خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

ارزبری تولیدات کشور تقریبا ۷۰ درصد است/ کالابرگ؛ گزینه ناگزیر برای دوره گذار

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۰۸۲

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: بر اساس برخی گزارشات ارزبری تولیدات کشور تقریبا 70 درصد است. وجود چنین گزاره‌ای در شرایط تحریم شرایط را دشوار می‌کند چون با نوسان نرخ ارز هزینه‌های تولید نیز تغییر می‌کند و نتیجه آن را در قیمت کالاها و خدمات مشاهده می‌کنیم.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد دلایل نابسامانی‌های اخیر در بازارهای مختلف گفت: طبیعتا در شرایط تحریم و پیامدهای ناشی از آن بازارهای مخلتف در تامین مواد اولیه، واسطه و قطعات دچار مشکل می‌شوند. بر اساس برخی گزارشات ارزبری تولیدات کشور تقریبا 70 درصد است. وجود چنین گزاره‌ای در شرایط تحریم شرایط را دشوار می‌کند چون با نوسان نرخ ارز هزینه‌های تولید نیز تغییر می‌کند و نتیجه آن را در قیمت کالاها و خدمات مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین دلیل اول را در ارزبری بالای تولیدات کشور می‌توان بیان کرد که با یک وقفه نوسان را از بازار ارز به بازار کالا منتقل می‌کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دلیل دوم وصل شدن تولید به واردات است که نیازمند تلاش مضاعف برای تامین آنها به ویژه برای کالاهای راهبردی مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت در داخل است که تاثیر زیادی در سفره مردم دارد. هر چند که برای کاهش تاثیرات این دو دلیل نیاز به زمان دارند یعنی راهکار کوتاه‌مدت و میان‌بری پیش رو نیست و پاسخگو هم نخواهند بود. هرچند عواملی مانند عدم نظارت و احتکار نیز در این موضوع تاثیرگذار است اما وزن آنها ناچیز است.

شقاقی با اشاره به وضع صنعت خودرو ادامه داد: مثلا در صنعت خودروسازی ما افزایش تولید و عرضه متناسب با تقاضا را مشاهده نمی‌کنیم چون زنجیره تولید بومی‌سازی نشده است و بسیاری از خودروها به دلیل کمبود یک یا دو قطعه در انبار خودروسازان دپو شده‌اند از همین روی است که خودروسازان عنوان احتکار را برای این خودروها نمی‌پذیرند در مجموع تا زمانی که کل زنجیره تولید داخلی‌سازی نشود در سمت عرضه دچار مشکل خواهیم بود.

این اقتصاددان در مورد استفاده از کارت‌های خرید اعتباری برای کالاهای اساسی گفت: استفاده از کالابرگ الکترونیکی یا کارت‌های خرید گزینه ناگزیر برای دوره موقت و گذار است تا سفره زندگی مردم تامین شود این ابزار برای کوتاه‌مدت ایراد ندارد تا دولت بتواند با تامین اقلام ضروری فرصت تنفس برای برطرف کردن مشکلات را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز