خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

فرمانده بی‌سلاح به سرباز خط مقدم بگوید ببخشید، سخت است

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۶۸۷

وزیر بهداشت اظهار داشت: اینکه فرمانده بی‌سلاح به سرباز خط مقدم بگوید ببخشید بسیار سخت است اما در 50 روز ماسک و کاور و مواد شوینده به وفور تامین شد و میزان مرگ و میر به 30 نفر رسید. ضمن اینکه توانستیم هم تولید کننده و هم صادرکننده اقلام بهداشتی باشیم. البته امواج بعدی باز هم ما را گرفتار کرد که بنده روزی به عنوان روزنگار تمام این شرایط را به مردم اعلام می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید نمکی در مراسم اهدای 141 دستگاه ونتیلاتور ویژه بیماران کرونایی از طرف وزارت نفت به بیمارستان‌های مناطق نفت‌خیز به اعتبار 220 میلیارد ریال اظهار داشت: وزارت نفت در ایام سخت کنار ما بود بنده به یاد ندارم که سخت‌تر از این روزها را بعد از انقلاب داشته باشیم. در این شرایط سخت فروش نفت و کسری درآمد و چرخش امور کارخانه‌های کشور کاری سخت است و کار وزارت نفت سخت‌تر است و بنده این را درک می‌کنم.

وی افزود: اینکه در اوج تنگنای مالی کرامت و بلندمرتبگی را حفظ می‌کنند و سعی می‌کنند دست ما را بگیرند مزید امتنان است.

وی با اشاره به دلیل لغو برنامه هفته گذشته برای اهدای دستگاه‌های کمک تنفسی گفت: در این چند روزی که بیمار بودم خاطراتی را می‌خواندم، تصور می‌کنم نفت؛ اقتصاد سیاسی ایران را تغییر داد و یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌های مهم در سیاست اقتصادی، استعمار، مبارزات ضد استعماری در تاریخ ایران، نفت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از ضعف‌های ما در مدیریت کشور این است که مطالعات گذشته‌مان محدود است افزود: برای اداره امور کشور باید گذشته را بدانیم نفت موثرترین مولفه در همه امور کشور بود عده‌ای می‌گویند کاش نفت نداشتیم تا بهتر زندگی می‌کردیم اگر نفت نداشتیم اقتصادمان پویا بود اما سوال این است که آیا افغانستان و پاکستان که نفت ندارند اقتصاد پویا دارند؟ آنچه در تاریخ این سرزمین بخصوص زمان قاجار و پهلوی فراموش کردیم این بود که نفت سرمایه توسعه زیرساخت و انسان است یکی از کاستی‌های ما در مدیریت کشور این است که به توسعه انسانی بی‌توجه بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: ما انسان توسعه یافته کم داریم و یکی از گرفتاری‌های ما این است که منابع را صرف توسعه پایدار نکردیم.

نمکی گفت: اثرات کاهش فروش نفت در اقتصاد ملی از جمله نظام سلامت خود را نشان می‌دهد سهم ما از مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی به دلیل کاهش فروش نفت افت کرده و ما هم از این اوضاع متاثر شده‌ایم.

وی با بیان اینکه وزیر نفت با سختی و مرارت این راه را طی می‌کند، گفت: گاهی مورد کم‌مهری هم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون ما مثل بسیاری از مناطق دنیا گرفتار موج پاندمی کرونا شده‌ایم. کسانی قبل از ما این ویروس را می‌شناختند اما بروز ندادند کسانی هم که بعد از ما گرفتار شدند سعی کردند به ریش ما بخندند ما در ایران به دلیل شرایط تحریم خود را برای طوفان آماده کرده و سنگرآرایی کرده بودیم.

وی افزود: برای اولین بار در فرودگاه 36 گیت کنترلی گذاشتیم و توانستیم با هزار چانه‌زنی پروازهای چین را متوقف کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ایران اولین کشوری بود که به خاطر شرایط تحریم و اقتصاد نمی‌توانست تعطیل کند به همین دلیل دستورالعمل نوشتیم که صنعت کشور اداره شود و دچار فقدان منابع نشویم. در این مسیر یکی از مراکزی که به خوبی رعایت کرد نفت و پتروشیمی بود که خوشبختانه مرگ و میر و درصد ابتلا به بیماری در حد قابل اغماض بود.

وی ا فزود: بنده طی مدت هشت ماه گذشته شب‌هایی بود که بیش از یک ساعت نخوابیده باشم. زمانی که مشکل شیوع کرونا در پارسیان و عسلویه اتفاق افتاد شبانه تصمیم گرفتیم که راه عسلویه مسدود شود و کسی وارد منطقه نشود.

وی خطاب به وزارت نفت گفت: امروز دستگاه‌های کمک تنفسی را هدیه می‌کنید که ساخت کشور است و بیانگر کار شبانه‌روز برای تهیه ماسک و کاور بوده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طی مدت 50 روز لباس و کاور برای پرستاران تامین شد، گفت: زمانی که به پرستاران وعده داده شد که  قرار است از خارج از کشور ماسک و کاور ارسال شود اما در  فرودگاه از سوی آمریکا و انگلیس متوقف شد بنده از پرستاران خجالت می‌کشیدم.

وی افزود: اینکه فرمانده بی‌سلاح به سرباز خط مقدم بگوید ببخشید بسیار سخت است اما در هر حال در 50 روز ماسک و کاور و مواد شوینده به وفور تامین شد و میزان مرگ و میر به 30 نفر رسید. ضمن اینکه توانستیم هم تولید کننده و هم صادرکننده اقلام بهداشتی باشیم. البته امواج بعدی باز هم ما را گرفتار کرد که بنده روزی به عنوان روزنگار تمام این شرایط را به مردم اعلام می‌کنم .

وی گفت: اروپا بعد از ما گرفتار موج کرونا شد و فهمید که ایران در شرایط تحریم و با دست بسته چگونه توانست در اقیانوس شنا کند وقتی در زمین چمن به دنبال کپسول اکسیژن بودند وقتی دستگاه ونتیلاتور را از پیر به جوان بستند فهمیدند که ایران در شرایط  تحریم چه روزهایی را سپری کرده است.

وی تاکیدکرد: بنده تردید نداریم که درآینده نزدیک جزو پیشتیازان جهان در عرصه کنترل کرونا خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد که با همدلی در مناطق نفت خیز در ارتقای زیرساخت نظام سلامت و استمرار مدیریت بهینه اقتصادی همکاری کنیم و برای اجرای عدالت نظام سلامت یک بسته مناسب قابل دفاع در دراز مدت ارائه دهیم.

وی یادآور شد: در هیچ جای دنیا حتی با درآمد بالا نمی توانند بگویند که بدون نظارت کار پیش برود.   یکی از نگرانی‌های ما این است که دانش را در راستای ارائه خدمت به کار ببریم و از ظرفیت‌ها به نحو مطلوب بهره ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز