خبرگزاری کار ایران

زادبوم مطرح کرد؛

برقراری ارتباط واردکننده و صادرکننده با ایجاد اتاق‌های تهاتر داخلی و بین المللی

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۹۱۳

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان توسعه تجارت ایران تلاش خواهد کرد که از طریق برقراری و ایجاد اتاق تهاتر واردکننده و صادرکننده را به یکدیگر متصل کند.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، حمیدزادبوم با اعلام این مطلب، افزود: قرار است پس از اتاق تهاتر داخلی برای تجار، اتاق تهاتر بین کشوری هم راه‌اندازی شود و در این راستا با برخی از کشورها برای انجام تهاتر مذاکرات اولیه صورت گرفته است و در حال حاضر دستورالعملی برای آن در دست تهیه است.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در اتاق تهاتر کشوری بدون اینکه پولی بین دو کشور رد و بدل شود، در مقابل صادرات به طرف مقابل، کالا به کشور وارد می‌شود تا این دو یکدیگر را پوشش دهند.

زادبوم در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ارز متقاضی بیان کرد: استفاده از ارز متقاضی صرفا برای کالاهایی است که در گمرکات تا تاریخ ۱۰ آبان ماه وارد شده و مربوط به مواد اولیه کارخانه ها می‌شود. چون استدلال این بود که این افراد کالاهای‌شان را آوردند و نیازی به فشار آوردن به بازار داخلی ارز ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با بخشنامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، یا خود صادرکننده‌ها واردات انجام می‌دهند یا کوتاژ‌های صادراتی‌شان را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند و از طریق سامانه جامع تجارت این کار انجام می‌شود و احتیاج به کار دیگری نیست. چون خیلی از صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها خودشان یکدیگر را در فضای تجاری پیدا می‌کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: اگر کسانی هستند که ارز دارند و واردکننده را پیدا نکردند و واردکنندگانی هستند که ارزی را برای واردات پیدا نمی‌کنند، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت می‌توانند با ایجاد یک اتاق تهاتر به آنها کمک کنند؛ یعنی فهرستی از صادرکنندگانی که ارز دارند و فهرستی از واردکنندگانی که به ارز نیاز دارند و ارز صادرکنندگان را پیدا نمی‌کنند از طریق این اتاق تهاتر به آنها کمک شود.

افزایش صادرات کشور در مهرماه 99 نسبت به سال گذشته

زادبوم در خصوص آمار صادرات کشور نیز افزود: تنها ماهی که در سال‌جاری صادرات‌مان بیشتر از واردات‌مان بوده، مهر ماه بوده است. در دو ماه اول سال بیشتر مرزها بسته بود و شرایط کرونا وجود داشت و باعث شد هم صادرات و هم واردات‌مان افت شدیدی پیدا کند.

وی تصریح کرد: اما هر چقدر که ارتباط‌مان با دنیا و همسایگان بیشتر شد، میزان افت صادرات کمتر شد، از منفی ۵۰ درصد که در ماه اول و دوم سال اتفاق افتاد، الان در هفت ماهه امسال ۲۳ درصد ارزشی و ۵/ ۱۷ درصد وزنی نسبت به سال گذشته افت صادرات داریم اما مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه سال گذشته افزایش صادرات داشتیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایراندر پایان تصریح کرد: پیش‌بینی‌ام این است که در ۶ ماه دوم سال نسبت به ۶ ماه اول امسال رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی در صادرات پیدا کنیم اما نسبت به سال گذشته احتمالا کاهش خواهیم داشت. این کاهش هم تنها مختص ما نخواهد بود و همه کشورها کم و بیش این افت را تجربه کرده‌اند. اما کم‌کم همزیستی تجار با کرونا باعث شده که این روند تعدیل شود. بنابراین وضع تجارت جهان در سال ۲۰۲۱ بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز