خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز مطرح کرد:

ثبات جمعیت روستایی کشور طی 40 سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۷۹۴

استاندار البرز با بیان اینکه آمارها بیانگر این است که رشد هرم جمعیتی کشور در روستاها طی چهل سال اخیر تقریبا ثابت باقی مانده است افزود: جمعیت روستایی کشور از اول انقلاب اسلامی تا کنون ثابت مانده است.

به گزارش ایلنا از کرج،محمدعلی نجفی صبح امروز در سومین جلسه شورای راهبردی جمعیت استان  البرز با اشاره به اینکه آمارها مبنای تصمیم گیری های کلان محسوب می شود  اظهار داشت: توانایی آماری سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها بالا و دقیق است چرا که همواره باید پاسخگوی نیازهای آماری در مناطق باشند این آمار پایه و سنگ بنای تصمیم گیری ها و خوراک خام برای تصمیم گیران بشمار می رود و در تصمیم سازی برای تصمیم گیران مملکت نیاز است که به آمار و ارقام بپردازیم.

استاندار البرز با بیان اینکه آمارها بیانگر این است که رشد هرم جمعیتی کشور در روستاها طی چهل سال اخیر تقریبا ثابت باقی مانده است افزود: جمعیت روستایی در کشور از اول انقلاب اسلامی تا کنون ثابت مانده است. جمعیت آن زمان ۳۵ میلیون نفر بود و ۲۰ میلیون روستایی در کشور داشتیم الان  با ۸۰ میلیون جمعیت  و رشد جمعیت شهرنشینی آمار جمعیت روستاها ثابت باقی مانده است و در شهرها ۶۰ میلیون جمعیت داریم اما روستاها همان ۲۰ میلیون است .

نجفی در ادامه با خاطرنشان ساختن اهمیت آمارها در تصمیم گیری‌های کلان برای ایجاد شغل پایدار گفت: یکی از بحث ها در زمینه اشتغال پایدار نیز همین آمار جمعیتی است به ویژه اینکه در مناطق حاشیه نشین این اطلاعات هرچه بیشتر حایز اهمیت می شود.

نماینده عالی دولت در ادامه با اشاره به اینکه آمارهای حاشیه نشینی مبنای برنامه ریزی‌ها است  و می‌توان با احصا نیازها و رفع آن منشا ساز تغییرات زیربنایی شد بیان کرد: در حال حاضر کشور ۹ تا ۱۱ میلیون جمعیت حاشیه نشین  در کشور داریم که باید برای بهبود شرایط این بخش با جمع آوری آمار  و  نیاز سنجی دقیق برنامه ریزی کرد.

وی افزود: در شرایط فعلی دیگر تحلیل های قبل نسبت به سن ازدواج وجود ندارد و نگاه جامعه نیز تغییر پیدا کرده است؛ آمارها نیز نشان از این دارد که عمده طلاق‌ها در سالهای نخست ازدواج صورت می‌گیرد بنابراین باید بسیار دقیق‌تر از قبل در این زمینه کار کارشناسی توسط پژوهشگران و دست اندرکاران امر انجام شود.

 نجفی گفت: شرایط استان البرز نیز حکایت از این امر دارد که تناسبی بین رشد جمعیت آمار طلاق و میزان زاد و ولد وجود ندارد و عمده مهاجرت ها نیز در سالهای اخیر روی هرم جمعیت میانسال متمرکز شده است.

استاندارالبرز همچنین گفت:عمده آسیب‌های کنونی درمناطق حاشیه‌نشین وجود دارد و باید برای تقویت انگیزه ازدواج و افزایش جمعیت که در گرو بهبود شرایط اقتصادی تلاش بیشتری شود.

 نجفی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که عهده دار جمع آوری آمار جمعیتی و شاخص های اجتماعی استان است نیز خواست تا با همکاری ثبت احوال از مشارکت اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل اجتماعی استانداری و آموزش و پرورش نیز برای تکمیل اطلاعات استفاده کند.

بررسی طرح های پژوهشی و بررسی شاخص‌های جمعیتی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمعیت استان از جمله محورهای این نشست بشمار می رفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز