خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

آثار معکوس بورس به محدودسازی نوسان‌گیری/ نگرانی سهام‌داران از محدودیت جدید، شاخص را ریخت

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۶۳۰

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: امروز شاهد همین اثرگذاری در بازار بودیم به طوری که به یک باره سهام‌هایی مثبت بودند بعد از پیاده سازی و اجرای این تصمیم، نگرانی بین سهام داران ایجاد کرد چراکه افراد پس از خرید دارایی سهام را مشاهده نمی‌کردند و همین عدم نمایش دارایی سهام، افراد را نگران کرد.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیر تصمیم جدید برای ممنوع کردن فروش سهام خریداری شده در همان روز در بازار سرمایه اظهار داشت: تعداد بسیار اندک از سهام‌داران بازار به صورت دی ترید فعالیت می‌کردند این خرید و فروش روزانه به این معنا که سهمی را صبح خریداری و همان روز به فروش می‌رساندند که شاید این یکی از دغدغه‌های سازمان بورس برای پیشگیری از تلاطم در نوسان قیمت بود که این اقدام را ابزار پیشگیری تشخیص داده‌اند.

وی ادامه داد: اساسا وقتی دامنه نوسان تعریف می‌شود یعنی اعطای مجوز برای هر گونه معامله در یک روز که مثبت و منفی 5 می‌تواند افراد معامله داشته باشند. به هر حال به دلیل اقتضای شرایط حال حاضر این ابزارها از جمله ابزارهایی هستند که می‌توانند شرایط را تا حدودی بازار را کنترل کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معتقدم آثار معکوس این ابزار کنترل کننده اثر بسیار پررنگ‌تری دارد، افزود: چراکه وقتی در یک شرایط روانی نه چند متعادل یک ابزار کم اهمیت را به کار می‌گیریم، بازتاب جو روانی محکم‌تر و پررنگ‌تر خود را نشان می‌دهد  و خود به خود حس محدودیت،‌ نگرانی‌ها و ترس‌ سهام‌داران را افزایش می‌دهد. بنابراین معتقدم ابزار ناکارآمدی برای کنترل بازار است.

آقابزرگی درباره واکنش امروز بازار به این تصمیم اظهار داشت: دقیقا امروز شاهد همین اثرگذاری در بازار بودیم به طوری که به یک باره سهام‌هایی مثبت بودند بعد از پیاده سازی و اجرای این تصمیم، نگرانی بین سهام داران ایجاد کرد چراکه افراد پس از خرید دارایی سهام را مشاهده نمی‌کردند و همین عدم نمایش دارایی سهام، افراد را نگران کرد.            

وی ادامه داد: امروز حدود 28 هزار واحد مثبت با اجرا این تصمیم به 4 هزار مثبت کاهش یافت. درحالی که فقط سه سهم در مجموع 12 هزار واحد مثبت بودند اما شاخص فقط 4 هزار واحد مثبت بود. شاخص هم وزن و شاخص کل به طور مشهود 180 درجه با هم اختلاف داشتند. 25 درصد مثبت شاخص کل در مقایسه با منفی 25 صدم درصد شاخص هم‌وزن قرار داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز