خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

بافت خاک زمین های کشاورزی در حال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۴۵۵

لزوم خودکفایی در تولید کودهای بیولوژیک / تولیدات البرز از استانداردهای مناسب برخوردارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص محصولات ارگانیک گفت: وزرات جهاد کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی جامعه را برعهده دارد از این رو باید در دو بحثکمی و کیفی ورود کند که در سالهای اخیر در مباحثکمی گام هایی برداشته شده و خوشبختانه به مدد تلاش تولیدکنندگان رتبه های خوبی در کشور و جهان در برخی از تولیدات داریم.

به گزارش ایلنا در کرج، مسعود کریمی ادامه داد: آنچه موجب نگرانی است و به عنوان بحثی جهانی نیز مطرح می شود سالم بودن محصول در مرحله اول و توجه به مبانی زیستی محصول در مرحله دوم است که خوشبختانه این موارد نیز مورد توجه برخی از دوستداران بخش کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه امروزه بسیاری از بیماری های شایع و نو ظهور در دنیا از غذای انسان های نشات می گیرد، اظهار داشت: باید به سمتی پیش برویم که یارانه سموم و کودهای شیمیایی بخش کشاورزی را کاهش و به تدریج حذف کنیم و تولید محصول سالم داشته باشیم.

کریمی افزود: برای تحقق این امر چند الزام وجود دارد که خودکفایی در کودهای بیولوژیک، تقویت خاک ها و تغذیه آن با مواد آلی، ورمی کمپوست و… از جمله این اقدامات است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر خاک های کشاورزی به سمت فقیر شدن پیش می روند و آبیاری با سیستم های نوین بر روی خاک هایی انجام می شود که نمی تواند آب را در خود نگهدارد زیرا بافت خاک های کشاورزی در حال نابودی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه تا چند سال گذشته کشاورزان را به استفاده از سموم کشاورزی ترغیب می کردیم اما امروزه باید برای عدم استفاده از این سموم به کشاورزان آگاهی دهیم، گفت: متاسفانه برخی از سموم که موراد مصرف آنها در خارج از کشور منسوخ شده است هنوز در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و ما وظیفه داریم علاوه اطلاع رسانی برای عدم استفاده کشاورزان را به استفاده از مبارزات غیر شیمیایی سوق دهیم.

کریمی آموزش را مهمترین مبحثدر موارد یاد شده عنوان کرد و اظهار داشت: البته نباید در جامعه به نحوی اطلاع رسانی شود که تمامی محصولات تولیدی ناسالم هستند، خوشبختانه محصولات تولیدی در استان البرز از استانداردهای مناسبی برخودارند اما باید تقویت شوند.

وی در خصوص فروش محصولات ارگانیگ در سطح شهر نیز گفت: متاسفانه گاهی دیده شده است هر مغازه داری به خود اجازه فروش محصولاتی را با نام ارگانیک می دهد و به دلیل عدم اطلاع رسانی درست مردم نیز با قیمت های بالا این محصولات را خریداری می کنند، انجمن ارگانیک باید در این خصوص با سازمان استاندارد ارتباط مستحکم داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: یکی از موارد مهمی که انجمن ارگانیک باید به جدیت پیگیر آن باشد بحثپایش از مبدا است، نیازمند هستیم برخی از محصولات را از سطح مزرعه پایش کنیم که برای انجام آن همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای بکارگیری افراد متخصص بسیار سودمند خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز