خبرگزاری کار ایران

توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان البرز صورت گرفت:

تدوین طرح پژوهشی شناخت اجتماعی در افراد افسرده و عادی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۱۳

هدف پژوهش حاضر بررسی سه جزء از اجزاء مختلف شناخت اجتماعی از جمله سبک‌های اسنادی، طرحواره‏‌های ناسازگار اولیه و نگرش‌های ناکارآمد در بیماران افسرده و افراد عادی است.

ایلنا: معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از اجرای طرح پژوهشی «شناخت اجتماعی در افراد افسرده و افراد عادی» توسط پژوهشگران این واحد خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، مهشید منزوی با اعلام این خبر گفت: هدف پژوهش حاضر بررسی سه جزء از اجزاء مختلف شناخت اجتماعی از جمله سبک‌های اسنادی، طرحواره‏‌های ناسازگار اولیه و نگرش‌های ناکارآمد در بیماران افسرده و افراد عادی است.

وی به فقدان پژوهش‌ها در زمینه ابعاد شناخت اجتماعی در ایران تاکید کرد و افزود: پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است و اطلاعات حاصل از این پژوهش‌ها می‌تواند مورد استفاده سایر پژوهشگران در زمینه شناخت اجتماعی و متولیان بهداشت روانی از جمله تمامی مراکز درمانی و آموزشی که در حیطه بهداشت روان فعالیت دارند، قرار بگیرد.

منزوی تصریح کرد: پرداختن به امور پژوهشی از جمله ابعاد شناخت اجتماعی، زمینه را برای در اختیار قرار دادن اطلاعات جدید‌تر برای روان درمانگران در جامعه ایرانی برای تصحیح و تقویت شیوه‏های درمان افسردگی فراهم می‌کند و همچنین از طریق پژوهش می‌توان برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی را در اختیار متولیان امور قرار داد.

وی درباره جامعه پژوهش حاضر گفت: جامعهٔ مورد بررسی در این پژوهش متشکل از مبتلایان به افسردگی شهر تهران بود و جمعیت مورد نظر را مراجعه‏‌کنندگان به کلینیک‏‌های روان‏‌شناسی و مطب‌‏های خصوصی روانپزشکان تشکیل می‌‏دادند و گروه نمونه از بین این مراجعه‌‏کنندگان که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند، انتخاب شدند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز خاطر نشان کرد: نتایج به دست آمده در مورد وجود یا عدم وجود تفاوت در سبک‌های اسنادی افراد افسرده و سالم، نشان دهنده تفاوت معنادار بین دو گروه سالم و افسرده در تمامی سبک‌های اسنادی بود. بر این اساس، سبک اسناد افراد افسرده نسبت به افراد سالم در پیشامدهای منفی بیشتر درونی و شخصی است. اثرات وقایع منفی زندگی به زعم آنان پایدار و فراگیر است و می‌تواند بر سایر جنبه‌های زندگی تاثیر بگذارد.

وی افزود: سبک اسناد افراد افسرده به هنگام پیشامدهای مثبت بیشتر بیرونی است. اثرات وقایع مثبت زندگی برای آنان ناپایدار، خاص و محدود به‌‌ همان موقعیت است و بر سایر جنبه‌های زندگی تاثیر به سزایی ندارد.

منزوی ادامه داد: در مورد دومین سوال پژوهش مبنی بر تفاوت یا عدم تفاوت بین دو گروه در طرح‌واره‌های اولیه نتایج نشان دادند دو گروه در تمامی طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با هم تفاوت معناداری دارند. افراد افسرده در طرح‌واره‌های محرومیت هیجانی، انزوای اجتماعی، نقص و شرم، شکست، وابستگی و بازداری هیجانی تفاوت بیشتری نسبت به سایر طرح‌واره‌ها در افراد عادی دارند.

وی در پایان گفت: نتایج به دست آمده درباره تفاوت یا عدم تفاوت دو گروه افسرده و سالم در نگرش‌های ناکارآمد نشان داد که افراد دو گروه در نگرش‌های ناکارآمد تفاوت معناداری با هم دارند؛ بدین صورت که گروه افسرده با شدت بیشتری این نگرش‌های ناکارآمد را تجربه می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز