خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آیا قرارداد گازی ایران-ترکیه تمدید می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۳۰۰

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر ترکیه در طرح‌هایی که برای صادرات و ترانزیت گاز در نظر دارد، موفق شود قطعا به خرید گاز ایران ادامه می‌دهد.

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمالات تمدید قرارداد گازی ایران-ترکیه اظهار داشت: قرارداد صادرات گاز به ترکیه 25 ساله است که هنوز چند سالی از آن باقی مانده و فعلا قرار نیست اتفاقی برای این قرارداد بیفتد ولی بحث این است که آیا بعد از 25 سال این قرارداد تمدید می‌شود یا خیر؟ که بستگی به نیاز ترکیه دارد. 

وی تصریح کرد: موضوع گاز ترکیه فقط داخل این کشور نیست، آنکارا بدنبال این است که هاب انرژی باشد و گازی را که از ایران، روسیه، آذربایجان و حتی از کردستان عراق طی قراردادی که اخیرا منعقد کرده، دریافت و به اروپا ترانزیت کند. در نتیجه حجم گاز اکتشافات اخیر این کشور پاسخگوی اهداف تعریف شده نیست.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: اگر در طرح‌هایی که برای صادرات و ترانزیت گاز در نظر دارد، موفق شود قطعا به خرید گاز ایران ادامه می‌دهد، در غیر اینصورت یک رقابتی بین روسیه، آذربایجان و ایران ایجاد می‌کند تا با شرایط بهتری گاز را خریداری کند. 

وی خاطرنشان کرد: قطعا ایران امتیازاتی دارد که می‌تواند ترکیه را به ادامه خرید گاز از ایران ترغیب کند. 

حسینی یادآور شد: ما نگران عدم تمدید قرارداد گازی با ترکیه نیستیم، زیرا اکنون قیمت‌ها اصلاح شده و ترک‌ها هم راضی هستند، زیرساخت‌های خوبی برای صدور گاز در دو کشور آماده شده و بخش‌هایی از ترکیه از گاز ایران تغذیه می‌شوند، بنابراین قرارداد گازی به احتمال قریب به یقین تمدید می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسن منتظرتربتی مدیر عامل شرکت ملی گاز نوزدهم آبان‌ماه در پاسخ به سوال ایلنا نسبت به تمدید قرارداد گازی با ترکیه ابراز امیدواری کرده و گفته بود: ما طبق قرارداد صادرات به این کشور را ادامه می‌دهیم.

وی همچنین درباره تاثیر اکتشافات گازی در ترکیه بر تمدید قرارداد صادارت گاز به این کشور بیان کرده بود : صادرات به ترکیه مطابق قرارداد جاری انجام می‌شود و هیچ تغییری در قرارد اد ایجاد نشده است. بر پایه این قرارداد ترکیه برنامه دارد که سالی 8.5 میلیارد متر مکعب گاز برداشت کند.کشف میادین اثری در قرارداد ما نخواهد داشت ضمن اینکه نیازهای آینده بازار ترکیه از این میادین خواهد بود. البته حجم گاز میادین کشف شده در ترکیه رقم قابل توجهی نیست و پاسخگوی کل نیازهای این کشور نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز