو نسخه اجاره نامه توسط موجر و مستاجر امضا شده باشد.

۴. دو‌ نفر به عنوان شاهد هر دو نسخه اجاره نامه را امضا کرده باشند.

۵. زمانی که مدت اجاره به اتمام رسیده باشد.

در غیر این صورت موجر می‌بایست تقاضای حکم تخلیه را بنماید.

اطلاعات تماس:

آدرس سایت: https://etarazoo.com/

ایمیل: support@etarazoo.com

شماره تماس: 09022004247

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز