خبرگزاری کار ایران

در نشست امروز مطرح شد؛

قیمت‌گذاری مواد اولیه، نرخ خودرو را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد/ مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۵۸۶

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد، زیان‌های انباشته و غیره باعث کمبود نقدینگی خودروسازان شده است و با افزایش دلار، زیان زیادی به آنان وارد شده که بیشترین ضرر آن را قطعه‌سازان می‌بینند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی نادری، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در نشست خبری امروز اظهار داشت: از عوامل تاثیرگذار در خودرو می‌توان به سیاست‌های کوتاه‌مدت، قوانین متناقض و مسئولان کوتاه‌مدت اشاره کرد که زیان اصلی آن را خودروسازان و قطعه‌سازان می‌بینند.

وی افزود: یکی از عواملی که باعث خسارت خودروسازها می‌شود قیمت‌های دستوری است؛ این دیگر ربطی به تحریم‌ها ندارد و می‌توان با برنامه‌ریزی آن را حل کرد. در هیچ کجای دنیا قیمت خودرو و مدیران شرکت‌های خودروسازی توسط دولت تعیین نمی‌شوند. امسال کمترین افزایش قیمت کارخانه خودرو را داشتیم، بطوریکه نسبت به دلاری که 145 درصد افزایش داشته، خودروی کارخانه حدود 55 درصد گران‌تر شده است.

نادری در ادامه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد، زیان‌های انباشته و غیره باعث کمبود نقدینگی خودروسازان شده است و با افزایش دلار، زیان زیادی به آنان وارد شده که بیشترین ضرر آن را قطعه‌سازان می‌بینند. همچنین قیمت‌های قطعه به‌روزرسانی نمی‌شود و مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نمی‌شود.

وی افزود: چه تیراژ کم شود و چه زیاد، قطعه‌ساز مشکل دارد. متاسفانه تحریم‌های داخلی گوی سبقت را از تحریم‌های خارجی ربوده‌. مشکل اصلی قطعه‌سازان ما نقدینگی است و اگر بتوانند مطالبات خود را بگیرند دیگر نیازی به وام ندارند.

سامعی دبیر کمیته ارزی و بانک انجمن در ادامه نشست گفت: در سال 99 میزان رشد قیمت مواد اولیه بسیار بیشتر از قیمت ارز بوده است. قطعه‌سازان همیشه با بانک مرکزی مشکلات ارزی داشته‌اند اما از بهمن 98 این مشکلات اوج گرفت. ارزی که امروز ما می‌گیریم تقریبا با نرخ آزاد است اما با تلاش‌هایی که کردیم، موافقت نسبی با واردات بدون انتقال ارز مواد اولیه را گرفته‌ایم. شاید قیمت کمی بالاتر برود اما می‌توانیم اجناس‌مان را زودتر وارد کنیم و تقریبا با این موضوع موافقت شده و وزارت صمت هم یک لیست برای واردات بدون انتقال ارز تهیه کرده است.

محمد شهپری دبیر کمیته مواد اولیه این انجمن نیز اظهار داشت: در طول این مدت با همه ارگان‌های نظارتی، وزارتخانه و مسئولان مشکلات را عنوان کردیم اما شرایط به طوری پیش رفت که حالا به جایی رسیده‌ایم که قطعه‌سازی هیچگاه در آن شرایط نبوده است. شرکت‌های دولتی داخلی که مواد اولیه تولید می‌کنند همه سود می‌کنند، چطور است که کارخانجات دولتی با هر قیمتی که بخواهند کالا توزیع می‌کنند اما شرایط خودروسازان کاملا متفاوت است؟ شورای رقابت با فرمول‌هایی قیمت در می‌آورد و چنان رفتاری با خودروساز می‌کنند که میزان زیادی ضرر می‌دهد.

وی اضافه کرد: امروز قیمت فولاد بالای 15 هزار تومان، مس حدود 200 هزار تومان و آلومینیوم به 60 هزار تومان رسیده است. دولت دست کارخانجات دولتی را باز گذاشته و سود می‌کنند و همه هجمه‌ها به سوی خودروسازها و قطعه‌سازها است. خیلی از شرکت‌های کوچک تعطیل شده‌اند و شرکت‌های بزرگ هم با چنگ و دندان جلو می‌روند. با این روال خودروساز و قطعه‌ساز از بین می‌روند.

در پایان مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: وزیر به خاطر قیمت خودرو عذرخواهی کردند اما سه روز بعد قیمت‌گذاری فولاد را لغو کردند. به جای عذرخواهی به مشکلات مردم رسیدگی کنید و قیمت خودرو را کاهش دهید. راه آن هم کاهش قیمت مواد اولیه است که همه دولتی است. ما انحصاری هستیم یا شرکت‌های دولتی مواد اولیه که به وزیر فشار می‌آورند تا قیمت‌گذاری را لغو کنند؟ اگر قیمت‌گذاری مواد اولیه انجام می‌شد 30 درصد خودرو کاهش قیمت پیدا می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز