خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سودآوری ۶۰۰ هزار دلاری با ساخت اقلام یدکی توربواکسپندرهای پالایشگاه نهم

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۸۵۹

ساخت اقلام یدکی توربواکسپندر فاز 12 تنها با 3 درصد قمیت نمونه خارجی انجام شد.

سید محمد مهدی هاشمی، مدیر فاز 12 مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در راستای داخلی سازی تجهیزات اقدامات مثبتی انجام داده است؛ گفت: تولید نیتروژن در هر پالایشگاه یکی از حیاتی‌ترین نیازمندی‌های آن پالایشگاه محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که نبود آن برابر است با توقف کامل برخی شیرآلات و تجهیزات و در نتیجه توقف کامل پالایشگاه را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این امر زمانی بیشتر حایز اهمیت می‌شود که ماحصل توقف هر ساعت از پالایشگاه تنها در بخش تولید گاز را دریابیم که این رقم در پالایشگاه نهم برابر 3.75 ( سه ممیز هفتاد و پنج) میلیارد تومان به ازای هر ساعت است.

هاشمی در خصوص اهمیت وجود توربواکسپندر می‌گوید: تولید نیتروژن در هر پالایشگاه به وسیله فشردگی هوا و در نتیجه افت فشار یکباره و جدایش بخش اعظم هوا یعنی نیتروژن به کمک توربواکسپندر و تبدیل به فاز مایع روی می‌دهد.

به گفته وی؛ توربواکسپندرهای پالایشگاه نهم ساخت یک کشور اروپایی است و به علت شرایط فعلی دارای هیچ‌گونه اقلام یدکی نبوده و این امر موجب می‌شود تا در صورت توقف و خرابی واحد تنها 4 ساعت بتوان از مخزن ذخیره نیتروژن استفاده کرد و پس از آن پالایشگاه متوقف خواهد شد.

هاشمی عدم تأمین قطعات یدکی این تجهیز را فرصتی برای خودکفایی عنوان کرد و گفت: با توجه به عدم آمادگی شرکت‌ها برای تأمین اقلام یدکی از ابتدای سال 1398 کار مهندسی معکوس و ساخت این تجهیز در داخل کشور آغاز شد.

وی افزود: هم‌اکنون این تجهیز با صرف هزینه تنها 3 درصد از قیمت خارجی آن در آستانه رونمایی قرار دارد.

به گفته مدیر پالایشگاه نهم پارس جنوبی اجرای این پروژه علاوه بر کسب دانش ساخت، شکست تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز، منجر به سودآوری 600 هزار دلاری نیز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز