خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

چرا آمریکا، نفتی‌های ایران را تحریم کرد؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۷۰۲۴

یک کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: وزیر نفت ایران در امریکا حساب بانکی ندارد بنابراین تحریم او اثری ندارد، موضوع این است که می خواهند جو روانی ایجاد کنند، و کسانی را که وارد مذاکره با زنگنه شوند مورد مجازات قرار دهد.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تحریم مدیران نفتی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا اظهار داشت: طی چند روز اخیر امریکا تلاش مضاعفی بکار بسته که ایران را تحت فشار قرار دهد. جالب اینکه همواره در انتخابات امریکا رقبا این کشور مطرح بوده‌اند اما اکنون به اندازه‌ای که نام ایران در ستادهای انتخاباتی مطرح است نامی از روسیه و چین و حتی ونزوئلا برده نمی‌شود. این نشان می‌دهد که نظام سیاسی امریکا اعم از دموکرات و جمهوریخواه بدنبال تغییر در ایران هستند. بنابراین کاسبان تحریم در ایران نیز هر روز بحران اقتصادی ایجاد می‌کنند. مثلا گوشت به طور سرسام آور گران و یک داروی خاص کمیاب می‌شود.

وی افزود: این فشار برای امریکا مهم است. در نظرسنجی‌ها حتی در اروپا اکثرا موافق عدم انتخاب ترامپ هستند در امریکا یک حضور کم سابقه در انتخابات بویژه از سوی اقلیت دیده می‌شود. 

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه اقتصاد امریکا در شرایط خوبی نیست، تصریح کرد: دموکرات‌ها هم به دلایلی تمایل دارند ترامپ انتخاب شود چون در سال 2008 یک اقتصاد ورشکسته را تحویل و با شرایط خوبی به ترامپ تحویل دادند اما امروز اوضاع تغییر کرده است.

وی گفت: ترامپ در ژوئن 2017 رسما اعلام کرد که بدنبال تسلط بر بازار جهانی است اما به دلیل کرونا کاهش مصرف انرژی را شاهد هستیم. امروز تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشد بنابراین برجام در این بخش موفق بود بحث بر سر این است که کشورهای جدیدی وارد تجارت با ایران خواهند شد و این برای امریکا گران تمام می‌شود. کشورها می‌توانند از ایران نفت دریافت و خدمات و کالا تحویل دهند. بنابراین خزانه داری نگران است و در چند روز باقی مانده از دولت ترامپ بیشترین تلاش را برای اعمال محدودیت در ایران می‌کند.

خاقانی یادآور شد: وزیر نفت ایران در امریکا حساب بانکی ندارد بنابراین تحریم او اثری ندارد، موضوع این است که می‌خواهند جو روانی ایجاد کنند و کسانی را که وارد مذاکره با زنگنه شوند مورد مجازات قرار دهد.

وی گفت: قطعا در 13 آبان شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود با شکست ترامپ در واقع کاسبان تحریم در ایران شکست می‌خورند.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: ترامپ در سیاست خارجی خود شکست خورده و به لحاظ تعرفه‌ای حریف چین نشد با اروپا نیز نتوانست بر سر برجام به توافق برسد. بنابراین اکنون سراغ کشورهای کوچک و کمرنگ به لحاظ تاثیرگذاری مثل سودان و بحرین رفته تا روابط شان را با اسرائیل عادی کنند. این نشان می‌دهد ترامپ دستپاچه است زیرا در سیاست خارجی شکست خورده است. 

وی با بیان اینکه امریکا به خاطر کرونا در وضعیت بدی به لحاظ بیکاری و فقر گیر کرده ، گفت: امریکا تا آخر ‌سال 6 تریلیون دلار کسری بودجه خواهد داشت که به 30 تریلیون دلار قبلی اضافه می شود و پیش بینی می‌شود که تا 2025 میزان کسری به 40 تریلیون دلار برسد. 

خاقانی خاطرنشان کرد: ما در این شرایط باید مردم را آگاه کنیم و بدانند که کسانی همگام با امریکا ایجاد بحران در اقتصاد سعی دارند دولت را مقصر نشان دهند. مردم باید به این موضوعات توجه کنند و مقاومت داشته باشند.

به گزارش ایلنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه (پنجم آبان‌ماه) بیژن زنگنه، وزیر نفت، وزارت نفت و سازمان‌های مرتبط با آن را تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین نهاد و شخص مرتبط با وزارت نفت ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

شرکت‌های تابعه وزارت نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و ارتباطات نفتی ایران، شرکت ملی مهندسی و ساخت نفت ایران، شرکت پالایش نفت آبادان، شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت‌هایی هستند که تحریم شده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، مسعود کرباسیان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، علیرضا صادق آبادی، مدیر عامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بهزاد محمدی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و  علی اکبر پورابراهیم، مدیر عامل شرکت نیکو در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز