خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هلدینگ برق غدیر در پاسخ به ایلنا:

عدم حضور سوپروایزر چینی برای گارانتی نیروگاه قشم به دلیل کرونا/ریسک سرمایه‌گذاری را خودمان پذیرفتیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۸۰۵

سوپروایزر چینی که باید در زمان نصب و به دلیل گارانتی در کشور حضور داشت، به دلیل کرونا حاضر به ورود نشد و این ریسک را خودمان پذیرفتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید فریدالدین معصومی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام تعهدات قبلی نیروگاه قشم مبنی بر اینکه در تاریخ 23 و 28 شهریور سال جاری دو واحد گازی نیروگاه سنکرون شد، اظهار داشت: اکنون این واحدها مراحل تست را طی می‌کنند تا وارد مدار شوند، همچنین پست برق هم در تاریخ 24 مرداد ماه اجرا شد.

وی با بیان اینکه ما 100 میلیون یورو به صورت ال سی و ناخالص برداشت کردیم، افزود: با اینکه پروژه پیشرفت فیزیکی داشت اما برداشتی صورت نگرفت و سرمایه گذار تقبل کرد خودش پرداخت داشته باشد.

مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری برق غدیر پیشرفت فیزیکی کل پروژه را 60 درصد عنوان کرد و گفت: واحد گازی 99 درصد و واحد بخار نیز همانگونه که قول دادیم در نمیه دوم 1400وارد مدار می‌شود. 

وی تصریح کرد: مصرف برق جزیره بین 80 تا 100 مگاوات و در تابستان به 280 تا 300 مگاوات می‌رسد در حالی که تولید برق جزیره 80 مگاوات در زمستان و 40 مگاوات در تابستان است، با ورود نیروگاه قشم و این واحد گازی ما بین 350 تا 390 مگاوات در جزیره برق تولید خواهیم کرد که می‌توانیم برق را به سرزمین اصلی نیز صادر کنیم .

معصومی همچنین به عرضه سهام نیروگاه گیلان اشاره کرد و گفت: در تاریخ 8 مرداد ماه 99، 6 درصد در بازار دوم فرابورس با قیمت هر سهم 2400 تومان عرضه شد.

وی در خصوص بورسی شدن هلدینگ غدیر هم توضیح داد: به دلیل بدهی نیروگاه بهبهان فعلا تا وضعیت از صندوق توسعه ملی تامین سرمایه شود و به نقطه مطلوب برسد، عرضه متوقف شده است.

مدیرعامل هلدینگ برق غدیر عرضه با اشاره به نیروگاه هرمز هم بیان کرد:  پیش بینی 4 تا 5 ماهه داشتیم که طبق برنامه جلو برویم اقدماات لازم برای سهامی عام و پذیرش در فرابورس انجام شده است.

وی با اشاره به دستاوردها و مسائل نیروگاه قشم تصریح کرد: پست این نیروگاه از دیگر نیروگاه‌ها متفاوت است، پست GIS در محیط محصور است، علیرغم تحریم و اینکه سوپروایزرهای چینی به دلیل کرونا حاضر به رود به کشور نشدند، رکورد خوبی ثبت شد و پست GIS ظرف مدت 62 روز نصب و راه اندازی شد.

معصومی تاکید کرد: با توجه به شرایط یاد شده ما نیز  از وزارت نیرو  توقع داریم که در تحویل پست همکاری لازم را داشته باشد، همچنین تقاضا داریم که گاز نیروگاه را تامین کند، در حالی که نیروگاه 100 هزار متر مکعبی مصرف گاز دارد فعلا فقط 50 هزار متر مکعب تامین می‌شود که مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت. 

 وی در ادامه گفت: نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی با 40 درصد آورده شرکت مپنا و 60 درصد از سوی سهامداران چند سال قبل از گشایش ال‌سی شروع زودهنگام داشته، طبق پیش‌بینی باید پایان تیر 99 وارد مدار می‌شد، تست‌ها انجام شد تا انتهای شهریور همه واحدها وارد مدار شدند. 

مدیرعامل هلدینگ برق غدیر راندمان نیروگاه را بالای 49 درصد عنوان کرد که باضافه آب شیرین کن رقم به مراتب بالاتر می‌رود.  

وی همچنین به سرمایه گذاری پروژه اشاره و اظهار داشت: کل سرمایه گذاری 308 میلیون یورو بوده که 100 میلیون یورو از ال‌سی و 167 میلیون یورو آورده سهامداران بوده که تاکنون به پروژه تزریق شده است.  

معصومی درباره استفاده از سوخت دوم گفت: مخازن گازوئیل بزودی ساخته خواهد شد اما دغدغه ما این بود که بدون نیاز به سوخت دوم نیروگاه را در اسرع وقت راه اندازی کنیم، دستور کار نیز این بود که تمرکز ما روی ساخت تورببین باشد و به سوخت دوم رجوع نکینم و تک سوخت باشد. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا خاطرنشان کرد: سوپروایزر چینی که باید در زمان نصب و به دلیل گارانتی در کشور حضور داشت، به دلیل کرونا حاضر به ورود نشد و این ریسک را خودمان پذیرفتیم و همچنین برای تبدیل پست بهGIS 6.5 میلیون یورو هزینه اضافی به ما تحمیل شد اکنون توقع ما از وزارت نیرو این است که به کمک کند تا مشکلات رفع شود.

مدیرعامل هلدینگ برق غدیر تاکید کرد: پستی که 18 میلیون یورو ارزش دارد به هر دلیلی از نصب و راه‌اندازی نشود ریسک آن متوجه سرمایه گذار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز