خبرگزاری کار ایران

برای شرایط اقتصادی کشور پیشنهاد شد؛

لزوم توجه به استعدادهای داخلی و مبارزه با بی‌انضباطی اقتصادی دولت

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۸۸۴

دولت باید دست از تسلط کامل بر بخش اقتصاد و تولید بردارد و اقتصاد را به مردم واگذار کند و به نوعی کار مردم به خود مردم و اگذار شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، وضعیت بازار ارز و افزایش قیمت‌ها مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است و ادامه این روند باعث آسیب جدی به صنعت کشور خواهد شد. با تعدادی از کارشناسان اقتصادی، فعالان عرصه تولید و متخصصین رسانه در زمینه اقتصاد پیرامون علت این مشکلات و همچنین راهکارهای برون‌رفت گفت‌وگو کرده‌ایم.

علی نیک‌نصر کارشناس ارشد علوم سیاسی نیز گفت: مشکل اصلی اقتصاد کشور که خیلی هم پیچیده و گنگ نیست عدم مدیریت صحیح است و این نکاتی است که در صحبت‌های مقام معظم رهبری نیز کاملا مشهود است و راهکار مدیریت اقتصادی امروز اقتصاد مقاومتی است.

عرب تولیدکننده صنعت کفش و مدیرعامل کفش شیما گفت: دولت باید دست از تسلط کامل بر بخش اقتصاد و تولید بردارد و اقتصاد را به مردم واگذار کند و به نوعی کار مردم به خود مردم و اگذار شود و سیاست‌های دستوری پاسخگو نیست.

ناصر خیرخواه کارشناس رسانه نیز گفت: عمده‌ترین علل مشکلات اقتصادی و گرانی‌های اخیر بی‌انضباطی بدنه اجرایی دولت در شرایط جنگ اقتصادی است. هفت محور مهم اصلاح ساختار بودجه در سال 97 از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در حالی که دولت قرار بود چهار ماهه برنامه‌هایش را برای آن هفت راهکار ارائه کند اما هنوز هیچ راهکاری ارائه نشده پرواضح است کنترل و نظارت برای دولت آسان است اما انجام ندادن آن فشار شدیدی را برای مردم وارد می‌کند و ما شاهد بی‌انضباطی عمدی از جانب ارکان دولت هستیم که وضع را آشفته و جلوه‌های بحران و سختی معیشت را برای مردم گسترده‌تر کرده است.

محسن روزبهانی فعال اقتصادی مناطق آزاد نیز گفت: حمایت از بانک‌های ورشکسته، عدم اصلاح امور مالیاتی، افزایش قیمت ارز و  نابسامانی ارز، تحریم، کاهش قدرت خرید مردم، عدم تفکر ملی و توجه به توان داخلی و عدم تعامل با کشورهای دنیا علت‌های اصلی مشکلات اقتصادی در کشور است.

سید محمد حسین استاد مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین، با نگاهی اجتماعی به موضوعات ومشکلاتی همچون تورم، بیکاری و نارضایتی مردم از وعده‌های عمل نشده گفت: قوانین کشور باید به گونه‌ای تدوین و تنظیم شود که افرادی که توانایی خلق ثروت دارند و به نوعی کارآفرین هستند و می‌توانند چرخ‌های صنعت و تولید کشور را به گردش در بیاورند بتوانند حضوری موثر در جامعه داشته باشند. واقعیت این است که کشور ما به لحاظ غنای سرمایه انسانی چیزی کم ندارد، اما متاسفانه این سرمایه به راحتی بعد از اینکه به زمان ثمر دهی می‌رسد از کشور کوچ کرده و در کشورهای دیگر ساکن می شود.

استاد با تاکید بر این نکته که کشور بیشتر از هرچیزی به بازگرداندن اعتماد میان مردم و دولتمردان احتیاج دارد، افزود: در سال‌های گذشته عملکرد مدیران به گونه‌ای بوده است که میان مردم و حاکمین فاصله افتاده است و مردم تصور می‌کنند در سختی تمام رها شده‌اند. ما برای اینکه بتوانیم در حوزه اقتصاد و گذر از شرایط کنونی درست عمل کنیم باید این احساس رها شدگی را با بازگرداندن اعتماد به عموم مردم کنار بزنیم.

این کارشناس، گفت: بیائید واقعیت را قبول کنیم که ما برای شرایط سخت آماده نبودیم. جامعه ما تاب و ظرفیت سازگاری و مقابله با تنش‌ها و بحران‌های اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم را نداشت. ما با جامعه‌ای روبرو هستیم که نزدیک به دو دهه است دچار چالش‌های حل نشده و اعتماد از بین رفته است. جامعه‌ای که شاهد گفت و گوهای تند و خشن در میان مدیران و سیاسیون خود است، حال جامعه و مردم خوب نیست.

وی در پایان با اشاره به توان کشور برای گذر از بحران گفت: پیشنهاد من این است که مسئولین و مدیران سعی کنند همراه با تلاش‌هایی که در حوزه های اقتصادی و رفع مشکلات مردم انجام می‌دهند، با استفاده از اساتید حوزه اجتماعی با تغییر رویکرد، اعتماد عمومی را به جامعه بازگردانده و بستر تعامل میان مردم و دولتمردان را فراهم کنیم تا بتوانیم از پتانسیل‌های موجود برای رشد و توسعه استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز