خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی:

ظرفیت نیروگاهی کشور به ۸۶ هزار مگاوات می‌رسد/ طراحی توربین ملی؛ در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۱۸۷

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از طراحی توربین ملی طی سال جاری خبر داد و گفت: این توربین با راندمان ۶۰ درصد خواهد بود که عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن طرزطلب با اشاره به پروژه نیروگاه زرند اظهار داشت: تا امروز برای دو واحد گاز این نیروگاه 120 میلیون یورو هزینه شده و همه تجیهزات آن ساخت داخل بوده است، تلاش می‌شود اواسط سال آ‌ینده هر دو واحد قبل از پیک مصرف برق وارد مدار شود.

وی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی قدیمی زرند قدمت بالا داشت که سوخت آن ابتدا زغال سنگ و بعد تبدیل به مازوت شد و راندمان آ‌ن نیز در حد 30 درصد بود، بنابراین تصمیم گرفتیم که در پایین دست نیروگاه یک نیروگاه جدید با راندما ن 48.5 درصد و سوخت گاز احداث کنیم که آلایندگی کمتری داشته با شد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه کشور ما در زمینه ساخت توربین گازی سرآمد است گفت: اکنون توربین‌های گازی به سایر کشورها نیز صادر می‌شود تکنولوژی آن تماما داخلی سازی شده و در حال حاضر 300 نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها امسال از مرز 85 هزار مگاوات رد می‌شود یادآور شد: سال آینده ظرفیت نیروگاهی کشور به 86 هزار مگاوات می‌رسد.

وی با بیان اینکه نیروگاه زرند کمکی در راستای گذر از پیک مصرف برق تابستان سال آ‌ینده خواهد بود خاطرنشان کرد: نیروگاه قدیمی با سوخت زغال سنگ و مازوت کار می‌کرد که مصرف آب آن بالا و را ندمان پایینی داشت تصمیم بر این شد که برچیده شود و نیروگاه جدید با 18 درصد راندمان بالاتر احداث شود که به تایید محیط زیست نیز رسیده است.

طرزطلب با بیان اینکه در کشور ما امکان تولید  کلاس‌های مختلف نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وجود دارد گفت: البته نیروگاه‌های گازی سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد که بیشتر دولت در این بخش ورود می‌کند البته بخش خصوصی نیز فعال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروگاه گازی کلاس اف با 40 درصد راندمان و ای با 33 درصد راندمان در داخل کشور ساخته می‌شوند گفت: در نیروگاه زرند بخش گاز 33.5 درصد راندمان و به صورت ترکیبی 48.5 درصد راندمان دارد.

وی همچنین به واحد گاز نیروگاه دالاهو در اسلام آ‌باد اشاره و تصریح کرد: ظرفیت این نیروگاه 310 مگاوات است که البته راندمان و تکنلوژی آن نسبت به نیروگاه زرند بالاتر است.

طرزطلب با بیان اینکه تکنولوژی نیروگاهی کلاس‌های ای و اف توسط گروه مپنا وارد کشور شده گفت: برای چهار نیروگاه برنامه استفاده از این تکنولوژی را داریم.

وی همچنین از طراحی توربین ملی طی سال جاری خبر داد و گفت: این توربین با راندمان 60 درصد خواهد بود که عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز