خبرگزاری کار ایران

رییس یک شرکت هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا:

پروتکل وزارت بهداشت در سفرهای هوایی مبنای علمی ندارد/ یارانه بلیت را همه مردم می‌پردازند اما تاجران مصرف می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۸۶۶۹۳

مدیر یکی از شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در نقطه سر به سر افزایش قیمت بلیت هواپیما تا 30 درصد عدد معقولی است اما عدد بهینه را 50 درصد می‌دانیم.

عبدالرضا پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیمات جدید وزارت راه و شهرسازی درباره تغییر نرخ بلیت هواپیما و پروتکل جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا برای جلوگیری از شیوع این ویروس در هواپیما اظهار داشت: 70 درصد صنعت هوانوردی وابسته به خارج است. قطعات، تمام کتاب‌ها، مسیرهای پروازی در دستگاه‌های ناوبری و ...خارجی هستند و تنها مواد مصرفی وابسته به ریال، سوخت و کترینگ است که قیمت دلار ناخواسته بر روی این کالاهای داخلی هم اثر گذار بوده است.

وی تاکید کرد: درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما ارتباطی با الزام رعایت پرواز با 60 درصد ظرفیت هواپیما ندارد و فقط این دو موضوع همزمان با هم مطرح شدند. هر چند که این پروتکل جدید وزارت بهداشت بر افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها اثرگذار است.   

رییس یکی از شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اجرای مسافرگیری براساس 60 درصد ظرفیت هواپیما ادامه داد: با این الزام برای هواپیمای 160 نفره می‌توان 95 مسافر پذیرفت حال اینکه در این صورت هزینه‌های ثابت که باید تقسیم بر 160 نفر شوند تا پوشش حداکثری هزینه‌ها را داشته باشیم، تقسیم بر 95 نفر می‌شود و باقیمانده عدد بزرگتری خواهد بود. بنابراین هزینه‌ها با تعداد مسافر در هر پرواز رابطه مستقیم دارد.    

پازوکی تاکید کرد: هر چند که الزام رعایت مسافرگیری با 60 درصد ظرفیت اصلا توجیه اقتصادی ندارد اما بحث ما این است که این پروتکل اساسا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بین مسافران پایه علمی ندارد و این مداخله‌های غیر علمی و غیر تخصصی وزارت بهداشت سیار گله‌مند هستیم.

وی با بیان اینکه این پروتکل‌ها بیشتر از آنکه اثربخش باشند فقط جنبه کنترل جو روانی دارند، گفت: این پروتکل از ابداعات وزارت بهداشت ایران است وگرنه در هیچ جای دنیا چنین دستورالعملی نیست و به اجرا نمی‌رسد. از سالیان گذشته برای اینکه مسافران داخل هواپیما مشکلی پیش نیاید، هوای داخل هواپیما را با سیستم تهویه تنظیم می‌کردند امروز هم با سیستم‌های تهویه هوای داخل کابین جابه جا می‌شود.

مدیر یکی از شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه با این اقدامات و جهش بی‌سابقه نرخ ارز هزینه‌های شرکت‌ها پوشش داده نمی‌شود، ادامه داد: از سوی دیگر ایرلاین‌ها تحت فشار هستند که هیچ نیروی را تعدیل نکنند و تا به امروز هم هیچ شرکتی اخراج نداشته است. در این شرایط نمی‌توان در کنار هزینه‌های ثابت، هزینه‌های دیگری را هم متحمل شد.    

وی افزود: در حالی مخالف تغییر قیمت بلیت هواپیما هستند که خود دولت و شرکت های دولتی از ایرلاین ها هزینه های بر مبنای دلار دریافت می کند،  در حال حاضر شرکت فرودگاه‌ها هزینه خدمات را بر مبنای دلار می گیرد یا اینکه اگر بخواهیم در بخش جنوبی مهرآباد، هواپیماها را پارک کنیم باید هزینه ان را بر مبنای دلار بپردازیم یا اینکه برخی از مراکز تعمیرات هزینه هر ساعت نیروی انسانی را بر این مبنا دریافت می کنند. این در حالی است که می توانند با دریافت هزینه ها بر مبنای ریال هزینه ایرلاین ها را کاهش دهند.    

پازوکی تاکید کرد: هزینه هر ساعت پرواز در دنیا حدود 48 دلار است در ایران این  هزینه را به 28 دلار می‌رسانیم حالاینکه هر چه قیمت دلار کمتر باشد، قیمت بلیت هواپیما هم کمتر خواهد شد.

رییس یکی از شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت بلیت هواپیما را بسیار شلوغ و به بحث بزرگی تبدیل کردند گویی 80 میلیون نفر ایرانی مخاطب سفرهای هوایی هستند،  گفت:هر بار حرف بالا بودن هزینه ها را مطرح می کنیم، گفته می شود این صنعت فقط دو درصد( نسبت به جابه جایی‌های انجام شده در کل کشور) لوکس جابه‌جا می‌کند. در خواست ما هم این است که جازه بدهید این دو درصد لوکس جامعه هزینه بلیت هواپیما را بپردازند.

پازوکی ادامه داد: اگر برای جبران هزینه‌های ناشی از افزایش نرخ دلار یا پروتکل‌های بهداشتی از سیستم یارانه استفاده شود، این هزینه از جیب همه پرداخت می شود اما در نهایت مصرف کننده این یارانه مالک کارخانه و تاجری است که بیشترین استفاده از حمل و نقل هوایی را دارد. فردی که می‌خواهد در زمان طلایی مسافر هواپیما باشد باید هزینه آن را هم بپردازد وگرنه می‌تواند سفر خود را به ایام غیر پیک موکول کند و بلیت ارزان‌تری را هم بخرد. اما از سویی هم دستور می‌دهند بلیت 60 هزار تومانی نفروشیم. در حالی که این ذات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است و در دنیا بلیت‌های 4 یورویی هم به فروش می‌رود.  

وی با اشاره به بی اثر بودن پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت درباره سفرهای هوایی افزود: پیش از این هم اعلام کردند که دو ردیف آخر هواپیما باید خالی باشد سوال من این است که در دو ردیف آخر هواپیما چه امکانات درمانی برای بیماران احتمالی کرونا وجود دارد یا اساسا خالی ماندن دو ردیف چه کمکی به مسافران می‌تواند کند. معتقدم نظارت و غربالگری باید دقیق باشد تا اجازه ندهند مسافر مشکوک به کرونا وارد هواپیما شود.

پازوکی گفت: با موضوعات و اسناد علمی با وزارت بهداشت وارد مذاکره می‌شویم تا این پروتکل لغو شود.

وی در پاسخ به این سوال که درصورت عدم پرداخت یارانه به ایرلاین‌ها، درخواست شرکت‌ها برای افزایش نرخ بلیت هواپیما تا چند درصد است، اظهار داشت: در نقطه سر به سر افزایش قیمت بلیت هواپیما تا 30 درصد عدد معقولی است اما عدد بهینه را 50 درصد می‌دانیم.

رییس یکی از شرکت‌های هواپیمایی گفت: نوسانات نرخ ارز اجازه برنامه ریزی را نمی‌دهد و باید توجه داشته باشیم که صنعت بسیار وابسته به دلار است و هزینه‌ها را دلار تعیین می‌کند.   

پازوکی با تاکید بر اینکه خرج کردن از جیب ایرلاین‌ها به ویژه ایرلاین‌ها خصوصی، غیر منطقی است، ادامه داد: با توجه به این شرایط این صنعت دیگر برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست با ادامه این شرایط احتمال خروج سرمایه بخش خصوصی از صنعت هوانوردی وجود دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز