خبرگزاری کار ایران

معاون سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز مطرح کرد:

ممنوعیت عرضه و توزیع خوراکی‌های ناسالم در مدارس البرز

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۱۹۲

معاون‌تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز توزیع انواع ساندویچ در پایگاه های تغذیه سالم مدارس استان را ممنوع عنوان کرد و گفت: اولیا و معلمان تخلفات را به اداره کل آموزش و پرورش گزارش کنند.

به‌گزارش ایلنا از کرج، فرشید علیزاده معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش البرز در خصوص فروش ساندویچ در بوفه برخی از مدارس این استان اظهار داشت : با توجه به اهمیت نوع مواد غذایی که در پایگاه های تغذیه سالم در مدارس عرضه می شود و همچنین دستورالعمل وزارتخانه ای این پایگاه ها عرضه و فروختن مواد غذایی که برای سلامت دانش آموزان مفید نباشد، ممنوع است.

وی اظهار کرد: مواد خوراکی سالم و با ارزش به موادی گفته می شود که ضمن تأمین حدود 300 تا500 کالری از انرژی مورد نیاز دانش آموزان، به عنوان میان وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه و با دارا بودن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه سالم به دانش آموزان عرضه شود و همچنین عرضه مواد خوراکی ناسالم و کم ارزش که فاقد استانداردهای لازم باشد نیز ممنوع شده است.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس استان باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضا، ترکیبات تشکیل دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشد، خاطر نشان کرد: این مواد غذایی باید به تایید کارشناسان تغذیه در معاونت های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی نیز کشور برسد.

وی از خرما ، انواع مغزها ، کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر پاستوریزه و استرلیزه ، میوه سالم در بسته بندی های یک نفره ، انواع میوه خشک، انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس دار و بدون کرم به عنوان مواد غذایی سالم و قابل عرضه در بوفه های مدارس البرز نام برد.

وی انواع آش، سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو ، فرنی و شیر برنج به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند را از جمله دیگر مواد غذایی سالم برای فروش در بوفه مدارس این استان ذکر کرد.

وی اضافه کرد: عرضه مواد غذایی همانند انواع پفک، اسنک، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، فلافل ، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه غیر بهداشتی در مدارس، غیر قانونی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: مراقبین سلامت در مدارس همواره به والدین و دانش آموزان توصیه می کنند که میان وعده برای زنگ های تفریح را از خانه همراه خود به مدرسه بیاورند زیرا سالم تر هستند.

علیزاده ، میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار سبز، نان و پنیر گوجه فرنگی و نان و کره و عسل را مناسب ترین میان وعده های غذایی بهداشتی - خانگی برای دانش آموزان در مدارس برشمرد.

وی در ادامه به بازدید تیمی کارشناسان آموزش و پرورش و بهداشت البرز از چگونگی وضعیت و فعالیت بوفه های مدارس در این استان پرداخت و یاد آور شد: این بازدیدها با هدف رعایت کامل نکات بهداشتی - ایمنی و همچنین جلوگیری از فروش انواع مواد خوراکی غیرمجاز در بوفه‌های مدارس استان به صورت ماهانه و موردی در صورت وجود شکایت های مردمی انجام می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به نیاز دانش آموزان به تغذیه میان وعده ای در ساعات زنگ تفریح در همه مدارس البرز بوفه ها فعال هستند که از اولیا و معلمان این استان انتظار داریم در صورت مشاهده عرضه هر گونه مواد غذایی ممنوعه و غیر بهداشتی با کارشناسان اداره های سلامت مستقر در نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش و اداره کل تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز