خبرگزاری کار ایران

در مراسم گازرسانی به استان فارس مطرح شد؛

واکنش زنگنه به تحریم ترامپ علیه مدیران نفتی/ صادرات چهار برابری فرآورده طی هفت سال گذشته/ تولید 1000 میلیون متر مکعب گاز در شرایط تحریم

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۱۱۰

وزیر نفت اعلام کرد: از سال 92 تاکنون میزان صادرات فرآورده چهار برابر شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم گازرسانی به استان فارس با بیان اینکه فارس دومین استان گازخیز کشور است، اظهار داشت: میادین گازی کشف شده متعددی در این استان داریم که توسعه یافته و میادین زیادی نیز باید توسعه یابد. در تراز تولید و مصرف گاز تا سال 1420 توسعه تمامی میادین گازی کشف شده در استان دیده شده است.

وی با بیان اینکه فارس تا سه سال گذشته به لحاظ گازرسانی عقب بود، افزود: در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، کرمان و خراسان رضوی مشکل داشتیم اما اکنون وضعیت بهبود یافته است در استان فارس 86 درصد روستاها تحت پوشش گازرسانی قرار گرفتند که تا پایان شهریور 1400 به 95 درصد خواهد رسید و به این ترتیب 98 درصد از کل استان گازرسانی خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه گازرسانی به صنایع در اولویت قرار دارد خاطرنشان کرد: تولید، زندگی و اشتغال به توسعه صنعت باز می‌گردد امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود وضعیت به گونه‌ای نباشد که در صنایع مشکل گاز داشته باشیم.

تولید از پارس جنوبی 2.5 برابر شد

وی تاکید کرد: تمام نگاه ما توسعه یکپارچه صنعت گاز بوده و در این مسیر به برکت تلاش خستگی‌ناپذیر مجاهدان گمنام پارس جنوبی از سال 92 تولید 280 میلیون متر مکعبی در این میدان دو و نیم برابر شده و به 700 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: احداث 17 پالایشگاه، 30 سکو، صدها چاه ، هزاران کیلومتر خط لوله، صدها هزار تن تاسیسات و بهره‌برداری از آنها تماما زمانی رخ داده که در تحریم به سر می‌بردیم.

رکورد تولید 1000 میلیون مترمکعب گاز در تحریم

وی با بیان اینکه ما به رغم محدودیت‌ها به رکورد تولید هزار میلیون مترمکعب گاز خام رسیده‌ایم تصریح کرد: در امر گازرسانی همه راضی‌اند و ضرر نکرده‌اند. مردم به دلیل اینکه به سوخت مطمئن، ارزان و راحت دست یافتند، به پیمانکاران 25 هزار میلیارد کار تزریق شد، ده‌ها اشتغال مستقیم ایجاد شد، مردمی که گازردار شدند همه بخاری و تاسیسات خریدند که منجر به ایجاد تقاضا برای کارخانجات شد، تاسیساتی‌های شهرها و روستاها فعال شدند، میلیون‌ها قطعه خریداری شد که تمامی تقاضاها برای شرکت‌های داخلی بود و تمامی این مباحث بیانگر این است که از گازرسانی بسیاری از قشرهای کشور سود برده‌اند. علاوه بر اینکه محیط زیست آلوده و تخریب نشده و از سوختن فرآورده‌های آلاینده جلوگیری شده است. همچنین دولت راضی است زیرا توانسته فرآورده را صرفه‌جویی و آن را صادر کند.

صادرات فراورده 4 برابر شد

وی با بیان اینکه با گازرسانی میلیاردها دلار مصرف فرآورده صرفه‌جویی شده است گفت: از سال 92 تاکنون میزان صادرات فرآورده چهار برابر شده است.

زنگنه با بیان اینکه در توسعه گازرسانی یک ریال هم از بودجه دولت خرج نشده است، خاطرنشان کرد:‌ این سیاست‌گذاری در قالب بند «ق» و قانون رفع موانع تولید بود که لازم است تقویت شود تا همه از این مسیر سود ببرند، صنعت کشور فعال شود، تولید رشد داشته باشد و برای دولت نیز درآمد حاصل شود.

وی در ادامه به پروژه گازرسانی به استان فارس اشاره و تصریح کرد:‌ تاکنون سه هزار میلیارد تومان برای گازرسانی در این استان هزینه شده است

وی با بیان اینکه با ایجاد شبکه‌های اصلی و خطوط بزرگ 56 اینچ دیگر در زمستان دچار افت فشار گاز نمی‌شویم، خاطرنشان کرد: در کنار اجرای سیاست‌های گازرسانی از مردم نیز تقاضا دارم که مصرف بهینه داشته باشند تا هموطنان بیشتری بتوانند از نعمت گاز برخوردار باشند. اگر مصرف گاز افزایش یابد منجر به کم شدن گازرسانی به صنایع و استفاده از سوخت مایع می‌شود که این به ضرر اقتصاد کشور است.

برنامه دولت برای تخفیف در تعرفه گاز کم مصرف‌ها

وی با اعلام اینکه ما تخفیف تعرفه گاز برای کسانی که کم مصرف هستند را به زودی در دولت ابلاغ و تصویب خواهیم کرد، یادآور شد: در استان فارس طرح‌های گازی در برنامه سند توسعه‌ دیده شده و اجرایی خواهد شد. همچنین طرح‌های فشارافزایی در نظر گرفته شده است که برای میادین جنوب انجام می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه طرح توسعه پالایشگاه پارسیان فعال خواهد شد، گفت: با اجرای این طرح c2+ جدا شده و به شبکه تزریق و بقیه به عسلویه ارسال می‌شود.

وی همچنین از راه‌اندازی خط طرح پروپیلن برای منطقه مرکز و جنوب کشور به عنوان طرحی مهم یاد کرد و افزود: مجموعا یک و نیم میلیون تن پروپیلن بر پایه اتانول در عسلویه احداث و به شمال شیراز منتقل داده خواهد شد که به توسعه صنایع خواهد رسید. علاوه بر آن با کامیون و قطار به مناطق دیگر جهت استفاده در صنایع پایین دست ارسال می‌شود تا کمکی به زنجیره ارزش پتروشیمی باشد.

وی یادآور شد: خط لوله عسلویه تا شیراز با هزینه دولت و توسعه بخش مخازن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان  فارس زادگاه پتروشیمی است افزود: اولین پتروشیمی در مرودشت برای تولید اوره احداث شد و اکنون جا دارد که پتروشیمی فارس توسعه بیشتری پیدا کند. ضمن اینکه کشاورزی در این استان مهم است. اما صنعتی شدن نیز الزامی که زیربنای آن نیز گاز است.

تحریم علیه مدیران نفتی کینه ورزانه بود

زنگنه در ادامه به موضوع تحریم مقامات نفتی ایران از سوی ترامپ اشاره و اظهار داشت: در روزهای آخری که ترامپ در کاخ سفید حضور داشت مدیران ارشد نفتی را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کرد. بنده اعلام می‌کنم ما قربانی تروریسم و دشمن آن هستیم. این تحریم‌ها در واقع انتقام‌جویی و کینه‌ورزی از سوی آمریکا است.

وی افزود: تاکنون هر آنچه را که توانستند در صنعت نفت ایران تحریم کردند و اعلام می‌کنند که تا روزهای باقیمانده از دولت ترامپ تمامی صنعت نفت ایران مورد تحریم قرار خواهد گرفت. حتما این بار همکاران خدماتی و کارکنان آشپزخانه نیز مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاکنون تاثیری روی ما نداشته تاکید کرد: فقط عزم ما را راسخ‌تر کرده است افتخار ما این است که خدمت‌گزار مردم هستیم و محکم پای مردم ایستاده‌ایم. جان، مال و آبروی من فدای ملت و سربلندی ایران است و تا آخرین نفس خواهم ایستاد.

وی گفت: امیدوارم با قلبی آرام و بدون دلبستگی از دنیا بروم و خداوند نیز ما را سربلند و دشمنان را خوار و ذلیل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز