خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

فاصله ۵.۴ درصدی عرضه و تقاضای پتروشیمی/ بازار ۵۰۰ میلیون نفری پیش‌روی ایران

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۱۱۳

عضو هیات مدیره شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: اکنون کشور در آستانه ورود به برنامه هفتم توسعه است ما توان تولید 5.5 میلیون بشکه هیدروکربور را داریم که باید تمام توان خود را از این میزان تولید برای ایجاد کالای با ارزش افزوده بالا و مصنوعات مورد نیاز خانوار بکار ببریم.

عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه اکنون 54 مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که باید هرچه بیشتر به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنند، اظهار داشت: کشور ما در صنعت پتروشیمی مزیت دارد، تمام پیشگامان توسعه در دنیا بر مبنای مزیت کار می‌کنند، از سوی دیگر یکی از اهداف اقتصادی کشور جلوگیری از خام فروشی، افزایش تاب‌آوری اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی است. این هدف از محل زنجیره ارزش صنعت نفت می‌گذرد، یعنی نفت‌خام را تبدیل به فرآورده، محصولات پتروشیمی و کالا کنیم.

وی افزود: کشور ما بر اساس خوراک متنوع و نیروی کار فراوان، متخصص و زیر ساخت مزیت دارد و می‌تواند هاب‌های پتروشیمی را از جنوب تا شمال گسترش دهد، اگر فقط روی بازارهای منطقه مثل ایران، افغانستان، پاکستان، برخی کشورهای عربی و کشورهای CIS با جمعیتی حدود 500 میلیون نفر غیر از هند و چین هم تمرکز کنیم بازار گسترده خوبی داریم که می‌توانیم کل نیازشان را پوشش داده و بخش بزرگ درآمد کشور را از این محل کسب کنیم.

 عضو هیات مدیره صنایع ملی پتروشیمی گفت: هنوز در دنیا تقاضا جلوتر از عرضه و حدود  5.4 درصد فاصله وجود دارد، بنابراین همچنان مسیر برای توسعه بیشتر دراین حوزه باز است. البته ما در زمینه سرمایه و تکنولوژی ضعف داریم که می‌توان با ایجاد مدل صندوق توسعه ملی برای توسعه پتروشیمی جبران کنیم تا منبع درآمد اصلی کشور از این صنعت باشد.

وی با بیان اینکه ما اکنون بسیاری از محصولات را بصورت کالای واسطه‌ای صادر می‌کینم، خاطرنشان کرد: نباید به این زنجیره قانع شویم، باید چرخه را تغییر دهیم و محصولات را به سمت صنایع تکمیلی و پایین‌دستی ببریم و تبدیل به کالای مصرفی خانوار، جامعه و واحدهای تجاری کرده و صادر کنیم. 

بیات تاکید کرد: اکنون کشور در آستانه ورود به برنامه هفتم توسعه است ما توان تولید 5.5 میلیون بشکه هیدروکربور را داریم که باید تمام توان خود را از این میزان تولید برای ایجاد کالای با ارزش افزوده بالا و مصنوعات مورد نیاز خانوار بکار ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز