خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

تهرانی‌ها در زمان پیک ۱.۳ برابر دریاچه چیتگر آب مصرف کردند/ کوچکترین اثری از کرونا نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۹۳۲

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: هر متر مکعب آب ۲۵۰۰ تومان هزینه در بر دارد اما ما ۷۰۰ تومان از مردم دریافت می‌کنیم و همین باعث شده که اکنون ۴۰ درصد شبکه فرسوده بماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا بختیاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به حذف قبوض آب اظهار داشت: مقوله آب با برق متفاوت است. مواردی در موضوع قبض آب مطرح است که در کوتاه‌مدت امکان حذف آنها را نداریم. البته تا پایان سال گذشته 30 درصد قبوض آب حذف شد و برنامه این است که نسبت به حذف مابقی اقدام و به صورت سامانه‌ای عمل کنیم.

تا 3 سال دیگر قبوض آب حذف می‌شود

وی تصریح کرد: البته حذف قبض آب در تمامی مناطق امکانپذیر نیست زیرا قبوض آب مشترک است، مثلا در یک مجموعه آپارتمانی با یک قبض، هزینه آب پرداخت می‌شود اما در کل این وعده را می‌دهیم که ظرف دو تا سه سال آینده قبض آب حذف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: در مجتمع‌های مسکونی از ابتدا برای هر واحد یک کنتور تعبیه نشده بود بنابراین یک کنتور چند واحد را پوشش می‌دهد. از این پس در مذاکراتی که با نظام مهندسی داشتیم، قرار بر این است که برای هر واحد کنتور جداگانه داشته باشیم که البته در برخی مناطق کمبود فضا و فشار آب این اجازه را نمی‌دهد.

عدم امکان قرائت از راه دور کنتورها در تهران به دلایل امنیتی

بختیاری درباره قرائت از راه دور کنتورها نیز گفت: در برخی از روستاهای استان کنتور به صورت هوشمند قرائت می‌شود، اما در شهر تهران به دلایل پدافند غیرعامل و جنبه‌های امنیتی تاکنون این امکان میسر نبوده است. فعلا در منطقه 2 کنتورها از راه دور خوانده می‌شود مباحثی مطرح شده تا بتوانیم برای سایر مناطق نیز بدون مراجعه حضوری، کنتورها را قرائت کنیم. البته در روستاهای دور و با مسافت زیاد به صورت غیرحضوری کنتورها قرائت می‌شود که 10 تا 12 درصد را شامل می‌شود.

وی درباره اجرای شبکه فاضلاب در استان اظهار داشت: تا پایان سال 99 به 38 پوشش شبکه به 38 درصد خواهد رسید.

رشد لگاریتمی جمعیت اجازه زیرساخت مناسب آب را به تهران نمی‌دهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سوال ایلنا درباره وضعیت زیرساخت‌ها در استان و به لحاظ تامین و توزیع آب، گفت: استان تهران از جمله استان‌های پرجمعیت است که در چند سال اخیر نیز بیش از انتظار جمعیت افزایش پیدا کرده به طوری که تهران‌هایی در اطراف استان تهران شکل گرفته است. شهرستان بهارستان یک شهر کوچک با 50 هزار نفر جمعیت بود که اکنون جمعیت این شهر به 700 هزار نفر رسیده تاجایی که بعد از غزه پرتراکم‌ترین شهر دنیا است. در غرب تهران 2.5 میلیون نفر جمعیت مستقر شده. رباط‌کریم و شهریار از برخی مراکز استان‌ها نیز بزرگتر هستند و این در حالی است که با رشد جمعیت، زیرساخت‌ها جلو نرفته است.

بختیاری افزود: شبکه آب تهران در سال 1330 طراحی شده و البته یکی از دلایل پایداری آب نیز به همین دلیل است اما به همان شکل باقی مانده و استان از غرب و جنوب‌غرب از نظر جمعیت به صورت لگاریتمی رشد کرده اما به لحاظ آب و برق و گاز، مخابرات و بهداشت مشکل دارند و این عقب‌ماندگی نیز به همین دلیل است.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن تصفیه‌خانه شماره 6 بسیاری از مشکلات آب در غرب و شرق حل خواهد شد، درباره تامین منابع آبفای تهران تصریح کرد: این مجموعه یک دستگاه غیردولتی است که عمده اعتبارات آن از منابع داخلی تامین می‌شود. اکنون اعتبارات دولتی کاهش یافته و ما به سمتی می‌رویم که از منابع و درآمدهای خودمان استفاده کنیم و دلیل آن نیز کاهش فروش نفت و لزوم اتکا به منابع داخلی است.

90 درصد اعتبارات از منابع داخلی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یادآور شد: در حال حاضر ما 90 درصد از منابع داخلی استفاده می‌کنیم و طرح‌ها را به روش BOT، BOO و ماده 56 تامین اعتبار می‌کنیم. بنابراین هیچ پروژه تعطیل و نیمه‌تعطیلی نداریم.

بختیاری ادامه داد: از 50 هزار میلیارد تومانی که امسال در پویش #هر هفته الف-ب ایران در نظر گرفته شده، 6000 میلیارد تومان به آبفای تهران تعلق گرفته که تقریبا تماما از منابع داخلی تامین خواهد شد.

وی درباره برخورد با مشترکین پرمصرف اظهار داشت: از ابتدای اسفند 98 ما با مصرف پیش‌بینی نشده‌ای در کشور مواجه شدیم و تا تیر و مرداد و اواسط شهریور مصرف بالا بود.

تهران به اندازه آب شرب شهر اصفهان افزایش مصرف آب داشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، از اسفند سال گذشته بیشترین چالش را در تامین آب داشته‌ایم، افزود: از ابتدای اسفند ماه میزان مصرف آب 25 درصد افزایش یافت یعنی 600 تا 700 هزار متر مکعب در زمان پیک مصرف، آب بیشتری توزیع شد که این میزان معادل مصرف آب شرب شهر اصفهان است که ما را وارد یک تنش جدی کرد اما با این حال در شهر تهران حتی یک ساعت هم قطعی آب نداشتیم. در غرب و جنوب تهران قطعی مقطعی داشتیم که آن هم به دلیل قطعی برق بوده است.

تهرانی‌ها امسال 1.3 برابر چیتگر آب مصرف کردند

بختیاری با بیان اینکه نزدیک 3 میلیون و 900 هزار متر مکعب در زمان پیک، آب مصرف شد، گفت: مردم تهران امسال در زمان پیک برخلاف سال‌های گذشته که به اندازه دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کردند امسال 1.3 برابر این دریاچه آب مصرف کردند اما در عین حال هیچگونه کاهش فشار نداشتیم و سعی کردیم کوچکترین تنشی به مردم وارد نشود و احساس امنیت وجود داشته باشد.

وی درباره قطعی آب مشترکین پرمصرف تصریح کرد: قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد اما ما فشار آب را کاهش دادیم.

طرح آب رایگان

وی درباره طرح آب رایگان گفت: این موضوع اکنون در حال بررسی قرار دارد اما از آنجایی که 60 درصد مشترکان در تهران زیر الگو مصرف می‌کنند اجرای این طرح با مسئله برق کمی متفاوت است لذا باید تمام جوانب آن بررسی شود.

5 درصد بسیارپرمصرفند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه 60 درصد مردم تهران کاملا الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و زیر خط نرمال هستند، گفت: 20 درصد در حد نرمال، 15 درصد مشترکین پرمصرف و 5 درصد بسیار پرمصرف هستند که طبق قانون 16 درصد بیشتر از کسانی که به صورت نرمال مصرف می‌کنند باید هزینه بپردازند.

بختیاری با بیان اینکه افزایش 25 درصدی مصرف که از زمان آغاز کرونا داشتیم طی سه ماه اخیر کاهش یافته و به 6 درصد رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: این کاهش مصرف منجر به این شد تا بتوانیم تابستان را به خوبی سپری کنیم. علاوه بر آموزش، مردم نیز همکاری لازم را با ما داشتند.

وی سرانه مصرف شهروندان تهرانی را 250 لیتر عنوان کرد که این میزان در اسفند ماه به 300 لیتر هم رسید.

توان آب شهری به کمک روستاها آمده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را اقدامی بزرگ و جسورانه برشمرد و افزود: تاکنون کسی جرأت اقدام به ادغام آبفای شهری و روستایی نمی‌کرد و آبفای روستایی مجبور به استفاده از منابع دولتی بود. مثلا زمانی که یک پمپ در روستا دچار مشکل می‌شد مردم 24 ساعت آب نداشتند زیرا منابع و اعتبارات محدود بود. بعد از ادغام، کیفیت خدمت‌رسانی به روستاها بیش از 200 درصد افزایش یافته است مثلا در روستای مرتضی‌گرد در حاشیه جنوب تهران که قبلا با تانکر آبرسانی می‌شد و کلرزنی به سختی انجام می‌شد اکنون از آب باکیفیت برخوردار شده‌اند. در جنوب‌شرق تهران طی مدت چهار ماهه به اندازه سه سال اعتبار تخصیص یافته یعنی توان شهری به کمک روستاها آمده است.

تا سه سال آینده آبرسانی با تانکر نخواهیم داشت

بختیاری با اعلام اینکه تا سه سال آینده آبرسانی با تانکر نخواهیم داشت، یادآور شد: در حال حاضر تعدادی از روستاهای استان تهران تحویل آب و فاضلاب شده و برخی نیز توسط شورایاری اداره می‌شود و همچنان جهت تحت پوشش قرار گرفتن آب و فاضلاب مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد. این تعداد روستاها همچنان به لحاظ تامین آب سالم بعضاً دچار مشکل هستند.

وضعیت نفوذ ویروس کرونا به آب و پساب در تهران

وی درباره وجود ویروس کرونا در آب و فاضلاب تهران توضیح داد: شهر تهران جزو معدود پایتخت‌های دنیا بود که کوچکترین اثری از کرونا نه تنها در آب شرب بلکه در پساب خروجی نیز نداشته است، حتی یک مورد ویروس در پساب خروجی نداشتیم، در تمامی شبکه 8دهم میلی‌گرم در لیتر کلرزنی صورت گرفته که بالاترین استاندارد آب شرب است.

40 درصد شبکه فرسوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره فرسودگی شبکه نیز گفت: 40 درصد شبکه توزیع آب تهران بیش از 55 سال قدمت دارند سال گذشته ما در مناطق شش‌گانه دوبرابر سال 97 تعویض و اصلاح خطوط لوله را داشتیم، امسال نیز دوبرابر سال گذشته این کار صورت خواهد گرفت و البته با ایده‌آل همچنان فاصله داریم.

بختیاری در ادامه درباره هزینه تمام شده تولید و توزیع آب نیز گفت: هر متر مکعب آب 2500 تومان هزینه در بر دارد اما ما 700 تومان از مردم دریافت می‌کنیم و همین باعث شده که اکنون 40 درصد شبکه فرسوده بماند.

4 هزار میلیارد تومان زیان انباشته

وی زیان انباشته در آبفای تهران را بیش از 3 تا 4 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کیفیت بالای آب در تهران با وجود هزینه کمی که در قبال هر متر مکعب دریافت می‌شود، گفت:  از آب سد لار 1000 تومان بابت هر لیتر آب بسته‌بندی شده دریافت می‌شود و این در حالی است که هزینه یک متر مکعب آب 3 میلیون تومان است یعنی ما این میزان آب را یک‌سه‌هزارم قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

بختیاری درباره استفاده از پساب در شهر تهران اظهار داشت: در تهران یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب شرب مصرف  و 60 تا 70 درصد پساب تولید می‌شود. پیش‌بینی این است که در افق 1410، 800 میلیون متر مکعب پساب داشته باشیم. اکنون 240 میلیون متر مکعب پساب تولید شده تصفیه و به سمت دشت ورامین می‌رود و به این ترتیب آبی که از سد لتیان و ماملو جهت کشاورزی مصرف می‌شد به مصرف شرب می‌رسد یعنی معادل حق‌آبه جنوب شرق تهران را پساب در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: بزرگترین پروژه شهری به ارزش 2400 میلیارد تومان در تصفیه‌خانه فیروزبهرام هزینه شده که بنا بر این است که 190 میلیون متر مکعب به میزان پساب تصفیه شده اضافه شود که این طرح تا پایان سال افتتاح خواهد شد و به این ترتیب ظرفیت پساب تصفیه شده به 430 میلیون متر مکعب خواهد رسید و 117 حلقه چاه مسدود خواهد شد.

وضعیت پساب تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین به امضاء تفاهمنامه جهت استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و افزود: براساس تفاهمنامه با شهرداری 150 میلیون متر مکعب از پساب جهت آبیاری استفاده خواهد شد، غیر از چمن پارک‌ها که به لحاظ بهداشتی 70 تا 80 میلیون متر مکعب از آب چاه‌ها استفاده خواهند کرد، مابقی از پساب آبیاری خواهند شد یعنی 800 میلیون متر مکعب جایگزین آب کشاورزی، فضای سبز و صنایع غیرغذایی خواهد شد.

بختیاری گفت: در استان‌های دیگر 90 درصد آب تولیدی صرف کشاورزی و 6 تا 7 درصد به مصرف شرب می‌رسد اما در تهران 38 درصد مصرف آب شرب داریم که به دلیل جمعیت بالای استان است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که آب گوارا در اختیار مردم قرار گیرد، یادآور شد: سعی ما این است که عدالت آبی برقرار شود بنابراین تا شش سال آینده می‌توانیم ادعا کنیم که تمامی شهر تهران از آب با کیفیت یکسان برخوردار خواهند شد اما از مردم هم تقاضا داریم همکاری کرده و مصرف خود را مدیریت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز