خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

چرا صادرات کیوی فعلا ممنوع است؟

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۳۶۷

صادرات محصول کیوی هر ساله از 15 تیر تا 15 مهرماه ممنوع است که مهم‌ترین دلیل این ممنوعیت، حفظ و صادرات برند ایرانی و ارسال محصول با کیفیت و با میزان درصد قند مناسب و استاندارد به بازارهای هدف بوده است.

به گزارش ایلنا، یکی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا و خلیج فارس، کیوی است اما سازمان توسعه تجارت در اوایل شهریورماه اعلام کرد: پیرو تصمیم سال‌های گذشته با توجه به تصمیمات جلسات مورخ ۹۹.۴.۳ میز ملی میوه و تره‌بار و ۹۸.۱۰..۱۰ میز صادرات کیوی، مجدداً صادرات محصول کیوی از تاریخ ۹۹.۴.۱۵ لغایت ۹۹.۷.۱۵ مشابه سال‌های گذشته ممنوع است که مهم‌ترین دلیل این ممنوعیت، حفظ و صادرات برند ایرانی و ارسال محصول با کیفیت و با میزان درصد قند مناسب و استاندارد به بازارهای هدف بوده است.

پهلوان عضو انجمن کیوی مازندران و صادرکننده در مورد دلیل این تصمیم گفت: یکی از مولفه‌های مهم در برداشت کیوی میزان قند آن است که باید به ۷ رسیده باشد. زمانی که قبل از این میزان استاندارد، یعنی در شهریورماه برداشت صورت بگیرد، به نوعی قند آن پایین بوده و کیوی اصطلاح اسیدی می‌شود.

وی ادامه داد: از همین رو سازمان توسعه تجارت مجوز صادرات را تا پانزدهم مهرماه ممنوع کرده است و چون مقصد اصلی کیوی ایران روسیه و خلیج فارس است در صورت برداشت زودتر از موعد به نوعی کیفیت کیوی باعث تضعیف بازار ایران در این کشورها و در نهایت کاهش صادرات و ارزآوری می‌شود.

علاوه بر دلیل علمی مورد اشاره، عرضه در خارج از برهه زمانی مورد انتظار کشورهای هدف، و بیش از میزان تقاضای آنها موجب برهم زدن تعادل بازار و کاهش شدید قیمت میوه ایرانی در بازارهای خارجی خواهد شد و متاسفانه این موضوع بر افت قیمت داخلی میوه نیز اثرگذار خواهد بود و زحمات یکساله تولیدکنندگان را نابود خواهد کرد.

هادی ایزدی امیری، مدیر باغبانی جهاد و کشاورزی استان مازندران، در رابطه با ممنوعیت صادرات کیوی به ایلنا گفت: براساس اعلام مراکز علمی و تحقیقاتی، بریکس و قند کیوی حداقل باید شش و دو دهم باشد تا قابلیت برداشت، انبارداری و صادرات داشته باشد. ضمن آنکه بریکس معمولا در ابتدای آبان ماه در باغات ما تامین می‌شود. اما برخی از باغداران و صادر کنندگان سنتی که برند صادراتی ندارند در برداشت محصول تعجبل می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مکاتبات وزارت جهاد کشاورزی و معاونت باغبانی وزارتخانه با گمرکات صادرات زود هنگام کیوی منع شده است. زیرا موجب لطمه زدن به بازارهای صادراتی ما می‌شود.  همچنین درخواست باغدارن مازندران آن است که همچنان ممنوعیت صادرات میوه‌های نارس به قوت خود باقی بماند. زیرا در سال جاری منع صادرات زودهنگام موجب تثبیت قیمت کیوی شده و باغداران از وضعیت قیمت منطقی نیز راضی هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مازندران خاطر نشان کرد: جلوگیری از صادرات زود هنگام به کیفیت و برندهای صادراتی ما کمک می‌کند از همین روی درخواست داریم که این ممنوعیت به قوت خود باقی بماند. حجم تولید میوه‌های زودرس ما که ارقام گلدن و رد هستند، رقم ناچیز تولید ما هستند که برخی به بهانه آن می‌خواهند مجوز صادرات دریافت کنند تا برای صادرات عمده کیوی اقدام کنند.

اما گویا برخی از صادرکنندگان به دنبال تجدیدنظر در این بازه زمانی بوده تا بدون توجه به آینده صادرات کشور تنها در راستای نفع شخصی خود عمل می‌کنند.

محمد بازاری، مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت به ایلنا گفت: ممنوعیت صادرات کیوی تا 15 مهر ماه مساله‌ای است که در سال‌های اخیر بوده و امسال هم  ادامه دارد. البته درخواست‌هایی مبنی بر رفع محدودیت زمانی برای صادرات وجود داشت که ما آن را به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع دادیم تا بررسی‌های کارشناسی انجام و پاسخ نهایی را ارائه کنند که وزارت جهاد کشاورزی فعلا موافق آن نیست و عدم موافقت هم مربوط به بحث قند کیوی است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز