خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ایران‌ایر در گفت‌وگو با ایلنا:

با ارایه صورت‌های مالی، دولت درمی‌یابد سوددهی ایرلاین‌ها صحت ندارد/ درباره نرخ بلیت هواپیما تابع تصمیمات وزیر هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۳۷۵

مدیرعامل ایران‌ایر درباره تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما گفت:‌ ارایه صورت‌های مالی به طور قطع در تصمیمات آتی دولت برای تغییر نرخ بلیت هواپیما تاثیر‌گذار است چراکه دولت دریابد که آن چیزی که درباره سوددهی شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند، صحت ندارد و صورت‌های مالی ایرلاین‌ها به طور واقعی چه وضعیتی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما براساس حکم برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت با در نظر گرفتن دامنه قیمتی و کف و سقف مجاز مطابق با شرایط به صورت شناور تعیین می‌شود. در سال 97 با افزایش قیمت دلار و تولد ارز نیمایی، کف و سقف قیمتی افزایش یافت البته نه متناسب با نرخ ارز نیما بلکه با نرخ دلار آزاد.

امسال هم با جهش نرخ دلار و اجرای پروتکل‌های دستوری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سفرهای هوایی، مدیران شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشتند و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، انجمن شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی قیمت بلیت هواپیما را افزایش داد. افزایشی بین 50 تا 150 درصد به طوری که قیمت گران‌ترین بلیت یکطرفه به دو میلیون و 700 هزار تومان رسید یعنی معادل پایه حقوق وزارت کار برای دستمزد یک ماه کارگران!

هر چند که رییس سازمان هواپیمایی کشوری تسلیم این خواسته مدیران ایرلاین‌ها شده بود و اعلام کرد دولت نقشی در نرخ‌گذاری ندارد، وزیر راه و شهرسازی بلافاصله دستور لغو افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما را داد. محمد اسلامی روز گذشته در جسه‌ای با مدیران شرکت‌های هواپیمایی، برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت‌ها با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسان‌های قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۹۸ و شش‌ماهه نخست ۱۳۹۹ به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسی‌های مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاین‌ها گرفته شود و تسهیلات لازم برای برون‌رفت از شرایط حاکم اتخاذ شود.

تصمیمی که به مذاق برخی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی، فعالان و دلالان ناآشنا و نام آشنا خوش نیامد و به همین دلیل از روز گذشته از مصاحبه با خبرنگاران و موضع‌گیری در برابر تصمیم قاطع وزیر راه و شهرسازی پرهیز می‌کنند. از این رو  به نظر می‌رسد عده‌ای از ارایه صورت‌های مالی هراس دارند.

اما مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی کشورمان معتقد است که با ارایه صورت‌های مالی ادعاها و اظهارنظرات درباره سوددهی شرکت های هواپیمایی به پایان می‌رسد.

کاپیتان علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیمات جدید وزیر راه و شهرسازی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما و ارایه صورت‌های مالی ایرلاین‌ها گفت:‌ ارایه صورت‌های مالی به طور قطع در تصمیمات آتی دولت برای تغییر نرخ بلیت هواپیما تاثیر‌گذار است چراکه دولت دریابد که آن چیزی که درباره سوددهی شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند، صحت ندارد و صورت های مالی ایرلاین‌ها به طور واقعی چه وضعیتی دارند.

وی با تاکید بر اینکه تابع تصمیمات دولت هستیم، ادامه داد: ایران ایر شرکت دولتی و تابع دستورات دولت است اما شرکت‌های خصوصی که در این صنعت سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی کردند و افراد زیادی را به کار گرفتند، آیا واقعا در این شرایط سودده هستند؟

مدیرعامل ایران ایر افزود: ‌اگر شرکت‌های هواپیمایی سود می‌کنند بنابراین دولت قیمت بلیت را افزایش ندهد، یا افزایش قیمت جزیی داشته باشد اما اگر شرکت‌ها واقعا سودده نیستند، می‌توان با بررسی شرایط تصمیم دیگری گرفت. به هر حال ایران ایر تابع هر تصمیمی است که دولت برای شرکت‌های هواپیما می‌گیرد.  

برخور در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود عده‌ای از دهک‌های با درآمد بالا مشتری سفرهای هوایی هستند، نباید برای این جمعیت خاص، دولت یارانه پرداخت، اظهار داشت: هر چند مسافران هوایی اقلیت هستند اما این تفکیک را هم قبول ندارم، تمام مسافران هوایی که از مدیران پروازی یا دهک با درآمد بالا نیستند و باید افرادی که با هدف درمان بلیت هواپیما تهیه می‌کنند یا مجبور به تردد از مناطق دور به مرکز هستند یا خانواده‌هایی که پس از چند سال پس‌انداز قصد مسافرت هوایی را دارند هم در نظر بگیریم.

مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پرواز با 60 درصد ظرفیت هواپیما در مسیرهای خارجی هم رعایت می‌شود، گفت: این الزام برای پروازهای خارجی نیست و اساسا شرکت‌های هواپیمایی در دنیا به غیر از یک شرکت هندی الزامی برای  پرواز با 60 درصد ظرفیت را ندارد اما باید بگویم در شرایط فعلی در پروازهای خارجی آنقدر کم مسافر است که نیازی به اجرای این پروتکل نیست.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز