خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

مهندسی بازار برای گشودن باب واردات مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ آیا کمبود ارز برای تامین نهاده‌های تولید مرغ و گوشت حقیقت دارد؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۹۶۸

از برخی اخبار زمزمه واردت مرغ با ارز 4200 تومانی به گوش می‌رسد. طرح واردات مرغ با ارز 4200 تومانی این پرسش را در ذهن مطرح می‌کند ؛ وقتی دم از نبود ارز برای تامین نهاده‌های دامی برای تولید می‌زنند از کجا ارز برای واردات مرغ پیدا می‌شود؟ به اعتقاد تولیدکنندگان این تنها یک پاسخ دارد؛ کمبود نهاده‌های دامی در بازار به بهانه نبود ارز مهندسی شده است تا باب واردات محصولاتی دامی برای عده‌ای برخوردار از رانت با ارز 4200 تومانی باز شود.

به گزارش ایلنا؛ غلامحسین جافر، رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، اعلام کرده عده‌ای به هوای دستیابی به ارز  4200 از واردات گوشت مرغ و سرکوب تولید داخل سخن می‌گویند. به گفته وی؛ این گروه از تجار، به یاد خاطرات شیرین گذشته که صنعت مرغداری از رشد کمی و کیفی کنونی برخوردار نبود و اقدام به واردات پرسود مرغ منجمد می‌کردند، اکنون هم خیال می‌کنند واردات گوشت مرغ در همان شرایط قبلی است.

به اعتقاد این مسئول بخش خصوصی؛ این خیالی باطل است، کشور به 2 میلیون تن گوشت مرغ نیاز دارد و اگر تولید داخل سرکوب و از میدان خارج شود هیچ کشوری با قیمت‌های متعارف جهانی به ما گوشت مرغ منجمد نمی‌فروشد. شاید در حد محموله‌های 50 تا 100 هزار تنی بازار جهانی آشفته نشود ولی بیش از این قیمت گوشت مرغ برای ایران افزایش می‌یابد تازه اگر بتوانیم به موقع ارز مورد نیاز را جابجا کنیم.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغ داران گوشتی کشور در گفت‌وگو با ایلنا در اینبار گوشزد می‌کند که یکی از دلایل کمبود نهاده با قیمت مصوب در بازار نبود ارز برای واردات عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ارزی برای واردات نهاده و استمرار تولید داخل و حفظ اشتغال وجود ندارد چگونه می‌توان پذیرفت که امکان تامین ارز برای واردات مرغ فراهم است؟!

اسدالله‌نژاد نتیجه گرفت درصورت صدور اجازه واردات مرغ، ایجاد کمبود نهاده های دامی در بازار مهندسی شده بوده است تا باب وادرات برای برخی از افراد برخودار از رانت باز شود.

به گفته وی؛ به رغم اینکه میزان تولید مرغ به دلیل بالا رفتن هزینه تمام شده تولید اندکی کاهش داشته، اما همچنان تامین کننده نیاز کشور است.

اسدالله‌نژاد افزود: در صورت تامین ارز، نهاده‌های دامی با قیمت مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد. مرغ نیز با قیمت مصوب به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی تاکید کرد: حرف از واردات بی‌راهه رفتن است چراکه فعالان این حوزه خوب می‌دانند ثبت سفارش و واردات بیش از سه ماه طول می‌کشد، ضمن اینکه مرغ‌های یخ‌زده وارداتی کیفیت و سلامت مرغ‌های تازه داخلی ندارند.

اسدالله‌نژاد اظهار کرد: اگر دولت به دنبال حفظ استمرار تولید و اشتغال است، نسبت به مهندسی بازار برای باز کردن باب واردات مرغ با ارز 4200 تومانی هوشیار باشد.

وی یادآور شد: ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور ما بالغ بر 3 میلیون تن و میزان نیاز ما کمی بیش از 2 میلیون تن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز