خبرگزاری کار ایران

با بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن خلیج فارس؛

ظرفیت تولید آب شیرین در کشور ۵۰ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۲۷۸

بزرگ‌ترین مجتمع آب‌شیرین‌کن کشور با ظرفیت تولید دویست میلیون لیتر آب شیرین در شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری بیش از یک‌صد میلیون دلار توسط بخش خصوصی امروز (پنجشنبه، 15 آبان 99) با حضور رئیس‌جمهور، وزیران صمت و نیرو در غرب بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا، با آغاز بهره‌برداری از این مجتمع، سالانه بیش از 70 میلیون مترمکعب آب شیرین به آب‌های کشور افزوده می‌شود. بخش اصلی آب شیرین تولیدی این مجتمع با استفاده از خط لوله‌ای به طول 800 کیلومتر به مجتمع‌های صنعتی واقع در استان‌های مرکزی ایران منتقل شده و بخش دیگر آن نیز جهت برای مصارف شرب به استان هرمزگان منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سازه‌سازان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح، برخی از مزایای مهم اجرای آن را تأمین آب شرب و کمک به رشد صنعت در استان‌های کم‌آب کشور از جمله استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح تأمین آب مورد نیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع و معادن و افزایش رونق اقتصادی در این مناطق را رقم می‌زند.

وحید حدادیان دسترسی مطمئن و تمام‌ناپذیر به آب دریا را از دیگر مزایای این طرح دانست و افزود: تاکنون ظرفیت آب شیرین‌کن‌های در حال بهره‌برداری در کشور حدود 400 هزار مترمکعب در شبانه‌روز بوده است و با ورود این مجتمع به چرخه‌ی تولید، ظرفیت تولید آب شیرین کشور 50 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های فنی و مالی پیش روی کشور گفت: علیرغم تجربه نه‌چندان وسیع صنعتگران داخلی در حوزه‌ی آب‌‌شیرین‌کن‌های بزرگ، این مهم با عزم ملی و رویکرد توسعه‌ای، به قابل اعتمادترین شرکت‌های داخلی واگذار شد و به سرانجام رسید.

حدادیان گفت: با افزایش برداشت بی‌رویه‌ی آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، کشورها به دنبال تأمین آب از منابع غیرمتعارف هستند، همچنین به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ی خشکسالی، کشور ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های نوین همچون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها است.

مدیر پروژه آب‌شیرین‌کن خلیج فارس نیز احجام عملیاتی این طرح را انجام 375.000 متر مکعب خاک‌برداری، 34.000 متر مکعب بتن ریزی، 5.000 تن آرماتور‌بندی ، 80.000 مترمربع قالب‌بندی ، 10.000 تن تجهیزات و متریال، بیش از 110 کیلومتر کابل‌کشی و 50 کیلومتر لوله‌کشی در سایزهای مختلف برشمرد که نشان‌دهنده وسعت این طرح ملی است.

مجتبی جواهری با بیان اینکه آب خام ورودی به آب‌شیرین‌کن توسط آب‌گیر‌ها و خطوط انتقال، به میزان 600 هزار متر مکعب در شبانه‌روز (7 متر مکعب بر ثانیه) تأمین می‌شود، گفت: این مجموعه توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست و حفظ آن دارد، بر این اساس با استفاده از واحدهایی که برای نخستین بار در کشور مورد ساخت و استفاده قرار می‌گیرند، از قبیل واحد پیش‌تصفیه (DAF) ، واحد لجن گیری (Sludge Area) و واحد رفع فقر یونی آب  (Remineralization)شوری 55.000 واحدی آب به شوری 500 واحدی تبدیل و آب شیرین مورد نیاز صنایع بزرگ معدنی تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از دانش بومی و نیروهای توانمند داخلی در اجرای این پروژه گفت: به طور میانگین روزانه 700 نفر به شکل مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول فعالیت بوده‌اند، همچنین در زمان بهره‌برداری این مجموعه برای150 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش، مجتمع آب‌شیرین‌کن خلیج فارس، در حال حاضر بزرگترین تأسیسات نمک‌زدایی کشور است که در شهرک صنعتی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس احداث شده است. این پروژه‌ی ملی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های سازه‌سازان به عنوان مالک و بهره‌بردار آب‌شیرین‌کن، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت مس سرچشمه و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اجرا شده است. سرمایه‌گذاری‌های ریالی و ارزی انجام شده در این طرح به ترتیب ۷۰۰۰ میلیارد ریال و ۹۲ میلیون یورو است که از این مبلغ، ۸۴ میلیون یورو از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن، تأمین شد. عملیات اجرایی این طرح در پاییز ۱۳۹۶ آغاز شد و در پاییز ۱۳۹۹ به راه‌اندازی اولیه رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز