خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایلنا؛

توزیع ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک یارانه‌‌ای/ حواله‌فروشی نداریم/ قیمت بالای ۳۰ میلیونی برخی از برندها در بازار

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۰۲۳

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری گفت: از ابتدای سال تا به امروز ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک با نرخ دولتی ترخیص و در بازار توزیع شده‌ است.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روند توزیع لاستیک سنگین با ارز دولتی اظهار داشت: در هفته به طور متوسط 9 الی 10 هزار حلقه لاستیک با ارز دولتی وارد سامانه می‌شود و از طرف دیگر 7 الی 8 هزار حلقه از طریق صدور حواله به رانندگان تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ترخیص لاستیک از گمرک به تدریج در حال انجام است، گفت: اولویت با استان‌هایی است که ناوگان حمل و نقل عمومی، چه باری و چه مسافری آن با کمبود لاستیک مواجه است و درخواست ما از وزارت صمت این بوده که تخصیص لاستیک نسبت به نیازهای هر استان، بنا بر سایزهای مختلف به گونه‌ای باشد که مشکلی در روند صدور و اجرای حواله لاستیک در مناطق مختلف ایجاد نشود.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری درباره نرخ‌گذاری لاستیک‌های ترخیص شده بیان داشت: طبق مصوبه اخیر هر لاستیکی که تا 1/6/99 در گمرک اظهار شده باشد شامل ارز دولتی می‌شود یعنی اگر بانک مرکزی قبلا برای آن ارز 4200 تومانی در نظر گرفته بود امروز با همین نرخ می‌توانند ترخیص شوند.

باقرجوان ادامه داد: متقاضیان هم براساس حواله لاستیک و نکته مهمتر با توجه به میزان پیمایش می‌توانند در سامانه، برند و سایز لاستیک مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با ارز 4200 تومانی خریداری کنند.

وی با بیان اینکه 286 هزار حلقه لاستیک در سامانه موجود است، گفت: 200 هزار حلقه دیگر به آن اضافه می‌شود بنابراین 486 هزار حلقه لاستیک با ارز دولتی موجود بوده است.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری افزود: تلاش می‌کنیم لاستیک‌هایی که به طروق دیگر وارد کشور شده‌اند را هم به این سامانه اضافه کنیم تا هرچه سریعتر بازار به تعادل برسد و مشکل رانندگان در بحث کمبود لاستیک برطرف شود.

باقرجوان با اشاره به ثبت سفارش لاستیک با ارز نیمایی اظهار داشت: عده‌ای از ماه‌های گذشته نسبت به واردات لاستیک با ارز نیمایی اقدام کردند که این لاستیک‌ها هم ترخیص می‌شوند و به تنظیم بازار کمک می‌کنند.

وی درباره موجودی لاستیک‌های با ارز نیمایی گفت: عدد دقیقی از آن در اختیار ندارم و وزارت صمت می‌تواند این آمار را به صورت دقیق اعلام کند اما میزان ارزی که بانک مرکزی به ترخیص ارز اختصاص داده نشان می‌دهد از نظر تامین لاستیک سنگین مشکلی نداریم و باید در بحث تنظیم قیمت‌ آن کار شود تا قیمت لاستیک با اقتصاد حمل و نقل عمومی همخوانی داشته باشد.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه ایجاد بازار سیاه در این شرایط معنی ندارد، بیان داشت: هر متقاضی لاستیک بر اساس پیمایش می‌تواند لاستیک یارانه‌ای دریافت کند و معمولا هم کمتر از نیاز به رانندگان لاستیک ارائه می‌شود.

باقرجوان تاکید کرد: بحث فروش لاستیک حواله‌ای در بازار آزاد را نداریم چراکه راننده خودش به آن نیاز دارد اما معمولا تعویض برند لاستیک‌ها در بازار دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در اواخر سال 97 شاهد تعادل در بازار لاستیک بودیم چراکه بین قیمت لاستیک عرضه شده در سامانه و قیمت لاستیک بازار تفاوتی وجود نداشت، ادامه داد: امروز قیمت لاستیک حواله‌ای و یارانه‌ای با لاستیک بازار آزاد بسیار فاصله دارد که این فاصله چشمگیر هم به تفاوت نرخ ارز دولتی با ارز نیمایی و آزاد برمی‌گردد. بنابراین قیمت لاستیک بازار آزاد و نیمایی می‌تواند 2 تا 3.5 برابر باشد.

این مقام مسئول گفت: البته توزیع مستمر لاستیک با ارز 4200 تومانی بازار را متعادل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که با جهش قیمت مواجه شویم.

باقرجوان با تاکید بر اینکه فاصله بین نیاز رانندگان و موجودی لاستیک در بازار را می‌پذیریم، اظهار داشت: قیمت برخی از لاستیک‌های معتبر به 31 میلیون تومان هم رسیده است و این لاستیک‌ها در سامانه به ندرت عرضه می‌شوند و وجود ندارند. باید توجه داشته باشیم که لاستیک نقش بسیار مهمی در ایمنی تردد ناوگان حمل و نقل عمومی برعهده دارد چراکه یکی از عوامل بسیار مهم در تامین ایمنی بارهای 40 میلیون تنی در کامیون‌ها و یا مسافران در اتوبوس استاندارد بودن لاستیک‌ها است.

وی با اشاره به میزان عرضه لاستیک یارانه‌ای از ابتدای سال تا به امروز افزود: در سال جاری 600 هزار حلقه لاستیک یارانه‌ای در بازار توزیع شده است.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری درباره امکان حواله فروشی لاستیک یارانه‌ای گفت: حواله فروشی نداریم چراکه در این شرایط فروش حواله توجیه ندارد البته تمام نمایندگان ما در استان‌ها و مناطق مختلف موظف به نظارت دقیق هستند و مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف‌ها گزارش خود را به سامانه پیامکی 1000141 ارسال کنند که قطعا با این شکایت‌ها موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در صورت محرز شدن تخلف، با افراد برخورد خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز