خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

ایران فرصت بازگشت آمریکا به برجام را از دست ندهد/ مردم انتظار گشایش اقتصادی دارند/ دستگاه قضایی به شفافیت اقتصادی کمک کند

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۹۵۹

استاد اقتصاد دانشگاه با بیان اینکه کشورهای منطقه و رقبای ما هیچ‌کدام از گشایش اقتصادی ایران خرسند نیستند، اظهار داشت: اولین گام در داخل افزایش شفافیت اقتصادی بوده چون همیشه تحریم‌ها معادل عدم شفافیت است و دستگاه قضایی باید تکلیف شفافیت اقتصادی را برای یک بار روشن کند.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد احتمال بازگشت بایدن به برجام اظهار داشت: آقای بایدن در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که به برجام باز خواهد گشت و به نوعی دوباره در میز برجام می‌نشیند اما اینکه تحریم‌ها به سرعت برداشته شود اندکی طولانی خواهد شد. البته ایران نیز شرط مذاکره را بازگشت امریکا به برجام اعلام کرده بود و این یک فرصت استثنایی می‌تواند برای اقتصاد ایران باشد.

وی ادامه داد: مردم ایران در سال‌های اخیر شرایط سختی را تحمل کردند و حالا دستگاه دیپلماسی ما باید از این فرصت استفاده کند و پاسخگو باشد چون مردم انتظار بهبود شرایط را دارند. پس از بازگشت احتمالی امریکا به برجام و استفاده‌ از این فرصت توسط دستگاه دیپلماسی، می‌توان انتظار حل برخی مشکلات اقتصادی را داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایران باید از این گشایش اقتصادی استفاده کرده و اصلاحات اقتصادی را شروع کند تا ضربه پذیری آن کاهش پیدا کند. باید توجه داشت که کشورهای منطقه و رقبای ما هیچ‌کدام از گشایش اقتصادی ایران خرسند نیستند پس ما نباید این فرصت را از دست بدهیم. اگر دیپلماسی سیاسی ما درست اقدام کند می‌توانیم در سال‌های آینده جهش اقتصادی را تجربه کنیم و از این شرایط خارج شویم. البته همه اینها در شرایطی است که بایدن به وعده‌های خود عمل کند که به نظر من عمل خواهد کرد چون خود ایشان در موضوع برجام معاون اوباما بوده و موافق آن هستند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مردم چرائی تحمل این شرایط را می‌دانند چون ترامپ آدم قابل مذاکره‌ای نبود. پس در صورت بازگشت بایدن به برجام بهتر است ما هم وارد گفت‌وگو شویم و در حال حاضر دلیلی برای عدم پذیرش گفت‌وگو وجود ندارد. باید توجه داشت که منافع ملی ایران و امریکا در جاهایی مانند برجام به هم می‌رسد.

عدالتیان با اشاره به اقداماتی که باید در اقتصاد ایران صورت بگیرد، اظهار داشت: اولین گام در داخل افزایش شفافیت اقتصادی بوده چون همیشه تحریم‌ها معادل عدم شفافیت است و دستگاه قضایی باید تکلیف شفافیت اقتصادی را برای یک بار روشن کند. در کنار شفافیت با تقویت بخش خصوصی، ارتقای رقابت‌پذیری اقتصاد، اصلاح سیستم بانکداری و مالیاتی و ...باید صورت بگیرد. در واقع اقتصاد ایران نیاز به نوسازی و پالایش قوانین دارد و این نشان می‌دهد که کار برای رئیس جمهور بعدی دشوار است.

 وی افزود: اگر کسانی از شرایط غیر عادی سود می‌برند طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید با آنها برخورد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز