خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

چهره جدید بازار نفت پس از سوم نوامبر/ ترامپ و بایدن با طلای سیاه چه می‌کنند؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۹۹۵۵

یک تحلیلگر حوزه انرژی گفت: هرچند هنوز دموکرات‌ها راهبرد مشخصی در حوزه انرژی ارائه ندادند ولی با توجه به اینکه بصورت سنتی بیشتر طرفدار انرژی‌های نو و پاک هستنند ممکن است اصرار و تاکیدی که ترامپ بر استخراج انرژی به هر قیمتی داشت را بنوعی کنار بگذارند و یا طرح‌ها را کمرنگ کنند.

شعیب بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر نتیجه انتخابات امریکا بر بازار نفت و همچنین احتمال بازگشت ایران به بازار اظهار داشت: انتخابات امریکا می‌تواند بر بازارهای جهانی انرژی تاثیر داشته باشد به این دلیل که ایالات‌متحده یکی از مهمترین و بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت بشمار می‌رود، در نتیجه اتفاقات داخلی این کشور تاثیر زیادی بر بازارهای جهانی خواهد گذاشت. بویژه اگر ترامپ انتخاب شود، شاهد تداوم راهبرد پیشیین آمریکا در 4 سال گذشته باشیم یعنی تلاش می‌کند بازارهای صاراتی خود را توسعه داده و رقبای جهانی را از عرصه رقابت خارج کند. 

وی در تحلیل انتخاب بایدن در انتخابات سوم نوامبر امریکا گفت: هرچند هنوز دموکرات‌ها راهبرد مشخصی در حوزه انرژی ارائه ندادند ولی با توجه به اینکه بصورت سنتی بیشتر طرفدار انرژی‌های نو و پاک هستنند ممکن است اصرار و تاکیدی که ترامپ بر استخراج انرژی به هر قیمتی داشت را بنوعی کنار بگذارند و یا طرح‌ها را کمرنگ کنند، به این معنا که حضور امریکا در بازارهای جهانی و حوزه صادرات تا حدی کاهش پیدا کند، هر چند این احتمال نمی‌تواند چندان جدی باشد، به این معنا که اگر رئیس‌جمهور دموکرات هم بیاید تا حد زیادی همان استراتژی‌های انرژی را پیگیری می‌کند.

این تحلیلگر حوزه انرژی درباره تاثیر حضور بایدن بر مسند ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بر بازار انرژی ایران تصریح کرد: آمدن بایدن تاثیر قابل توجهی در صادرات نفت ایران دست‌کم در کوتاه مدت ندارد، زیرا اساسا اگر بایدن ساکن کاخ سفید شود به سرعت قادر به لغو تحریم‌هایی که دولت ترامپ اعمال کرده، نیست. ترامپ اکثر تحریم‌ها علیه ایران را به کنگره برده در نتیجه لغو آنها نیاز به رای کنگره دارد و شخص رئیس‌جمهور به تنهایی نمی‌تواند اقدام به لغو آنها کند، اما در هر حال ترکیب کنگره هم ممکن است تغییر کند. اگر همچنان اکثریت با جمهوری‌خواهان باشد لغو تحریم‌ها در کنگره دشوار خواهد بود، ضمن اینکه باید بایدن هم اعلام نکرده به محض سر کار آمدن تحریم‌های ایران چه سرنوشتی خواهد داشت. 

وی تاکید کرد: در هر حال بایدن هم صحبت از مذاکره مجدد می‌کند، اما اینکه آیا مذاکره‌ای صورت بگیرد، چه زمانی آغاز شود، طرفین چه شرایطی را بگذارند و اینکه به سرانجام برسد یا خیر قابل بحث و تحلیل جدی است. در نتیجه در کوتاه‌مدت تغییری در وضعیت صادرات نفت ایران ایجاد نمی‌شود و کماکان ایران ناگزیر است که همان راه‌های دور زدن تحریم‌ها را برای فروش نفت ادامه دهد.

به گزارش ایلنا، فردا انتخابات امریکا و رقابت بین دو کاندیدای دموکرات و جمهوری‌خواه امریکا به سرانجام می‌رسد انتخاباتی که بسیاری نتیجه آن را بر بازار نفت بسیار تاثیرگذار ارزیابی می‌کنند، برخی تحلیل‌گران بر این باورند برای بازارهای شکننده نفت، نتیجه انتخابات یک خطر دیگر محسوب می‌شود و آن این است که احتمال دارد ایران که تولید کننده اصلی نفت در جهان است نقش خود را در تجارت بین‌المللی بازیابد. این بدان معناست که تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعمال کرده و در هفته‌های اخیر نیز تشدید شده است، می‌تواند بالاخره برداشته شود و راه بیش از ۲ میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام ایران باز شود.

بانک‌های وال استریت از جمله "گلدمن ساکس"، "جی پی مورگان" و "آر پی سی کپیتال"، گفته‌اند در صورت پیروزی بایدن سال آینده شاهد ورود یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر نفت خام ایران به بازار خواهیم بود.

بلومبرگ نیز اعلام کرده ایران ظرفیت تولید حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت در روز را دارد.

به هر روی بازاری که طی ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب جدی‌ شده است، شاید پس از سوم نوامبر با تحولاتی جدید هر چند کوچک و کوتاه‌مدت مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز