خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واردکنندگان: در ۱۱ ماه اخیر هیچگونه واردات سموم نداشتیم/ سازمان حفظ نباتات: واردات متوقف نشده است

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۱۵۶

مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: واردکنندگان و تولیدکنندگان ادعا می‌کنند در تهیه ارز از سامانه نیما دچار چالش می‌شوند و این سامانه در زمان مقتضی پاسخ مناسبی نمی‌دهد. ما می‌پذیریم که میزان واردات به علت عدم تخصیص ارز کاهش پیدا کرده اما اینکه اصلا واردات نداشته‌ایم قابل قبول نیست چون ما ثبت سفارش‌ها را انجام می‌دهیم و براساس اولویت و تاریخ ثبت سفارش، ارز نیمایی تخصیص داده می‌شود.

در ماه‌های اخیر قیمت و موجودی کود و سم یکی از دغدغه‌های مسوولان و کشاورزان شده است. سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت واردات کود و سم گفت: وضعیت واردات کود و سم مناسب نیست و در 11 ماه اخیر هیچ گونه وارداتی نداشته‌ایم. چون در حال حاضر ارزی دریافت نمی‌کنیم تا واردات داشته باشیم. اکنون زمان سفارش کنف‌کش گندم است که هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است و ما را در آینده دچار مشکل می‌کند. به طوری که که احتمال می‌رود سال آینده با 40 درصد با کمبود گندم مواجه شویم.

وی ادامه داد: واردات سم متعلق به برندهای اروپایی و کشورهای آلمان، سوییس و هلند است. اگرچه کودهای خوب هم معمولا اروپایی است اما واردات ما بیشتر از کشورهای چین و هند انجام می‌گیرد. البته نباید از یاد برد که در آن زمان واردات کود و سم با دلار چهار هزار و 200 تومان انجام می‌گرفت، که اکنون با دلار 28 هزار تومانی باید وارد شود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان کود و سم اضافه کرد: مصرف سالانه سم 27 هزار تن است که نزدیک به 130 میلیون دلار و کود نزدیک به 160 میلیون دلار برای ما هزینه داشت  یعنی واردات سم و کود با 300 میلیون دلار می‌توانستند کار خود را انجام دهند. البته در این 11 ماه که واردات نداشتیم تاکنون اتفاقی نیفتاده و مانند سایر کالا از ذخایر استفاده شده است.

حسینی افزود: همچنین نزدیکی به فصل زمستان مزید بر علت شده تا کشاورزان متوجه کمبود کود و سم نشوند. ما پیشنهاد داده‌ایم که با پول خود واردات داشته باشیم و تنها اجازه ترخیص دهند که همچنان در رابطه با این موضوع تصمیم‌گیری نشده است.

یک مسئول در سازمان حفظ نباتات: واردات متوقف نشده است

سعیده نوربخش، مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات، در گفت‌وگو با ایلنا درباره واردات سموم گفت: از تاریخ 24/1/99 تخصیص ارز برای آفت‌کش‌ها دچار تغییر و  از گروه کالایی یک به گروه کالایی دو انتقال داده شده است. از همین روی واردات کالایی آن شامل ارز نیمایی است و یکی از دلایل افزایش قیمت نیز همین موضوع است.

وی ادامه داد: در مورد تامین سموم که دغدغه اصلی ما است پیگیر هستیم و ثبت سفارش‌ها انجام و به بانک مرکزی ارسال می‌شود و از طریق معاونت توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی پیگیر دریافت ارز هستیم.

این مقام مسئول درباره ادعای واردکنندگان درباره عدم واردات سموم در ماه‌های اخیر گفت: واردکنندگان و تولیدکنندگان ادعا می‌کنند در تهیه ارز از سامانه نیما دچار چالش می‌شوند و این سامانه در زمان مقتضی پاسخ مناسبی نمی‌دهد. ما می‌پذیریم که میزان واردات به علت عدم تخصیص ارز کاهش پیدا کرده اما اینکه اصلا واردات نداشته‌ایم قابل قبول نیست چون ما ثبت سفارش‌ها را انجام می‌دهیم و براساس اولویت و تاریخ ثبت سفارش، ارز نیمایی تخصیص داده می‌شود.

وی در مورد دغدغه نبود سموم برای علف‌کش‌ها گفت: ما برای گندم، زمان سموم ضدعفونی را پشت‌سر گذاشته‌ایم. اما علف‌کش‌ها در مجموع دغدغه‌ ما است و اگر ظهور و بروز علف‌های هرز که قابل پیش‌بینی نیست، براساس الگوهای سال‌های پیش می‌باشد برای ماه‌های آینده مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز