خبرگزاری کار ایران

معاملات گواهی سپرده خرما به زودی راه اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۶۴۹

یک مقام مسئول گفت: معاملات گواهی سپرده خرما پس از انجام اقدامات لازم و پذیرش نخستین انبار به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود که خرمای مضافتی بم شروع کننده این معاملات است.

به گزارش ایلنا و به نقل از بورس کالا، علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران، از آغاز معاملات گواهی سپرده خرما در آینده‌ای نزدیک خبر داد و عنوان کرد: گواهی سپرده خرما در ادامه راه اندازی گواهی سپرده گروه محصولات کشاورزی در حال راه اندازی است که برای امکان سنجی و تعیین کالا، بررسی‌های زیادی با مشارکت مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، انجمن خرما و تولیدکنندگان خصوصی انجام شد و در نهایت مقرر گردید در فاز اول، نخستین نماد گواهی سپرده این حوزه با خرمای مضافتی بم بازگشایی شود.
 

ناصرپور افزود: در همین راستا نخستین انبار متعلق به سازمان تعاون روستایی در شهرستان نرماشیر در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان بم پس از ارائه تضامین و بررسی مدارک در بورس کالای ایران پذیرش شد و به زودی شاهد بازگشایی نخستین نماد معاملات گواهی سپرده خرما خواهیم بود.

به گفته وی، معاملات گواهی سپرده خرما با محصول مضافتی بم آغاز می‌شود و ورود انواع دیگر خرما به این معاملات به همراه پذیرش انبارهای جدید به منظور تکمیل پوشش جغرافیایی انبارهای تحت کلید بورس کالا عموماً در مناطق جنوبی کشور در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

مزایای معاملات گواهی سپرده خرما

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خصوص مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده خرما در بورس کالا گفت: کشف نرخ شفاف و عادلانه، کمک به ایجاد بازاررسانی بهتر محصول، استانداردسازی محصول در بلندمدت، کنار رفتن واسطه‌ها با امکان فروش مستقیم محصول کشاورز در بورس و تبدیل شدن ایران به مرجع قیمت خرما در منطقه و حتی دنیا با توجه به حجم تولید مطلوب، از جمله مزایا و اهداف ورود خرما به بورس کالای ایران است.

فرآیند عرضه محصول از سوی کشاورزان

ناصرپور به چگونگی بهره مندی کشاورزان و فرآیند معامله خرما در بورس کالا اشاره کرد و گفت: فرآیند عرضه خرما در بستر گواهی سپرده کالایی به این صورت است که پس از پذیرش یک یا چند انبار، کشاورزان می‌توانند محصول خود که با استانداردهای تعیین شده از سوی بورس کالا منطبق است، به انبار بسپارند. در این مرحله یک قبض انبار به نام کشاورز صادر می‌شود که این قبض انبار در حکم گواهی سپرده کالایی بوده و امکان معامله آن به‌صورت مستقیم توسط کشاورز در بستر آنلاین یا توسط کارگزاران در بازار گواهی سپرده بورس کالا وجود دارد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران تصریح کرد: به این ترتیب کشاورز می‌تواند به‌صورت مستقیم و بدون حضور واسطه‌ها محصول خود را از طریق تابلوی بورس به کل کشور عرضه کند، این موضوع علاوه بر حذف واسطه‌ها به کشف نرخ واقعی قیمت نیز کمک می‌کند.

وی در پایان در خصوص سطح آشنایی کشاورزان با معاملات بورس کالا اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی حضوری برای کشاورزان همانند گذشته فراهم نیست که البته بورس کالا آمادگی خود را در این زمینه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام کرده است. اما مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی و بورس کالا در حال اطلاع رسانی و آموزش به کشاورزان هستند و شبکه کارگزاری‌ها نیز در استان کرمان مستقر است تا خدماتی مانند دریافت کد معاملاتی، مشاوره و آموزش را به کشاورزان ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز