خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قیمت تایر ۲ برابر نرخ مصوب است/ ۱۳۰ هزار تن مازاد عرضه داریم/ تولید تایر سواری ۲۸ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۴۶۳

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر گفت: سال گذشته ما 260 هزار تن تولید داخلی و نزدیک به 200 هزار تن واردات داشتیم یعنی نزدیک به 460 هزار تن، در حالی که کل مصرف ما در سال 330 هزار تن بیشتر نمی‌شود یعنی ما سالانه 130 هزار تن تایر مازاد عرضه داشته‌ایم در حالی که آن را در بازار اصلا حس نکردیم و همواره دچار کمبود بودیم.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش نرخ تایر در بازار اظهار داشت: تولیدکننده با مشکلات بسیاری مواد اولیه را جمع آوری و محصول را به بازار ارائه می‌دهد که باید در شبکه بازار توزیع شود. اما هیچ کسی نمی‌پرسد کیفیت و کمیت محصول چگونه است؟ ما تولید کننده‌ایم نه توزیع کننده. متاسفانه بافت اقتصادی ما به شکلی است که تایر با قیمتی که حق مصرف کننده است به دستش نمی‌رسد. اما باید در نظر داشت مگر خودرو، مسکن، گوشت و..... گران نشده‌اند؟ وقتی همه چیز گران است یعنی یک مشکل اساسی در اقتصاد ما وجود دارد. بنابراین تایری که افراد چندین برابر قیمت خریداری می‌کنند مربوط به تولیدکننده نیست.

 وی در ادامه افزود: متاسفانه شبکه توزیع کشور ما مشکل اساسی دارد و دارای یک شبکه بسیار قدیمی است. زمانی که در اقتصاد ما تولید با مشکلات زیادی مواجه است و اگر فردی سرمایه شخصی را صرف مغازه‌‌داری کند، می‌تواند سودی به مراتب بیشتر از تولید ببرد. از همین روی باید پرسید، چرا در سال گذشته هیچ سرمایه گذاری در صنعت تایر کشور اتفاق نیفتاده است، علت چیست؟ زیرا بنیان اقتصادی ما دارای مشکل است.

تنها خاطر نشان کرد: اکنون یک محصول آنقدر دست به دست می‌شود که باعث شده دیگر قابل کنترل نیست. چندی پیش انبارخانگی در شهر ری آتش گرفته بود که به دنبال آن مشخص شد بخش وسیعی از آن محل نگهدری لاستیک است.

وی ادامه داد: تولید ما به دست توزیع کننده نهایی نمی‌رسد و او نیز مقصر نیست، چون با حداقل  سود کار می‌کنند. در سال گذشته ما 260 هزار تن تولید داخلی داشتیم و نزدیک به 200 هزار تن واردات داشتیم یعنی نزدیک به 460 هزار تن، در حالی که کل مصرف ما در سال 330 هزار تن بیشتر نمی‌شود یعنی ما سالانه 130 هزار تن تایر مازاد عرضه داشته‌ایم در حالی که آن را در بازار اصلا حس نکردیم و همواره دچار کمبود بودیم.

 تنها با بیان اینکه در پنج ماه ابتدایی سال جاری 28 درصد تولید تایر سواری  نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: به عبارتی در سال جاری حدود به 9 میلیون حلقه تایر تولید شده است. که د رپنج ماهه ابتدایی سال گذشته این رقم به 6 میلیون و 975 هزار حلقه تولید شده بود.

وی در خاتمه اضافه کرد: تولید تایر سواری بستگی به خودرو سازی‌ها دارد زیرا به ازای هر یک خودرو 5 حلقه تایر مصرف می‌شود، به همین جهت به فعالیت خودروسازها هم بستگی دارد و ممکن است آمار را سالانه را چند میلیون جابه‌جا کند. نیاز سالانه ما حدودا نزدیک به 22 میلیون حلقه لاستیک است که سال گذشته حدود 19 میلیون حلقه لاستیک تولید کردیم و در سال جاری  قرار بر آن است که بیش از 20 میلیون حلقه تولید شود.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 500 تا 600 میلیون یورو واردات تایر بوده اما این سختگیری و پیگیری که برای تولیدکنندگان وجود دارد برای واردکنندگان وجود ندارد. قیمت مصوب سازمان حمایت برای مصرف کننده به نظر  قیمت معقولی است اما در بازار تا دو برابر افزایش قیمت وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز