خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

آلمان معتقد به جدایی FATF از اینستکس است/ تحریم باعث ورود شوک به اقتصاد می‌شود/ برجام سود زیادی برای ایران داشت

asdasd
کد خبر : ۹۸۳۳۵۵

برجام سود زیادی برای اقتصاد ایران داشت و تا قبل از آن حتی یک حواله معمولی برای یک پرداخت عادی نیز بین بانک‌های ایران و اروپا بسیار دشوار بود.

داود نظیری‌زاده فعال اقتصادی و متخصص اقتصاد ایران و آ‌لمان در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تاریخ روابط اقتصادی ایران و آلمان طولانی است گفت: امروز با همه مشکلات دولت آلمان به شدت از اینستکس حمایت می‌کند و مدیر آن یک فرد آلمانی است. اتاق بازرگانی ایران و آلمان بیشترین اعضا را در میان سایر اتاق‌های بازرگانی اروپایی  دارد و در حالی که اقتصاد ایران و اروپا در چند سال اخیر افت کرده است رابطه اقتصادی ایران و آلمان رشد پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان تحریم همکاری کردن با کشوری که تحریم است برای کشورهای دیگر بسیار سخت می‌شود گفت: آنچه که تحریم به اقتصاد کشورها لطمه می‌زند شوک‌هایی است که وارد می‌کند و مثلا یک شوک اولیه باعث می‌شود در بازار ارز نوسانات به وجود بیاید. در ابتدای روزهای تحریم شرکت‌های آلمانی مجبور به عقب‌نشینی شدند اما به مرور راهکارهای حقوقی و قانونی را برای همکاری مجدد با ایران پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه هیچ کشوری از روی علاقه با کشور دیگری روابط اقتصادی ندارد بلکه ذات فعالیت اقتصادی کسب درآمد و سود است، ادامه داد: مشکلی که امروز بین روابط اقتصادی ایران و آلمان وجود دارد تحریم اخیر 18 بانک ایرانی از سوی آمریکاست و تا قبل از تحریم این 18 بانک هر چند سایر بانک‌ها تحریم بودند اما روابط اقتصادی با این 18 بانک در بسیاری از زمینه‌ها ادامه داشت و شرکت‌های آلمانی با این 18 بانک در زمینه‌هایی که ازتحریم معاف بودند مانند گندم، غذا، دارو همکاری می‌کردند اما امروز این همکاری ممکن نیست و یا بسیار سخت شده است.

نظیری‌زاده با اشاره به اینکه طبیعت اقتصاد مانند آب راه خود را پیدا می‌کند، افزود: در این شرایط امکان کار کردن وجود دارد و خرید و فروش و تامین قطعات نیز صورت می‌گیرد اما قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و همچنین واسطه‌ها بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران در بخش تهیه اقلام بهداشتی برای بیماری کرونا خوب عمل کرده گفت: ایران تقریبا بیش از 90 درصد لوازم بهداشتی و موادی که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و حفظ پروتکل‌های بهداشتی نیاز داشته از داخل تامین کرده است امروز تعداد و میزان وفور ماسک و مواد ضدعفونی کننده‌ و دستمال کاغذی در ایران بیشتر از آلمان است و یک شهروند ایرانی راحت‌تر از یک فرد آلمانی می‌تواند این مواد را تهیه کند و حتی کیت‌ های آزمایشگاهی نیز بیشتر از آلمان در دسترس است.

وی افزود: آلمان همیشه اعلام کرده که بحث FATF با اینستکس متفاوت و جدای از یکدیگر است.

نظیری‌زاده با اشاره به اهمیت برجام و تاثیر آن در اقتصاد ایران گفت: برجام سود زیادی برای اقتصاد ایران داشت و تا قبل از آن حتی یک حواله معمولی برای یک پرداخت عادی نیز بین بانک‌های ایران و اروپا بسیار دشوار بود.

وی همچنین افزود: اینکه گفته می‌شود آلمان بحث صادرات به ایران را کاملا محدود کرده است، درست نیست. همانطور که گفته شد رئیس ساز و کار اینستکس یک آلمانی است و دولت آلمان به تعهدات خود برای ایجاد و راه‌اندازی این ساز و کار اقتصادی در قالب برجام پایبند است و مباحثی چون FATF را کاملا مجزا و متفاوت از موضوع اینستکس می‌داند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور ایران پیرامون افزایش رشد اقتصادی ایران نسبت به اقتصاد آلمان گفت: اقتصاد آلمان یک اقتصاد شکوفا و توسعه یافته است. نرخ رشد این اقتصاد به نسبت اقتصاد در حال توسعه ایران نرخ بالایی نیست اساسا هم باید همین‌طور باشد. مثلا در یک اقتصاد توسعه یافته نرخ رشد یک درصدی می‌تواند خیلی ارزشمند باشد ولی برای یک اقتصاد در حال توسعه یک درصد نرخ بسیار کم‌ارزشی است.

نظیری‌زاده با اشاره به فعالیت سه ساله نمایندگی وزارت اقتصادی ایالت راینلندفالتس آلمان در ایران گفت: هدف اول این است که به اقتصاد آلمان و فعالان آن حوزه، فارغ از مسائل سیاسی مشاوره بدهیم و فرصت‌های روابط تجاری دو طرف را بازگو کنیم و همچنین شرکت‌های آلمانی را ترغیب به حضور در ایران بکنیم و در این مدت به حدود 80 شرکت آلمانی مشاوره داده‌ایم و به شرکت‌های ایرانی نیز برای همکاری با شرکت‌های آلمانی و حضور در اقتصاد آلمان مشورت داده‌ایم و هنوز هم در این مسیر یاریگر بازرگانان حو شرکت‌هایی که به نمایندگی‌های ما مراجعه می‌کنند هستیم. همچنین ما با رسانه‌های آ‌لمانی ارتباط خبری داریم و دائم با آنها در قالب مصاحبه، گزارش و مقاله درباره اقتصاد ایران مطالبی ارائه می‌کنیم تا واقعیات اقتصاد ایران را بشناسند.

وی ادامه داد: اگر مشکلاتی همچون تحریم‌ها و مسائل سیاسی وجود نداشته باشد آلمانی‌ها بسیار دوست دارند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و حتی مرسدس بنز و بی‌ ام دابلیو نیز به ایران بیاید زیرا بازار ایران خلاق است و تشنه سرمایه‌گذاری خارجی است و بسیاری از کالاهای اروپایی در ایران مشتری دارند. همه شرکت‌های آلمانی شرکت‌های بزرگی مانند زیمنس و یا بنز نیستند بلکه بیش از 99 درصد شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که نیاز به بازارهایی همچون ایران دارند.

وی ادامه داد: مساله مهمتر این است که برجام برای آلمانی‌ها علاوه بر اهمیت اقتصادی اهمیت امنیتی نیز دارد زیرا آنها برای حضور اقتصادی در منطقه خاورمیانه نیاز دارند که منطقه امن باشد و برجام این امنیت را تضمین می‌کند زیرا مثلا اگر امنیت در خاورمیانه از بین برود باعث افزایش مهاجرت به اروپا و به خصوص آلمان می شود و نتیجه حضور مهاجرین در آلمان قدرت گرفتن جریان‌های سیاسی، دست راستی‌های تند که زمینه را برای حضور افرادی مانند هیتلر آماده می‌کند و نیاز امنیتی آلمان به برجام بزرگتر از نیاز اقتصادی است.

وی با اشاره به ایالت راینلندفالتس که یکی از ایالت‌های اقتصادی آلمان است، گفت: این ایالت یکی از ایالت‌های مهم آلمان است که از نظر صادرات از میزان کل تولید به نسبت 58 درصد تمام ایالت‌های آلمان قرار می‌گیرد. صنایع شیمیایی، داروسازی، قطعه‌سازی از صنایع اصلی این ایالت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز