خبرگزاری کار ایران

افتتاح نخستین مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۲۷۷

هم‌زمان با افتتاح هفته جهانی فضا ۲۰۲۰، مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی رونمایی و آزمایشگاه ابوریحان بیرونی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا از پژوهشگاه فضایی ایران، هم‌زمان با نخستین روز از هفته جهانی فضای ۲۰۲۰، مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی و آزمایشگاه ابوریحان بیرونی در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی با حضور  حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران و مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

بنابراین گزارش، صمیمی، با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی پژوهشگاه فضایی ایران، توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور است گفت؛ در دنیای امروز، توسعه فناوری‌ها هم‌زمان با خود، نیاز به فراهم کردن توسعه و ارتقای زیرساخت آن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه سامانه‌های پیشرانش برای ماهواره‌های درحال‌توسعه و همچنین در بلوک‌های انتقال‌مداری در پژوهشگاه فضایی ایران توسعه قابل توجه‌ای داشته است؛ از تجهیز مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های فضایی یاد کرد و افزود: در واقع راهبرد مأموریت‌های فضایی کشور و فشار توسعه فناوری سامانه‌ها، اصلی‌ترین دلیل تجهیز این مرکز بوده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، فراهم ساختن بستر مناسب و ایمن برای یکپارچه‌سازی و تست سامانه‌های فضایی که نیاز به تست‌های عملکردی و محیطی در شرایط خاص دارد را به عنوان هدف اصلی انجام این مهم ذکر نمودند.

صمیمی در خصوص تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه ابوریحان نیز گفت: در راستای نقشه راه توسعه فناوری سامانه‌های پیشرانش فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران مدت زمانی است که توسعه تراسترهای شیمیایی با سطح تراست محدود را در دستور کار قرار داده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران توضیح داد؛ به‌منظور توسعه این محصولات فناورانه در شرایط ایمن و با ملاحظات استانداردهای فضایی، تجهیزات و زیرساخت‌های ویژه‌ای برای انجام آزمون‌های مختلف مورد نیاز است.

وی اظهار داشت؛ آزمایشگاه تراسترهای فضایی ابوریحان بیرونی در پژوهشکده سامانه‌های حمل‌ونقل فضایی، به عنوان نخستین آزمایشگاه حوزه پیشرانش فضایی کشور شناخته می‌شود که موفق به اخذ گواهینامه ۱۷۰۲۵ISO/IEC شده است.

کسب این گواهینامه نشان از تعالی سیستمی انجام مأموریت‌های توسعه فناوری در حوزه پیشرانش فضایی دارد و در نوع خود پیشرفت مهمی در این مسیر به شمار می‌رود و هم‌اکنون با تجهیز این آزمایشگاه، قابلیت انجام انواع تست‌های توسعه‌ای و داده‌برداری در شرایط اتمسفریک و خلأ برای تراسترهای شیمیایی تک جزئی و دوجزئی فراهم آمده است.

صمیمی، تشریح کرد، با توجه به اهمیت اندازه‌گیری نیروی پیشران، فشار و همچنین دما در عملکرد تراسترهای شیمیایی، دقت بالا در نحوه داده‌برداری و ثبت داده‌ها، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، سکوی اندازه‌گیری نیروی پیشران در این آزمایشگاه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گفتنی است با توجه به منحصربه‌فرد بودن این آزمایشگاه در کشور، علاوه بر ارائه خدمات به سایر پروژه‌های جاری پژوهشگاه فضایی ایران، این آزمایشگاه آمادگی ارائه خدمات به سایر پروژه‌های ملی در حوزه تراسترهای فضایی را دارد.

صمیمی در پایان، ضمن ارج نهادن به مقام والای شهدا و تأکید بر ادامه راه این عزیزان گفت؛ مرکز تجمیع و یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی با نام شهدای علم و فناوری پژوهشگاه مزین شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز