خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازار آشفته صادرات سیب زمینی/ عراقی‌ها محصول ما را ۵ برابر قیمت خرید می‌فروشند

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۳۱۰

با گذشت چند روز از زمان آغاز صادرات سیب زمینی به کشور عراق، خبرها حاکی از تکرار آشفتگی بازار صادراتی برای این محصول در مرزهای خروجی کشور همانند آنچه برای گوجه فرنگی اتفاق افتاد است. این آشفتگی موجب شده عراقی‌ها دست بالا را داشته باشند و محصول را ارزان خریداری و به 5 برابر قیمت بفروشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ واردات سیب‌زمینی به عراق از ۲۶ آبان آزاد شد. طی توافقاتی که با طرف عراقی شده است سهم مشخصی برای صادرات هر یک از انواع میوه و تره‌بار به این کشور در نظر گرفته شده، اما گزارش از مرزها حاکی از آن بود که تعدادی کامیون با بار سیب زمینی چند روز قبل از آزادی واردات در پشت رمزهای عراق مستقر شده و تعداد زیادی نیز‌ در راه هستند.

کارشناسان هشدار دادند اگر این شرایط مدیریت نشود مشابه آنچه بر سر بازار صادرات گوجه فرنگی آمد در انتظار سیب زمینی است. آن‌ها ازدحام کامیون‌ها با بار سیب زمینی در مرزها  را دادن میدان به تجار و دلالان عراقی توصیف کردند که می‌تواند دست بالا را برای تعیین نرخ به آن‌ها بدهد که نتیجه آن زیان تولیدکننده داخلی است.

محمدرحیم نیازی، سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران، در گفت‌وگو با ایلنا در این‌باره گفت: در حال حاضر شاهد هجوم صادرکنندگان، دلالان و تولیدکنندگان به مرزها برای صادرات سیب زمینی هستیم که می‌تواند آنچه برای گوجه فرنگی اتفاق افتاد را برای این محصول رقم بزند.

وی ادامه داد: هجوم به مرزها برای صادرات سیب زمینی در حالی است که خروج محصول از مرزها به کندی انجام می‌گیرد.

به گفته نیازی؛ حجم بالای ارسال محصول به مرزها و کندی خروج آن موجب انباشت در خط مرزی شده و میدان را به تجار و دلالان عراقی داده تا آنچنان که می‌خواهند جولان دهند.

وی افزود: عراقی‌ها از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و محصول را با کمترین قیمت خریداری می‌کنند.

نیازی قیمت خرید هر کیلوگرم سیب زمینی در مرزها را 10 تا 15 سنت عنوان کرد.

وی اظهار کرد: خرید هر کیلوگرم سیب زمینی با حداکثر قیمت 15 سنت در حالی است که قیمت آن در بازار منطقه 50 تا 70 سنت است.

نیازی تاکید کرد: شاهد آشفتگی در بازار صادراتی سیب زمینی هستیم که می‌شد به راحتی از آن جلوگیری کرد.

وی دادن اجازه صادرات فقط به تجار واقعی دارای کارت بازرگانی و برآورد دقیق نیاز کشور هدف صادراتی را به راهکار عملی برشمرد که می‌توانست از آشفتگی در بازار صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران یادآور شد: بی‌برنامگی در صادرات محصولات کشاورزی به معنی هدر رفت منابع ارزشمند تولید از جمله آب و خاک است که جایگزینی آن‌ها به سادگی امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز