خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با ایلنا؛

واردات برنج ۵۰ درصد کاهش یافت/ بدنبال واردات از تایلند و آمریکای جنوبی هستیم / قرارداد جدیدی منعقد نشده است

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۲۷۹

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: برنج‌های هندی و پاکستانی کیفیت بالایی دارند و اگر قرار بر واردات با ارز نیمایی باشد، قیمت‌ها چندین برابر می‌شود. از همین روی باید به فکر بازارهای جدید بود تا با قیمت کمتری واردات برنج تداوم داشته باشد.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با آخرین وضعیت واردات برنج اظهار داشت: متاسفانه قبل از ممنوعیت واردات برنج تقریبا واردات ما متوقف شده بود از همین روی در مقایسه با سال گذشته تقریبا 50 درصد کاهش به دنبال داشته است. در شش ماهه سال جاری واردات برنج ما به 550 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: وازرت صمت برای سال 99 برنامه جدیدی در نظر گرفته بود. به این ترتیب که باید در 5 ماهه نخست سال ماهانه 200 هزار تن واردات برنج باشد که جمعا به یک میلیون تن برسد. متاسفانه با شرایط موجود ما از 50 درصد این برنامه عقب مانده‌ایم. همچنین وجود چنین شرایطی منجر به فشار به اقشار آسیب پذیر می‌شود، چون سهم عمده سبد خانوار اقشار آسیب‌پذیر از برنج‌های وارداتی تامین می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: متاسفانه به دلیل شرایط به وجود آمده، با تهدید گرانی و کمیابی مواجه هستیم.  اما علت چیست؟ علیرغم اینکه واردات برنج داشته‌ایم حتی بخشی از آن رسوب کرده است و از یک سال هم گذشته است. همچنین  عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ما را با این چالش روبرو کرده است. با وجود همکاری‌های وزارت صمت و پیگیری‌های انجام شده از طریق این سازمان، تاکنون بانک مرکزی هیچ تخصیص و هیچ کد تخصیصی رابرای واردات برنج در نظر نگرفته است، که این موضوع منجر به آسیب دیدن واردکنندگان شده است. در حال حاضر نزدیک به 240 هزار تن برنج همچنان کد ترخیص نگرفته‌اند.

کشاورز با اشاره به اینکه قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت برنج داشته است، افزود: قیمت‌ها تابعی از نرخ ارز نیمایی است. زیرا از خردادماه که ارز نیمایی 16 هزار تومان بود تاکنون که به 25 هزار تومان رسیده، واردات وجود داشته است، بنابراین با این قیمت نیمایی قطعا قیمت متفاوتی را در بازار شاهد هستیم. در مجموع شرایط به گونه‌ای رقم خورده که برخی از وارد کنندگان بدون سود محصول خود را در بازار عرضه کنند.

وی ادامه داد: همچنین اعداد و ارقام بیانگر آن هستند که ما 50 درصد از برنامه عقب هستیم و با توجه به نیاز یک میلیون و نیم تنی کشور ما در شش ماهه ابتدایی؛ به جای یک میلیون تن واردات تنها 500 هزار تن واردات داشته‌ایم. یعنی ما همچنان به واردات نیاز داریم، اما با توجه به اینکه توانایی پرداخت را نداریم، کشور‌های هدف محصولات خود را به ما نمی‌فروشند. به دلیل عدم تامین ارز، قراردادی برای دریافت برنج از کشورهای دیگر منعقد نشده است، چون امکان قرارداد وجود ندارد.

کشاورز افزود: در صورتی که برنج ایرانی سهم بازار خود را حفظ کند و گران نشود تا به مردم فشار وارد نیاید، ما می‌توانیم از این برهه به شکلی گذر کنیم. اما درصورتی که قرار باشد برنج مانند سایر کالاها گران شود و به همه اقشار فشار وارد شود قطعا باید به سمت تامین کسری برنج از خارج برویم که در این راه دولت و بخش خصوصی به صورت جدی باید با ما همکاری کنند تا بتوانیم برنج‌های ارزان‌تر مانند تایلند و آمریکای جنوبی را وارد کنیم.

وی افزود: برنج‌های هندی و پاکستانی کیفیت بالایی دارند و اگر قرار بر واردات با ارز نیمایی باشد، قیمت‌ها بیشتر می‌شود. از همین روی باید به فکر بازارهای جدید بود تا با قیمت کمتری واردات برنج تداوم داشته باشد.

گفت و گو: سارا کریمی جم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز