خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون عمران در پاسخ به ایلنا:

جزییات ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی و راه اندازی صندوق ملی مسکن/ چیزی از مسکن ملی در نمی‌آید

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۰۲۹

رییس کمیسیون عمران اظهار داشت: طرح مجلس این است که 4 میلیون واحد مسکونی با استفاده از منابع صندوق ملی مسکن در چهارسال ساخته شود که اساس این طرح اتکا بر ساخت و ساز به شکل تعاونی‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا رضایی کوچی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت مسکن تابعه‌ای از عرضه و تقاضا است، اظهار داشت: قیمت مسکن را می‌توان با افزایش عرضه کنترل کرد.

وی افزود : در حال حاضر هرچند پروژه مسکن ملی در دست اجرا است اما در خوش بینانه‌ترین حالت سالانه 200 هزار واحد آن ساخته می‌شود و معتقدیم که چیزی از مسکن ملی در نمی‌آید.

رضایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اعلام جزییات طرح دو فوریت مجلس برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی گفت: طرح مجلس این است که 4 میلیون واحد مسکونی با استفاده از منابع صندوق ملی مسکن در چهارسال ساخته شود که اساس این طرح اتکا بر ساخت و ساز به شکل تعاونی‌ها است.

رضایی با بیان اینکه طبق این طرح در 4 سال باید 4 میلیون واحد ساخت شود، گفت: نیاز بازار مسکن کشور ساخت 900 هزار واحد در سال است وقتی که در 8 سال فقط 300 هزار ساخته شده مشخص است که با کمبود 5 میلیون واحد مواجه می‌شویم و قیمت ها به صورت جهش افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع در بخش طرح دو فوریتی مجلس برای ساخت مسکن ارایه زمین به مردم برای ساخت و ساز است و زمین سهم 60 درصدی در قیمت خانه را دارد. پیشنهاد ما این است که اراضی این شهرها را به شهر الحاق و آنها به صورت 99 ساله در اختیار تعاونی‌ها قرار دهیم.

وی درباره تامین مالی این پروژه گفت: در حال حاضر سهم مسکن از تسهیلات بانک‌ها فقط 7 درصد است در این طرح قرار براین است بانک‌ها تسهیلات خود را وارد صندوقی تحت عنوان صندوق قرض‌الحسنه ملی مسکن وارد کنند و تامین منابع از محل این صندوق باشد.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد : این یک طرح کاملا متفاوت از مسکن مهر است و هیچ ارتباطی با آن ندارد.

رضایی گفت: کلیات این طرح فردا مصوب می‌شود و وارد جزییات آن خواهیم شد.

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه متاسفانه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است گفت: در هیچ کجا دنیا این‌گونه نیست که مردم از مسکن صاحب سرمایه شوند و در بسیاری از کشورها تسهیلاتی با سود یک درصد و بازپرداخت 30 ساله برای خرید مسکن به مردم ارایه می‌دهند.

وی همچنین درباره آغاز مالیات از خانه‌های خالی گفت: در حال حاضر 50 درصد واحدهای مسکونی کشور بررسی شده‌اند و نتیجه بررسی 50 درصد از واحدها می‌گوید 2.5 میلیون واحد خالی از سکنه داریم و پس از راستی آزمایی مورد نظر اخذ مالیات شروع می‌شود.

رضایی همچنین با اشاره به اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: به دنبال آن هستیم که با اصلاح این قانون پاسخگویی مهندس ناظر را افزایش دهیم و اگر مسکنی پس از 15 سال ساخت دچار مشکل شد ناظر باید پاسخگو باشد البته گزارشات ناظر هم ضمانت اجرا داشته باشد.

وی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا محل واریز جرایم ساخت و ساز تغییر کند و درآمد ناشی از تخلفات به جیب شهرداری نرود چرا که در این صورت تضاد منافع ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز