خبرگزاری کار ایران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی البرز خبرداد:

تولید یک هزار و ۵۰۰ گرم بذر "آندیو" در شهرستان فردیس

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۸۰۷

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی البرز از تولید یک هزار و ۵۰۰ گرم بذر سبزی آندیو در سطح پنج هزار متر مربع از اراضی یک کشاورز فردیسی خبر داد.

به گزارش ایلنا از فردیس، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی البرز با اعلام خبر تولید بذر سبزی آندیو در این شهرستان اظهار داشت: ابراهیم الاجه‌کردی از معدود تولیدکنندگان بذر سبزی آندیو در ایران است که در سال جاری موفق به تولید یک‌هزار و ۵۰۰ گرم بذر در سطح پنج‌هزار مترمربع از اراضی تحت تملک خود در استان البرز، شهرستان فردیس شد.

کیانفر وریج‌کاظمی افزود: پیش‌بینی می‌شود ۱۰ تن سبزی آندیو در سطح ۸۰۰ متر مربع از واحد تولیدی نامبرده برداشت شود.

وی درباره خواص این سبزی بیان کرد: آندیو یا کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی با نام علمی cichorium endivia گیاهی است از خانواده کاسنی دارای برگ‌های کشیده و تکه‌تکه و گاهی فری است. این گیاه خوراکی بوده و در سالاد به‌طور خام یا پخته مصرف می‌شود. سبزی آندیو برای کبد و تصفیه خون بسیار مفید است. این سبزی سرشار از املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان و ویتامین B، K، A و C است. این محصول زیر خاک‌اره و در زمستان به‌دست می‌آید.

وریج‌کاظمی ادامه داد: با عنایت به خرد بودن اراضی کشاورزی در استان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و امکان استفاده بهینه از اراضی کوچک کشاورزی، می‌توان با فرهنگ‌سازی تولید و مصرف این محصول درباره اشتغال‌زایی و حتی صادرات با توجه به چهار فصل بودن استان البرز در این باره اقدام کرد.

به صرفه نبودن کشاورزی باعث شده بسیاری از کشاورزان جهت رفع مشکلات خود بعضا اقدام به فروش قسمتی از زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند و همین امر باعث خرد شدن اراضی کشاورزی و خارج شدن این زمین‌ها از چرخه تولید می‌شود؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد اگر دولت در این باره حمایت‌های لازم را از کشاورزان کند، از تخریب اراضی کشاورزی جلوگیری خواهد شد.

خواستگاه بذر آندیو از کشور هند و چین بوده و در حال حاضر تولیدکننده اصلی بذر این سبزی کشور بلژیک و هلند است.

کشاورز تولیدکننده این محصول نیز گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه ورود بذر از کشورهای خارجی نداشته و کار تکثیر و تولید بذر را بیش از ۴۰ سال است که در مزرعه خود انجام می‌دهم.

ابراهیم الاجه‌کردی تأکید کرد: به‌علت عدم فرهنگ‌سازی و عدم شناخت کافی از محصول آندیو مصرف این محصول در سطح استان البرز بسیار محدود بوده و قسمت عمده تولید به بازار تهران صادر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز