خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه دامداران ایران در گفت‌وگو با ایلنا؛

نیازی به واردات کره نداریم/ مشکل درست می‌کنند تا رانت بگیرند/ واردات گوشت منجمد، تولید داخل را تعطیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۸۵۹

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران می گوید: : در حال حاضر کمبودی برای کره وجود ندارد، اما در صورتیکه حمایت نشود در سال های آینده شاهد این کمبود ها خواهیم بود. مهاجرت نیز می تواند تاثیر گذار باشد اما مشکل اصلی که وجود دارد، عدم وجود نهاده کافی و قیمت گذاری صحیح است. تمامی محصولات لبنی از شیر تولید می شود که آن را باید مدیریت کرد

 حسین نعمتی در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با شرایط تولید و قیمت کره کشور گفت: پروسه تولید کره به این منوال است که کارخانه‌ها شیر خامی را دریافت می‌کنند، خامه یکسری از محصولات کم چرب را جدا کرده و همین خامه را فرآوری کرده و تبدیل به کره می‌کنند. در کشور ما به اندازه کافی شیر وجود دارد، وگرنه به این حد صادرات محصولات لبنی نداشتیم. در صورتی که از تولید حمایت کنند با کمبودی در عرصه فرآورده‌های لبنی روبرو نخواهیم شد.

وی افزود: دولت در ستاد تنظیم بازار محصولی مانند شیر خام را 2 هزار و 900 تومان با تلرانس مثبت 800 تومان قیمت‌گذاری می‌کند، از سویی نمی‌توانند 20 درصد نهاده مورد نظر را پرداخت کنند. سویایی که دامدار باید 2 هزار و 700 تومان باید دریافت کند در بازار آزاد به قیمت 13 هزار تومان خریداری می‌کند، در حالیکه دستور می‌دهند شیر را همان 3 هزار تومان بفروشید، مگر می‌شود سویا 13 هزار تومانی خریداری شود یعنی 4 و 5 برابر اما شیر به قیمت قبل به فروش برسد؟ بعد هم بگویند از تولید حمایت می‌شود.

نعمتی با بیان اینکه در کشور ما هیچ نوع مشکلی در محصولات کشاورزی، باغی، لبنی و طیوری وجود ندارد، ادامه داد: اما کمی به حمایت نیاز داریم در صورتی که برنامه‌ریزی وجود داشته باشد ما در تمامی این محصولات صادرکننده‌ایم.

وی اضافه کرد: در صورتی که واردات کره، گوشت و ..... نداشته باشیم هم با کمبودی مواجه نمی‌شویم چرا که در داخل به اندازه کافی تولید داریم. ما گوشت لازم نداریم، گوشت روی دست دامدار مانده است و خریداری نمی‌کنند، در مقابل گوشت منجمد وارد می‌کنند، علت چیست؟ واردات کره هم به همین شکل است. شیر به اندازه کافی وجود دارد و کره تولید می‌شود اما دولت حمایت نمی‌کند که این منجر به تعطیلی گاوداری‌ها می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مواد لبنی نداریم و با حمایت دولت نخواهیم داشت، ادامه داد: اکنون کمبودی وجود ندارد، اما در صورتیکه حمایت نشود در سال‌های آینده شاهد این کمبودها خواهیم بود. مهاجرت روستایی‌ها نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد اما مشکل اصلی که وجود دارد، عدم وجود نهاده کافی و قیمت‌گذاری صحیح است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که واردات گوشت یا کره رانت است. برخی افراد در زمان‌های مختلف مشکل ایجاد می‌کنند و سپس می‌گویند کره وجود ندارد و برای آن ارز دریافت می‌کنند. این افراد دلشان به حال مردم نمی‌سوزد، قیمت‌ها را در بازار بالا می‌برند و سپس مجوز واردات کره را دریافت می‌کنند. در کشور ما اصلا به واردات کره و محصولات لبنی نیازی نیست و تنها راهی برای دریافت رانت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز