خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی مطرح شد؛

رونمایی از دو محصول کلیدی در پتروشیمی کارون/ انحصار امریکا شکسته شد

asdasd
کد خبر : ۹۹۵۵۳۶

در حال حاضر کشورهایی مثل چین، کره و آمریکا حلقه گمشده زنجیره‌ تولید پتروشیمی را می‌دانند اما از طرف دیگر تولید آنها در کشور اقتصادی نیست چون زنجیره طولانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا صدیقی‌زاده در مراسم رونمایی از دو گرید MTD و KMT-10 در پتروشیمی کارون اظهار داشت: صنعت پتروشیمی ایران از یک مسیری شروع کرده و با نفت خام، نفت‌گاز طبیعی و صنعتی محصولاتی تولید کرده و پایین دست را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر کشورهایی مثل چین، کره و آمریکا حلقه گمشده زنجیره‌ تولید پتروشیمی را می‌دانند اما از طرف دیگر تولید آنها در کشور اقتصادی نیست چون زنجیره طولانی است. باید به سمت کشورهایی که مشتری زیادی دارند حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تصریح کرد: اکنون تولید ما در جایگاهی نیست که بیش از 1000 تن محصول تولید کنیم و برای این میزان خط تولید ایجاد کنیم اما کشورهایی از غرب از خوراک عبور کرده و روی این نقاط دست گذاشتند و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

صدیقی‌زاده بیان داشت: ما در پتروشیمی کارون، حلقه گمشده تولید صنعت پلی یورتان را پیدا کردیم و توانستیم آن را تولید کنیم.

وی گفت: صنعت PVC در کشور ما از سال 48 تولید می‌شود. کاتالیست پلی اتیلن 35 سال در کشور ما قدمت دارد اما در تولید پلی یورتان جدید هستیم و قدمت سرمایه‌گذاری در این حوزه به 10 سال می‌رسد. اکنون توانستیم نسبت به تولید این محصول که در صنعت خودرو و لوازم خانگی نقش دارد موفق شویم و بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز تعامل خوبی ایجاد شده تا بتوانیم این حلقه‌های گمشده را پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون یادآور شد: این محصولات در صنعت صندلی خودرو، مبلمان و تشک تخت کاربرد دارد. تاکنون محصولاتی که تولید می‌شد از انعطاف لازم برخوردار نبود اما در رونمایی از دو محصول یاد شده این مشکلات برطرف شدند.

صدیقی‌زاده با بیان اینکه KMT-10 در تولید صندلی خودرو و تشک طبی کاربرد زیادی دارد، تصریح کرد: MTDA نیز پایه اصلی صنعت رنگ در کشور است و بدون آن این صنعت کاملا فلج می‌شود.

وی یادآور شد: نیاز کل کشور 21 هزار تن است که معادل این میزان را 5000 تن پلی اتیلن به ما می‌فروشد. اکنون صنعت مبلمان نیاز زیادی به این محصول دارد اما کشورهای تولیدکننده چون به این محصول مجهز هستند ایزوسیانات را با قیمت بالا در اختیار ما قرار می‌دهند چون می‌دانند اگر پلی یور نباشد کسی نمی‌تواند ایزوسیانات تولید کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با تاکید بر اینکه تولید پلی یور نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد، اظهار داشت: بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارد بنابراین باید کمک کنیم که صنعت پلی یورتان کشور را نجات دهیم.

صدیقی‌زاده گفت: ما محصول TDA و MDI را به طور همزمان در کارون تولید می‌کنیم هرچند تناژ آن پایین است اما می‌دانیم که بازار به شدت به این دو محصول وابسته است.

وی با اشاره به شیوع کرونا بیان داشت: با وجود مشکلات اپیدمی کرونا، تولید در بخش اقلیت را نمی‌توان متوقف کرد اما ما به کمک هلدینگ خلیج فارس و با برنامه‌ریزی‌های مدونی که داشته‌ایم سعی کردیم کمترین آسیب را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون خاطرنشان کرد: پتروشیمی کارون نسبت به سال 98، 40 درصد افزایش تولید داشته است.

صدیقی‌زاده ظرفیت تولید در این مجتمع را 2000 تن عنوان کرد و گفت: ما در محصولاتی که تولید می‌کنیم خودمان را با رقبا مقایسه می‌کنیم و سعی می‌کنیم محصولاتی مشابه آنها به تولید برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 هزار تن تولید MTDA در کشور داریم که هر زمان مشتری نیاز بیشتری داشته باشد اقدام به تولید بیشتر خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون تولید این محصولات را منجر به 27 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی عنوان کرد.

لزوم سرمایه‌گذاری در بخش  R&D در پتروشیمی‌ها

در ادامه این مراسم علی اصغر بازگیر نیز با بیان اینکه پتروشیمی کارون یکی از پیشتازان R&D در هلدینگ خلیج فارس است، گفت: ما در عرصه‌ای قرار داریم که تلاش می‌کنیم در شرایط تحریم پیشتاز باشیم و برای این منظور هر روز برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی افزود: تحقیق و توسعه در دنیا سهم بالایی از درآمد شرکت‌ها را به خود اختصاص داده است. در شرکت‌های پیشرو 4 درصد درآمد شرکت‌ها صرف R&D می‌شود. ما هم باید سیاست و استراتژی خود را به این سمت برده و این بخش را تقویت کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی و مطالعات فنی و اقتصادی و ریسک هزینه هلدینگ خلیج‌فارس تصریح کرد: به ازای هر نفر از درآمد عملیاتی هزینه‌های R&D 10 تا 30 هزار دلار است. نقش R&D در دارایی‌های نامشهود بسیار مهم است. حدود 6 تا 20 درصد دارایی‌های شرکت پیشرو مربوط به دارایی‌های نامشهود است. از طرف دیگر حدود 69 درصد کل اختراعات و کارهای جدید در سال گذشته از طریق بلوک شرق انجام شده که ترند قابل توجهی را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: 2360 لایسنس در پتروشیمی‌ها متعلق به 85 کشور اروپایی است. ما نیز باید به این باور برسیم که بتوانیم محصولات را از تولید توسط غربی‌ها به سمت شرق ببریم.

بازگیر با اشاره به اثرگذاری R&D گفت: 69 درصد کل آمار اثرگذاری در رشد فروش مربوط به R&D است.

وی خاطرنشان کرد: هیچگاه نباید به خاطر کاهش درآمد، بودجه نوآوری را کاهش دهیم.

بازگیر با بیان اینکه 85 درصد کل پروژه‌های دنیا در صنعت پتروشیمی در بخش عملیاتی است، گفت: ما نیز باید همین رویکرد را داشته باشیم و حرکت از درون شرکت‌ها را جدی بگیریم. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در کشور ما فعال شده‌اند. باید بیشتر نسبت به آموزش نیروی انسانی اقدام کنیم.

وی در ادامه گفت: ما در حال حاضر 57 پروژه دراین حوزه داریم. ارزش سرمایه‌گذاری در این بخش 3 تا 4 درصد بخش عملیاتی است ولی نیاز به بازتعریف در هلدینگ دارد تا بتوانیم ساختار R&D را بازآفرینی کنیم تا در این بخش جهش صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، MTD یک ترکیب عالی است که شامل ایزومرهای 4، 2- تولوئن دی آمین و 6، 2- تولوئن دی آمین با نسبت 2080 است. این محصول در دمای محیط به صورت جامد است و به عنوان آغازگر در واکنش سنتز پلی ال‌های پلی اتری به کار می‌رود که پلی ال‌ها خود به عنوان یک پایه مهم در تولید محصولات فوم پلی یورتان به کار می‌رود. MTD همچنین به عنوان عامل پخت رزین‌های اپوکسی و الاستومرهای پلی یورتانی به کار می‌ررود. محصولات معادل این گرید بیشتر از خارج از کشور وارد و سبب خروج ارز زیادی از کشور به آمریکا می‌شد.

یادآور می‌شود: پتروشیمی کارون به منظور رفع نیاز تولیدکنندگان میان دستی و پایین دستی صنعت رنگ رزین و پلی یورتان کشور و در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی اقدام به عرضه این محصول کرده است. همچنین گرید KMT-10 برای اولین بار در خاورمیانه به منظور رفع نیاز تولیدکنندگان میان دستی و پایین دستی صنعت پلی یورتان کشور و در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات پلی یورتان تولید می‌شود. محصولات معادل این گرید استراتژیک که پیش‌تر از خارج از کشور وارد و سبب خروج ارز زیادی از کشور به کشورهای چین، کره، آلمان و ژاپن می‌شد. مشخصات بارز این محصول شامل مایع بودن در دمای محیط، عدم عملیات ذوب پیش از مصرف، سهولت در حمل و نقل و استفاده، عدم نیاز به انبارش سرد برای طولانی‌مدت است. مهمترین کاربردهای این محصول شامل تولید فوم‌های سرد قالبی با انعطاف‌پذیری بالا به منظور تولید صندلی خودرو، اداری و مبلمان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز